فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

جهت ازدیاد خرمالو دو نوع پیوند بطور تجارتی مرسوم است، شکمی یا پوستی و اسکنه‌ای الف) پیوند شکمی یا پوستی از اواسط خرداد تا اواسط مرداد ماه بسته به منطقه اقدام به پیوند می‌گردد بایستی پایه ‌ها را قبلاً آماده نمود. شاخه ‌های مازاد را قطع و پس از آنکه پایه جهت انجام پیوند مناسب شد، شروع به زدن پیوند شکمی می‌کنند.
چه پیوندی برای خرمالو مناسب است؟ - فوت و فن های باغبانی
چه پیوندی برای خرمالو مناسب است؟ - فوت و فن های باغبانی

شاخه‌ای که برای اینکار انتخاب می‌شود باید یکساله و کاملاٌ رسیده باشد. پس از قطع شاخه، برگ‌ها از نزدیک دمبرگ جدا می‌شوند و پیوندک‌ها را در محل سایه و چنانچه تعداد شاخه‌ ها زیاد باشد در کیسه گونی مرطوب در سایه قــرار می‌دهند. برش پیوندک در ابتدا باید در نظر داشت که جوانه‌ های انتهایی و سرشاخه، مناسب پیوندک نمی‌ باشند و بهترین پیوندک از جوانه ‌های میانی که کامل هستند تهیه می‌شود.



چه پیوندی برای خرمالو مناسب است؟


برای تهیه پیوندک ابتدا برشی افقی در فاصله ۲-۱ سانتی متری بالای جوانه ایجاد کرده و سپس دو برش عمودی در دو طـــرف آن ایجـاد می ‌کنیم بطوریکه از دو طرف جوانه گذشته و در زیر جوانه به هم متصل شوند جدا نمودن پیوندکدر این قسمت باید پیوندک برش خورده از شاخه جدا شود. پیوندک شامل پوست و جوانه می‌باشد و چنانچه چوب به آن متصل باشد باید به آرامی و با احتیاط جدا شود شکاف پوست روی پایهمحل انجام پیوند روی پایه ۲۰-۱۵ سانتی متر بالا‌تر از سطح خاک قرار دارد. پس باید ابتدا محل پیوند تمیز شود، آنگاه با چاقوی پیوند زنی دو شکاف افقی و عمودی به شکل T ایجاد نموده و با چاقوی دو لبه پوست پایه باز شود.



چه پیوندی برای خرمالو مناسب است؟


پیوندک را از لبه باز شده به طرف داخل شکاف فشار داده تا در محل شکاف جای گیرد بطوریکه لبه صاف پیوندک کاملاً در محل شکاف پایه که به شکل خط افقی است قرار گیرد. بستن محل پیوند به وسیله نوار پیوند باید درست در جایی قرار گیرد که لایه‌های زاینده پایه و پیوندک کاملاً با یکدیگر در تماس باشند به همین خاطر باید طول شکاف پایه برابر با طول پیوندک باشد. پس از قرار گرفتن کامل پیوندک در شکاف پایه، باید محل زخم با نخ مخصوص پیوند بسته شود.



چه پیوندی برای خرمالو مناسب است؟


بعد از گرفتن پیوند، دمبرگ که نقش حفاظت جـــوانه کناری را بر عهده داشته خود به خود خشک شده و می ‌افتد و باید همزمان با رشد جوانه، نوار پیچیده شده دور محل پیوند باز شود.عمل باز کردن نخ پیوند یا نوار پیوند بعد از گذشتن حدود ۳ هفته و پس از اطمینان از گرفتن پیوند انجام شود.



چه پیوندی برای خرمالو مناسب است؟
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.