فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

یکی از مشکلات اصلی و عمده در نگهداری گیاهان گلخانه ای ،نگرانی افراد از تامین نیاز آبی و غذایی گیاه در زمانی است که به مسافرت می روند .کشت و پرورش گیاهان بدون خاک موجب رفع این مسئله خواهد شد .در این شیوه،ریشه ها در گلدان های آبی به همراه عناصر کودی ضروری توسعه می یابند.در حقیقت با این روش مشکل تعویض گلدان و انتخاب نوع خاک رفع می شود .
کشت و پرورش گیاهان بدون خاک - فوت و فن های باغبانی
کشت و پرورش گیاهان بدون خاک - فوت و فن های باغبانی

برای کشت بدون خاک نیاز به ظرف نگهدارنده آب و موادی جهت ثابت نمودن گیاه می باشد .در این تئوری تقریبا هر گیاهی که با این روش رشد داده شود تمیز و تازه خواهد ماند .اما این موفقیت هنگامی تضمین خواهد شد که گیاه از از قلمه های ریشه قابل تکثیر باشد.ریشه گیاهان در این شیوه تقریبا به زندگی در درون آب سازگار می گردد.همچنین این روش برای گیاهانی که قبلا در خاک رشد می کرده اند نیز قابل اجرا است .



کشت و پرورش گیاهان بدون خاک


در چنین حالتی بایستی ابتدا تمام اثرات خاک و ریشه را باشستن آنها حذف نموده و حتی ،آب را به حالت حرکت در آورد .در این صورت گیاه جهت استقرار در ظروف حاوی آب آماده می شود .در ابتدای امر یک تنش اولیه دردناک برای گیاه ایجاد خواهد شد .اما به تدریج این اثر کمتر می شود .بایستی گیاه در دمای ثابت 20 درجه سانتیگراد و رطوبت کافی ،در مدت دو هفته نگهداری شود تا از پیرشدگی و مرگ ریشه جلوگیری شود و سرانجام با تولید برگ مناسب برای انتقال به شرایط آبزی آماده می گردند .



کشت و پرورش گیاهان بدون خاک


به طور معمول استفاده از کشت بدون خاک درون ظرف دو قسمتی ،شامل دو گلدان مجزا که یکی نگهدارنده آب به همراه کود مایع و دیگری با اندازه کوچک تر جهت استقرار گیاه توسط مواد نگهدارنده می باشد .در کشت های بدون خاک مواد لازم شامل رس و گرانول بوده که برای ایجاد خلل و فرج مناسب جهت ذخیره رطوبت توسط گیاه استفاده می شود .اگر نیاز گیاه با رشد توسعه یابد یکی از معایب تغذیه در هنگام جذب از طریق گرانول و رس ته نشین شدن مواد و در نتیجه خطر تجمع نمک بوده که برای ریشه ها مضر است .برای جلوگیری از این پدیده کودهای خاص آماده شده وجود دارد که به گیاه در زمان نیاز داده می شود .



کشت و پرورش گیاهان بدون خاک


جهت کاشت ،ابتدا لایه ای از ذغال چوب و سپس لایه ای ماسه را در ته گلدان ریخته و گیاه را بر روی آن قرار دهید .گلدان های کشت بدون خاک از دو قسمت جدا ساخته شده است ،لایه داخلی برای قرار دادن گیاه و لایه خارجی محتوی محلول های غذایی می باشد .برخی از گیاهان با این روش سازگار هستند .ظروف حاوی محلول های غذایی حدود نصف آن از کود و باقی از آب مقطر پر شده است که در صورت کاهش آنها مجددا اضافه می گردند .



کشت و پرورش گیاهان بدون خاک
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.