فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

بهترین زمان برای قلمه گرفتن اوایل فصل رشد می باشد .قسمتی از ساقه را که سالم و دارای برگ های شاداب است انتخاب می کنیم ، با چاقوی تیز و تمیز از زیر برگ ها حدود 5 سانتیمتر پایین تر قطع می کنیم .
آموزش تصویری قلمه زدن ساکولنت ها - فوت و فن های باغبانی
آموزش تصویری قلمه زدن ساکولنت ها - فوت و فن های باغبانی

برگ های پایینی قلمه را جدا می کنیم طوری که حدود 5 تا 10 سانتیمتری پایین ساقه بدون برگ باشد .ساقه را از محلی که قطع کرده ایم در هورمون ریشه زایی فرو می کنیم ،هورمون ریشه زایی اغلب حاوی قارچ کش نیز است و ضمن تسریع ریشه دهی مانع از پوسیدگی نیز خواهد شد.برخی از باغداران از دارچین به عنوان جایگزین ارزان تر هورمون ریشه زایی استفاده می کنند.



آموزش تصویری قلمه زدن ساکولنت ها


قلمه ساکولنت را بعد از برش به مدت 2 تا 3 روز در يک مکان با دمای متعادل و نور کم قرار دهيد تا انتهای قلمه بافت کالوس یا پینه تشکیل شود . علت اصلی اين کار خشک شدن محل برش برای جلوگيري از انتقال عوامل عفونی به قلمه و پوسيده شدن آن پس از انتقال به خاک مي باشد. از خشک شدن و مردن قلمه بخاطر اينکار نترسيد.



آموزش تصویری قلمه زدن ساکولنت ها


خاک مخصوص ساکولنت تهیه کرده ،گلدان را از خاک پر کنید ،اگر بخواهید خودتان برای قلمه ترکیب خاک تهیه کنید ،از سه قسمت خاک گلدان ،دو قسمت شن و ماسه و یک قسمت پرلیت استفاده کنید .(از شن و ماسه بدون نمک استفاده کنید)



آموزش تصویری قلمه زدن ساکولنت ها


از گلدان های متناسب با اندازه قلمه استفاده کنید ،گیاهان گوشتی در گلدان هایی که بیش از اندازه بزرگ هستند توان ماندن ندارند .گلدان باید سوراخ زهکشی داشته باشد .قلمه را طوری در خاک قرار دهید که 2 برگ بالایی ،بالاتر از سطح خاک قرار بگیرند ،در صورتیکه برگ ها با خاک تماس بگیرند امکان پوسیده شدن قلمه هست .



آموزش تصویری قلمه زدن ساکولنت ها


گلدان را در مکان گرم و دمای حدود 20 درجه با جریان هوای خوب و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید . با توجه به اینکه ساکولنت های جوان دخیره آب کمی دارند ،بنابر این توان مقاومت در برابر نور مستقیم خورشید را ندارند .



آموزش تصویری قلمه زدن ساکولنت ها


تا زمان ریشه دهی کمی مرطوب نگه داشتن خاک ضرورت دارد ،سعی کنید به محض اینکه سطح خاک کمی خشک شد با استفاده از اسپری آب یا آب پاش کوچک هر دو تا سه روز یکبار سطح خاک را مرطوب کنید .روی برگ ها را نیز به خوبی با آب اسپری کنید.اگر آب لوله کشی کلر بالایی دارد از آب مقطر استفاده کنید .



آموزش تصویری قلمه زدن ساکولنت ها


ریشه دهی ممکن است 4 هفته طول بکشد ،به تدریج و با ریشه دار شدن قلمه ها آبیاری را کاهش دهید و تنها زمانی به گیاه آب دهید که سطح خاک کاملا خشک شده باشد .



آموزش تصویری قلمه زدن ساکولنت ها


ساکولنت ها به آرامی رشد می کنند ،آنها در خاک هایی که حاوی نیتروژن بالایی هستند رشد خوبی نخواهند داشت.در طول فصل رشد از کود متعادل 10-10-10 جهت تقویت گیاه استفاده کنید .مقدار کود نصف یا یک چهارم غلظت توصیه شده از سوی سازنده باشد .کود دهی پس از گذشت 4 هفته از رشد گیاه و زمانی که قلمه ریشه دار شده باشد باید انجام شود .



آموزش تصویری قلمه زدن ساکولنت ها
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.