فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

سیاهک برگ و ساقه غلات :

نام علمی : Flag smut
بیماری سیاهك برگ و ساقه غلات Urocystis tritici در درجه اول روی گندم پاییزه ، در مناطقی كه زمستانهای معتدل دارند (بوشهر، خوزستان، گیلان) وجود دارد .

البته در بعضی نواحی شبه قاره هند ، روی گندمهای بهاره ای كه در یكی از ماههای زمستان كاشته شده اند نیزدیده شده است .

سیاهك ساقه توسط قارچی كه رابطه نزدیكی با قارچ Urocystis agropyri دارد ، در روی چاودار نیزایجاد می شود . تشخیص سیاهك برگی در مزرعه بسیار آسان است ، لیكن اغلب به دلیل كوتاه بودن بیش از حد بوته های آلوده ، از نظر دور می‌مانند .

علائم بیماری بصورت نوارهای خاكستری متمایل به سیاه روی برگ و غلاف توسعه می یابد. بوته های آلوده اغلب كوتاه شده ، برگها پیچ خورده و لوله می‌شوند .

اپیدرم ، در محل نوارهای آلوده به صورت طولی شكاف خورده ، توده سیاهرنگ اسپور ظاهر می شود . بوته های آلوده معمولاً خوشه نمی دهند .

توده اسپورآزاد شده ، سطح بذرها و خاك را آلوده می‌كند .گیاهچه ها وبوته های جوان توسط اسپوریدیهایی كه در سطح خاك ایجاد شده آلوده می شوند .

میسلیوم قارچ پس از ورود به درون بافت گیاهچه ، به طور درون بافتی به رشد خود ادامه داده ودرنهایت توده اسپور را در زیر كوتیكول برگ و ساقه بوجود می‌آورد جوشهای حاصل از سیاهگ برگی توسط توده اسپور بال پر شده است .

هراسپور بال شامل 1-4 عدد تلیوسپور به هم چسبیده است كه توسط چندین سلول عقیم احاطه شده ‌اند. اسپورهای كروی یا زاویه دار ، قهوه ای تیره با دیواره صاف وقطر 10-20 میكرون هستند.

تلیوسپور جوانه زده تولید یك میسلیوم اولیه با 3-4 اسپوریدیها با هم تلاقی انجام می‌دهند وهیف بیماری زا را بوجود می آورند .تناوب زراعی همراه با بذر سالم در كنترل بیماری موثر است.

کنترل:

این بیماری با استفاده از ارقام مقاوم و تناوب زراعی تقریباً كنترل شده است . ضد عفونی بذر با قارچكشهای سیستمیك مانند كربوكسین و بنومیل نیز موثر است .

سیاهك برگی غلات Flag smut


سیاهک برگ و ساقه غلات
سیاهک برگ و ساقه غلات
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.