فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

حد فاصل جامعه ها و مفهوم تأثیر حاشیه :

جامعه حد فاصل عبارتست از منطقه میان دو اکوسیستم یا جامعه زیستی(حد فاصل بین دو بیوسنوز را اکوتون گوییم ) که معمولاً طول زیاد و عرض کم دارند. در اکوتون دو گروه گونه وجود دارد.
یکی گونه ای که در اکوسیستم های مجاور هم وجود دارند و دیگری گونه های تخصصی حد فاصل و در این جوامع تنوع و تراکم زیاد است.

گرایش به تنوع و تراکم که در جامعه حدفاصل وجود دارد تأثیر حاشیه گوییم.

مفهوم تأثیر حاشیه در خشکی ها بیش از همه در وضع پرندگان منطبق است. اگر جوامع حد فاصل باریک نباشند ، بعضی از گونه ها فقط مختص جامعه حد فاصل می شوند و در جوامع زیستی مجاور پیدا نمی شوند.

گونه هایی که فقط در منطقه حد فاصل وجود دارند یا در این مناطق بیشتر هستند و یا بیشتر طول عمر خود را در این مناطق می گذرانند ، گونه حاشیه گوییم.

در جوامع حد فاصل ، جامعه مشهور به حاشیه جنگل برای بشر ، بیش از بقیه اهمیت دارد  ( حد فاصل بین جنگل و علفزار یا بوته زار ها  ).

افزایش تراکم در جامعه حد فاصل عمومی نیست و ممکن است برای بعضی از گونه ها تراکم کمتر باشد مثل درخت که تراکم آن در جنگل بیشتر از حاشیه جنگل است.

هر کجا انسان جامعه طبیعی را زیاد دگرگون کند ، جوامع حد فاصل اهمیت بیشتری پیدا می کنند.      
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.