فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

اثرات حرارت بر گیاهان مناطق خشک:  

در مورد اثرات حرارت بر فتوسنتز می توان گفت که تا یک حدی افزایش حرارت باعث افزایش فتوسنتز می شود
و از آن بالاتر بعلت افزایش تنفس ، فتوسنتز کاهش می یابد. در حرارتهای بالا با توجه به نوع گیاه و میزان رطوبت  قابل دسترس تا مقدار معینی افزایش دما باعث افزایش نسبی فتوسنتز می گردد

و اگر دما از ایده آل بالاتر رود عوارضی مثل تنگ و بسته شدن روزنه که منجر به کاهش فتوسنتز می شود اتفاق افتاده و ریشه با انتقال آب به قسمتهای هوایی تعرق کننده گیاه موفق به جبران آب تلف شده نبوده و در نتیجه برگها پلاسیده می شود

و سطح مفید فتوسنتز کننده کاهش می یابد و سوخت و ساز مواد ذخیره ای درون گیاه ، تبادل یونی در خاک شدیداً کاهش می یابد. در حرارتهای خیلی بالا سیتوپلاسم و بسیاری از آنزیمهای فعال گیاه منعقد شده ، فعالیت خود را از دست می دهند که این اثر حرارتهای بالا در روزهای گرم که گیاه با کمی رطوبت توام شده است ، بسیار شدید است

بطوری که باعث نقصان بسیار چشمگیری در میزان و حجم محصول و ابعاد بخشهای مختلف گیاه می گردد. کاهش حرارت هم ، بر فتوسنتز اثر محدود کنندگی دارد ؛ صدمات ناشی از حرارتهای پائین در مراحل مختلف رشد و گیاهان مختلف متفاوت است.

حرارتهای پائین که بر گیاهان مناطق خشک در شبهای خنک وارد می شود باعث کاهش در فعالیت و حجم آنزیمها و ترکیبات موثر در فتوسنتز می گردد. پس صدمات ناشی از دمای پایین در ظاهر بوته قابل تشخیص نخواهد بود .

دمای پائین باعث می شود که گیاه ساعتی از روز فتوسنتز خود را ( 4-5 ساعت )صرف بازسازی و تولید ترکیبات از بین رفته خود کند بهمین دلیل گیاهانی که شب قبل ، سرماهای پائین را دریافت کرده اند ممکن است تا ظهر روز بعد به راندمان فتوسنتز واقعی خودشان برسند. معمولاً عوارض این صدمه باعص کاهش یا توقف رشد ، کاهش محصول و کوتاه شدن بوته و کاهش ذخائر غذایی گیاه می گردد.
 
یک صفت ایده آل برای ارقام دیم ، زودرسی است چون رطوبت کم است بر خلاف کشت آبی. چون در مناطق دیم ایران اکثراً تا اواسط خرداد رطوبت تمام می شود و باید اقام زودرس را انتخاب کرد.

در دیم پابلندی هم یک صفت مطلوب است ( حدود 90 Cm ) چون محدودیت رشدی در دیم وجود دارد باید ارقام پابلند را انتخاب کنیم که اگر مقداری از رشد گیاه کند یا کاهش یافت باز هم تا اندازه ای باشد که بتوان با کمباین آنرا برداشت کرد از طرفی اگر هم خیلی پابلند باشد تلفات آب توسط گیاه زیاد است.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.