فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

گیاهی است پایا خزنده یا بالا رونده ،دارای ساقه سبز دراز، برگهای متناوب، پهن، نرم، ضخیم، بیضی شكل و نوك تیز سبز و تعداد زیادی ریشه های هوایی كه از كنار هر برگی بیرون می اید كه با كمك آنهابه تنه درختان مجاور می چسبد و بالا می رود.



این گیاه بومی مناطق مرطوب و حاره و در جنگلهای مرطوب جنوب شرقی مكزیك و آمریكای مركزی و هند غربی و آمریكای جنوبی می روید و ساقه های پیچیده ان تا ارتفاع حتی 100 متر نیز ممكن است برسند و تا بالاترین ارتفاع درختان بزرگ جنگلی نیز بالا می رود. ماده معطر وانیل از میوه این گیاه گرفته می شود.

میوه آن به شكل غلاف لوبیا است و قبل از اینكه كاملا برسد آن را می چینند و خشك می كنند در موقع چیدن ،میوه ها عطری ندارند ولی پس از اینكه چیده شد در دوران خشك كردن و عمل آوردن ان ،عطر مطبوع وانیل در آن ایجاد می شود.گلهای آن به شكل خوشه و تعداد 15-20 گل در هر گروه و تلقیح گلها به طور طبیعی انجام نمی گیرد و گلها را یكی یكی باید كمك كرد كه تلقیح شوند،زیرا استیگماتهای گلها از یك تیغه ای پوشیده شده كه تلقیح فقط به كمك حشراتی انجام می گیرد كه به قدر كافی برای تلقیح گلها وجود ندارند به این علت است كه برای داشتن ثمر كافی باید تلقیح مصنوعی نمود.

به همین دلیل معمولا با هرس كردن وانیل ترتیبی می دهند كه ارتفاع گیاه 3-2 متر بیشتر نشده است و گلها در دسترس انسان باشد.بهترین وانیل از غلافهایی به دست می آید كه طول آنها15-25 سانتی متر و قطر آنها 10-12 میلی متر است.

در موقع برداشت محصول سبز رنگ است ولی بعدا تیره رنگ می شود.پس از برداشت معمولا غلافها را برای مدت 2-3دقیقه در آب جوش 60-65 درجه فرو می برند ،بعد آنها را در داخل جعبه ای دو جداره كه مابین دو جدار پشم گذارده شده می گذارند و مدت 24 ساعت داخل این جعبه سربسته نگهداری می شود و این یك گرم خانه طبیعی است كه دراین مدت 24 ساعت نوعی تخمیر در آن انجام می گیرد.

پس از آن غلاف ها را بیرون آورده در محلی كه به ارتفاع یك متر از سطح زمین باشد در مقابل نور خورشید آویزان می كنند كه ضمن تهویه كامل با حرارت آفتاب خشك شود.این دوران خشك شدن تا یك هفته طول می كشد و در این مدت رنگ غلافها از سبزی به قهوه ای و قهواه ای تیره و سیاه تبدیل می شود و همین كه كاملا نرم شد و شروع به پژمرده شدن نمود ،آنها را برای خشك شدن داخل گرم خانه می كنند كه مدت 2-3 ماه می ماند وپس از اینكه رسوبت ان به 30-40 درصد می رسد آنها را از گرم خانه بیرون می آورند.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.