فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

نام علمی : Wheat strip rust

زنگ زرد یا زنگ نواری(سرخو)Puccinia striiformis یکی از بیماریهای مهم گندم و جو است و تا حدودی تریتیکاله و چاودار و بعضی از گرامینه های دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. به نظر می رسد یولاف نسبت به این بیماری مصون باشد. تا کنون میزبان واسطی برای آن شناخته نشده است. این بیماری در درجه حرارت پایین تر از درجه حرارت مناسب برای توسعه زنگ ساقه و برگ صورت می گیرد. 

یوریدیها به صورت نوارها یا خطوط زرد باریک عمدتاً روی برگها و سنبلچه ها تشکیل می شوند. زمانی که خوشه ها آلوده می شوند تاولها در سطح داخلی پوشینه ها و پوشینکها ظاهر شده، در بعضی مواقع دانه های درحال تشکیل را مورد حمله قرار می دهند. یوریدیوسپورهای دو سلولی ، به رنگ قهوه ای تیره و از نظر شکل و اندازه شبیه به P.recondita است. تلیوسپورها نقش چندانی در چرخه زندگی قارچ ندارند. تلیاها بر روی سطح غلاف وبرگ به صورت نوارهای قهوهآی تیره که به وسیله اپیدرم پوشیده شده اند، به وجود می آیند. در مناطقی که درجه حرارت خیلی پایین نیست ، قارچ به صورت یوریدیوسپور ومیسلیوم روی غلاتی که در پاییز کشت شده اند، زمستانگذرانی می کند. شیوع وتهاجم ثانوی در شرایط خنک بهار آغاز می شود هستند.


▪ کنترل زنگ زرد:

استفاده از ارقام مقاوم و یا متحمل در اولویت قرار دارد.

ـ سایپروکونازول(آلتو) SL ۱۰% نیم لیتر در هکتار

ـ تبوکونازول(فولیکور) EW ۲۵% یک لیتر درهکتار

ـ فلوتریافول(ایمپکت) SC ۱۲.۵% یک لیتر در هکتار

ـ پروپیکونازول(تیلت) EC ۲۵% نیم لیتر درهکتار.

کنترل شیمیایی به محض مشاهده اولین علائم کانون کوبی شود. درصورت وجود اپیدمی در مرحله سنبله مبارزه انجام شود.
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.