فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

مطالعه اثراسید فرمیک بر کنه واروآ  :

مرحله زاد و ولد کنه واروآ درون حجرات شفیرگی زنبوران عسل طی می شود که در این مرحله کنه ها با تغذیه از همولنف شفیره زیان جبران ناپذیری را به زنبور وارد می سازند .

هم اکنون در دنیا مواد شیمیائی مختلفی همانند اسید فرمیک جهت کنترل این اکتو پارازیت به کار می رود .

در این مطالعه تاثیر بخار حاصل از اسید فرمیک ۶۵ % بر روی کنه های درون حجرات شفیرگی زنبورعسل بررسی گردید .

بدین منظور قطعاتی از شان مومی حاوی سلولهای شفیرگی در بسته سلولی از کلنی های آلوده به کنه واروآ انتخاب گردید . این شانها به دو گروه تیمار و یک گروه شاهد تقسیم و در انکوباتور ( ۳۲ درجه سانتیگراد و ۵۰ درصد رطوبت نسبی ) نگهداری شدند .

تیمار اول ۲۴ساعت و تیمار دوم و شاهد به مدت ۹۶ ساعت جداگانه در معرض بخار اسید فرمیک ۶۵ % قرار گرفتند. نهایتاً تعداد حجرات شفیرگی در بسته ، تعداد کنه زنده و یا مرده هر سلول و تعداد حجرات آلوده ، بدون کنه ، با کنه زنده و یا با کنه مرده شمارش شد .

میانگین درصد تعداد سلول های با کنه تلف شده در تیمار اول، دوم و شاهد به ترتیب ۸۳/۱۵ ، ۳۲/۵۶ و ۳۶/۷ درصد بود . محاسبات آماری نشان داد که بین تیمار دوم و شاهد در سطح ۵% اختلاف معنی دار می باشد ولی بین دو تیمار اول و دوم ، و بین تیمارهای اول و شاهد اختلاف معنی دار نبود .

همچنین مشاهدات نشان داد که بخار اسید فرمیک میتواند در مدت ۹۶ ساعت ۸۹ درصد از کنه های مادر و بازماندگان را در حجرات شفیرگی از میان ببرد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.