فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

تریپس توتون که گاهی تحت عنوان پاحبابدار پیاز نیز گفته می شود.این تریپس همه چیز خوار است و میزبانهای متعددی دارد و نسبت به اغلب تریپس ها از اهمیت اقتصادی بیشتری برخوردار است و این تریپس همه جا گیر است و در تمام مناطق دنیا انتشار دارد.حشره ی ماده 0/9 میلیمتر طول دارد و بدن آن پهن و به رنگ خاکستری روشن دیده می شود.
تریپس توتون
تریپس توتون

نام علمی : Thrips tabaci Lindeman

تریپس توتونتریپس توتون

تریپس توتون  گاهی تحت عنوان پاحبابدار پیاز نیز گفته می شود.این تریپس همه چیز خوار است و میزبانهای متعددی دارد و نسبت به اغلب تریپس ها از اهمیت اقتصادی بیشتری برخوردار است و این تریپس همه جا گیر است و در تمام مناطق دنیا انتشار دارد.حشره ی ماده 0/9 میلیمتر طول دارد و بدن آن پهن و به رنگ خاکستری روشن دیده می شود.

حشرات ماده دو جفت بال مستقیم دارند. حشرات نر بدون بال هستند. تخمها مانند لوبیا و رنگ آن سفید و شفاف است.پوره های تریپس شبیه حشرات کامل و رنگ آنها زرد و روشن است.

خسارت بر اثر فعالیت حشرات کامل و پوره های تریپس می باشد بدین ترتیب که حشره با فروبردن خرطوم خود در اپیدرم برگ از شیره ی گیاهی و کلروفیل تغذیه نموده و محل نیش حشره نیز به صورت نقاط سفید متمایل به زرد روی برگها دیده می شود.

بر اثر شدت آفت بخصوص روی پیاز ابتدا نوک برگها سوخته و خمیده می شود و سرانجام بوته از بین می رود. تراکم حشره در لابلای محل اتصال برگ به ساقه کاذب (گردن) زیاد است. اندازه ی پیاز کوچکتر از حد معمول شده و بطور کلی محصول کاهش می یابد.

نشانه های خسارت آفت

بطور کلی نشانه های خسارت آفت شامل پیچیدگی برگها، پژمردگی، ضعف، تغییر رنگ در برگها و ایجاد لکه های نقره ای و زرد یا قهوه ای روی برگ و بالاخره بدشکلی و کوچک ماندن پیاز است.

این تریپس زمستان را به صورت حشره ی کامل و پوره روی گیاهان، بقایای گیاهی و یا علفهای هرز و یا زیر کلوخه ها و شکافهای زمینی بسر می برد.تعداد نسل آن در ایران احتمالا" 6 نسل است.

جهت مبارزه اغلب سموم حشره کش علیه تریپس موثر ولی مبارزه قطعی نیست در حال حاظر برای مبارزه با این آفت تولید کنندگان ناگذیر به انجام دفعات مکرر سمپاشی می باشند متاُسفانه به دلیل مقاومت و عدم تاُثیر بعضی از ترکیبات مورد توصیه، تولید کنندگان گهگاه متوسل به کاربرد بعضی ترکیبات شیمیایی بسیار مضر می گردند.

از آنجایی که مبارزه ی شیمیایی بدون بهره گیری از روشهای دیگر اولا" قادر به کنترل نبوده و از طرفی کاربرد ترکیبات شیمیایی به دلیل باقی گذاردن سموم می تواند مخاطرات بهداشتی عدیده ای برای مصرف کنندگان در بر داشته باشد لذا چاره جویی راههای دیگر مبارزه غیر قابل اجتناب و در این راستا شناخت ارقام محتمل می تواند در کار مبارزه بسیار ثمر بخش باشد تا مصرف سم به حداقل ممکن انجام گیرد.




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.