فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

مرغ خوشه سرخ ( گندیل)

نام علمى Eleusine indica :
گیاهچه

پهنک برگ‌ها صاف و پیچ‌خورده هستند و جوان‌ترین برگ‌ها حالت لوله‌اى به خود مى‌گیرند. معمولاً برگ‌ها صاف و بدون کرک هستند. گاهى اوقات و به‌خصوص در حاشیه‌هاى نزدیک به قاعده پهنک، به‌طور پراکنده کرک‌هائى مشاهده مى‌شود. برگ‌ها به‌طور عرضى مخطط مى‌باشند.

حاشیه‌هاى غلاف برگ نیمه شفاف و در بخش‌هاى بالاتر کرک‌هاى بلندى وجود دارد که به‌طور تصادفى در حاشیه‌ها پراکنده هستند.

 اندام‌هاى رویشى : گیاهى است علفی، یک‌ساله و گسترده بر روى زمین که توسط بذر تکثیر مى‌یابد.

ساقه‌هاى آن صاف و به طول ۱۵ تا ۶۰ سانتى‌متر که گاهى اوقات نیز به‌صورت مستقیم و به سمت بالا رشد مى‌کنند. برگ‌هاى آنها صاف، به طول ۵/۷ تا ۳۰ سانتى‌متر است که گاهى نیز کمى خشن و ناهموار به‌نظر مى‌رسند. ریشه‌هاى این گیاه فیبرى بوده و گسترش زیادى در خاک دارند.

اندام‌هاى زایشى :

گل‌آذین پانیکول و شامل ۲ تا ۱۰ سنبلهٔ ۵/۲ تا ۵/۷ سانتى‌مترى که انگشتى شکل هستند. سنبلک‌ها بدون پایه و به طول ۳ تا ۵ میلى‌متر در دو طرف محور گل‌آذین قرار داشته و شامل ۳ تا ۶ بذر است که در امتداد لبهٔ آن تشکیل مى‌شوند

بذر این گیاه به رنگ قهوه‌اى متمایل به قرمز، بسیار کوچک، خشن، ناهموار و داراى سطى ناصاف و لبه‌هائى مضّرس و برآمده است. این علف هرز شباهت زیادى به گاورس (.Setaria spp) داشته، با این تفاوت که رنگ آن تیره‌تر و به‌صورت دسته‌جاتی، متعدد رشد مى‌کنند و داراى انشعاباتى بیشتر است.

محل رشد و پراکنش

این گیاه خاصّ مناطق گرم است و غالباً در چمن‌زارها، باغ‌ها، مناطق مرطوب، حاشیهٔ جاده‌ها، مزارع غلاّت و زمین‌هاى بایر مى‌روید



مرغ خوشه سرخ ( گندیل)
مرغ خوشه سرخ ( گندیل)
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.