فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

عصاره بذر شنبلیله حاوی ماده پایین ‌آورنده گلوكز خون است


یافته‌های یك پژوهش فیزیولوژی نشان می‌هد كه عصاره تتراكلرور كربنی بذر شنبلیله حاوی ماده پایین ‌آورنده گلوكز خون است.

بیماری دیابت از جمله بیماری‌هایی است كه از دیر باز شناخته شده و از زمان شناخت آن تلاش‌های زیادی برای درمان آن صورت گرفته است.

اغلب راه‌های به كار گرفته شده در درمان این بیماری با مشكلات و عوارض روبه رو هستند. استفاده از گیاهان دارویی از قدیم مورد توجه بوده و در سال‌های اخیر بیشتر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.» حیوانات از نوع N-Mari با استفاده از استرپتوزوسین به مقدار ‌100 میلی‌گرم به ازای كیلوگرم وزن بدن در سه روز متوالی با تزریق داخل وریدی دیابتی شدند.

ده روز پس از دیابتی شدن، عصاره تتراكلرور كربنی بذر شنبلیله كه با روش خیساندن تهیه شده بود از راه دهان تجویز گردید. نمونه خون از ورید دم تهیه و گلوكز سرم با روش اورتوتولوئیدن اندازه‌گیری شد.»

نتایج این پژوهش نشان داده است كه عصاره به صورت و البته به دوز گلوكز سرم را كاهش و با دوز چهار گرم به ازای كیلوگرم وزن بدن بیشترین اثر را دارد. این دور توانست غلظت گلوكز سرم را از ‌44+574 به ‌35+‌354 میلی‌گرم درصد میلی لیتر پایین آورد.

نتایج بررسی مشخص می‌كند كه عصاره تتراكلرور كربنی بذر شنبلیله حاوی ماده پایین آورنده گلوكز خون است و می‌توان با تلخیص و شناسایی ماده مؤثره، در راستای تهیه تركیب دارویی كه در حیوانان دیابتی وابسته به انسولین از راه دهان مصرف و مانند انسولین عمل می‌كند اقدام كرد.



عصاره بذر شنبلیله حاوی ماده پایین ‌آورنده گلوكز خون است
عصاره بذر شنبلیله حاوی ماده پایین ‌آورنده گلوكز خون است
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.