فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۹         
  

بامیه :

نام علمی :   abelmoschus esculentus

تیره پنیرک

منشاء این گیاه آمریکای جنوبی است، در مناطق با تابستان بلند بهترین رشد را دارا بوده و در اقلیم های سرد نیام کمتری ایجاد می کند. شکوفه و بذر آن خوراکی است و این گیاه برای خوردن به صورت آب پز، بخارپز، شور انداختن، سرخ کردن و ... مناسب است.
گلهای بامیه زیبا و شبیه گل ختمی است و حدود دو ماه می تواند به باغچه های زیبایی خاصی هدیه کند.

به اقلیم گرم و آفتاب کامل نیازمند است، در مناطق گرمسیری بهترین رشد را داراست و خاک حاصلخیزی با زهکشی مناسب و ph شش و نیم تا هفت برای آن مناسب است.

بامیه پس از رفع خطر سرمازدگی در ماه های فروردین و اردیبهشت در خزانه کشت می شود، پوشش پلاستیکی سیاه جوانه زنی را افزایش می دهد.

برای جلو انداختن فصل برداشت ابتدا باید بذر را دو تا چهار هفته قبل از آخرین سرما در گلدان کاشت و در گلخانه با هوای ثابت و آرام نگهداری کرد. پس از آنکه نشاها چهار برگه شدند، به فواصل سی تا سی و هشت سانتی متر به زمین اصلی منتقل می شوند. بهتر است هر ماه یکبار با استفاده از کمپوست چای یا ماهی، خاک آن تقویت شود.

بامیه به آفت کمی حساس است. شته و عنکبوت سلامت این گیاه را تهدید می کنند. اگر شپشک در گیاه مشاهده شد نشانه خوبی برای کمبود آب مورد نیاز بامیه است.

برداشت نیام بامیه قبل از رسیدن به آن است بنابراین هنگامی که طول آنها به 2.5 تا 10 سانتی متر رسید و قبل از چوبی شدن غلاف می توان نیام را برداشت کرد.

چنانچه زمان برداشت گذشت، جای نگرانی نیست زیرا بذرهای آن مانند لوبیا و نخود را می توان پخت و غذای دلچسبی فراهم آورد

 

برخی خواص درمانی بامیه:

• موسیلاژ و فیبر موجود در بامیه، میزان قند خون را تنظیم می‌کند.[نکته بهداشتی روز: اندازه‌گیری قند خون]

• به خاطر اینکه درصد بیشتری از آن را آب تشکیل می‌دهد، از ایجاد گاز و یبوست و نفخ در شکم پیشگیری می‌کند.

• برای کاهش وزن مفید است و برای حفظ تمام خواص مفید آن، باید با حرارت کم پخته شود.[خورش بامیه]

• به انتشار باکتری خوب به نام پروبیوتیک در بدن، کمک می‌کند.

• برای تقویت و شادابی مو مفید است.

برای این‌کار، ‌بامیه را به صورت افقی برش داده و تا وقتی به حداکثر لزجی برسد آن را بجوشانید سپس بگذارید خنک شود و چند قطره آب لیمو به جوشانده اضافه کنید و و آن را به هنگام آبکشی آخر روی موهایتان بریزید.

• با داشتن خاصیت ملین، روده‌های حساس را تسکین می‌دهد و زخم‌های دستگاه گوارش را ترمیم می‌کند.

• پروتئین و روغن موجود در دانه‌های بامیه از نوع درجه یک پروتئین گیاهی محسوب می‌شود.

• بامیه سرشار از اسیدهای آمینه نیز می‌باشد و به خاطر داشتن مقادیر فراوان اسید فولیک مصرف آن به خانم‌های باردار توصیه می‌شود





بامیه
بامیه
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.