فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

هربیگیشن ( سم آبیاری ) :
هربیگیشن Herbigationاز تركیب دو كلمه علف كشHerbicide و آبیاری irrigationاخذشده وبه معنای استفاده از علف كش همراه با آب آبیاری می باشد در زراعت های بزرگ مانند نیشكربصورت عمده استفاده میگردد .
علف كش هایی كه بصورت پیش رویشی قابل مصرف هستند معمولا بصورت هربیگیشن نیز قابل استفاده اند.

در زراعت نیشكر علف كشهایی مانند آترازین،لاسو،ارادیكان وتبوسان مصرف هربیگیشن دارند.

چون در زمان كاشت تراكم كار برای ماشین آلات زیاد بوده و گاهی دیده میشود كه عملیات اختلاط علف كش با خاك تا ساعتها و حتی چند روز پس از مصرف امكان پذیر نیست.

این موضوع سبب كاهش راندمان علف كش هامیشود. یكی از راهكارهای حل این مشكل كاربرد علف كش همراه با آب آبیاری یا سم آبیاری است

 

مزایای هربیگیشن

1. عدم محدودیت زمان كاربرد

2. عدم فشردگی خاك (كاهش تردد ماشین آلات

3. صرفه جویی در هزینه ها

4. كاهش آسیب مكانیكی به گیاهان زراعی

5. سازگاری با كشاورزی پایدار

6.  دقت عمل بالا به نحوی كه تمامی نقاط خیس خورده علف كش را دریافت نموده اند.

7. صرفه جویی در زمان

8. بدلیل مصرف علف كش در خاك مرطوب معمولا تاثیرات آن مطلوبتر از مصرف علف كش در خاك خشك است به خصوص در مناطق خشك

معایب هربیگیشن:

1. آلودگی آبهای زیر زمینی

2. حجم زیاد آب مصرفی،

3. نیاز به مدیریت دقیق تر کاربرد شیمیایی نیاز به مهارت در کالیبراسیون و دانش آبیاری و تزریق مواد شیمیایی  دارد

4. مصرف مقدار بیشتری از علف كش ها

5. كنترل نامطلوب علف هرز پشته ها

6. هنگام آبیاری چند ساعتی طول می برد تا آب به آخر فارو برسد وعملا عمق نفوذ آب در ابتدای فارو بیشتر بوده وعلف كش نیز با حركت به عمق خاك عملا از دسترس خارج می گردد.

7. درسیستم هایی كه ته فارو باز است قسمتی از علف كش درین می گردد.

 نحوه عملیات هربیگیشن:

روشی كه در كشور ما استفاده میشود   روشی سنتی  است واز دستگاههای تزریق وتحت فشار كمتر استفاده می گردد مگر در مكانهایی كه آبیاری تحت فشار دارند ولی  درعین سادگی دارای كارایی است در این شیوه با استفاده از یك بشكه ونیم بشكه محلول سم را به نهر آبیاری ویا كالورت ورودی سیستم هیدروفلوم هدایت می كنند.

یك بشكه200لیتری كامل ویك برش از بشكه دیگر كه گنجایش حداقل50لیتر محلول را داشته باشد بشكه كامل را پر از آب ومیزان توصیه شده علف كش در هكتار نموده وخروجی آن را درون نیم بشكه قرار می دهندخروجی نیم بشكه را در نهر آبیاری قرار می دهند .

علت استفاده از نیم بشكه در این سیستم اصلاح افت فشار ودبی محلول است در هنگام عملیات به تدریج كه ارتفاع محلول در بشكه كم می گردد بدلیل كاهش ارتفاع محلول، دبی خروجی محلول نیز كم می گردد جهت اصلاح این امر خروجی بشكه را در نیم بشكه قرار می دهیم ونیم بشكه را همیشه در میزان ثابتی از ارتفاع محلول ثابت نگه می داریم وخروجی نیم بشكه را كالیبره مینماییم

 طریقه كالیبراسیون  هربیگیشن:

روشهای متعددی جهت محاسبه میزان مصرف علف كش می باشد كه مهمترین وكاربردی ترین آن به شرح ذیل می باشد: خروجی  محلول نیم بشكه را بوسیله یك پیمانه یك ایتری اندازه گیری می كنیم با كم وزیاد كردن شیر محلول خروجی دبی محلول را به عدد بدست آمده از فرمول ذیل میرسانیم.

T / A 200 = مدت پر شدن یك پیمانه یك لیتری

 T  :كل زمان شبانه روز=86400ثانیه(واحد ثانیه)

A   :مساحت آبیاری شده درشبانه روز(واحد هكتار)

200 :حجم آب بشكه (واحد لیتر)

عدد بدست آمده مدت پر شدن یك پیمانه یك لیتری خواهد بوددر مثال ذیل مدت پر شدن پیمانه یك لبتری باید 48ثانیه باشد مساحت آبیاری شده در شبانه روز 9هكتار بوده است در مزارع بزرگ مساحت آبیاری شده را بوسیله دفاتر اینتر وال آبیاری در راند های قبلی مشخص می كنند .

86400 /9 * 200 =  48

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.