فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

شپشه برنج :
نام علمی : Sitophilus oryzae

این حشره در تمام مناطق گرم و نیمه گرم انتشار دارد و از شپشه گندم نسبت به سرما حساس تر می باشد .

در ایران این حشره از رشت و مازندران گزارش شده و از آفات انباری مهم برنج محسوب میگردد .

این آفت از غلات و بخصوص برنج تغذیه می کند و دارای اهمیت اقتصادی شایان توجهی است، به علت نشو ونمای سریع، خسارت آن زیاد است و در ایران سالیانه در حدود 20000 تن محصول برنج دستخوش نابودی این آفت می گردد.

مشخصات ظاهری:

این سرخرطومی به طول 2 تا 4 میلیمتر و به رنگ قهوه ای مایل به سیاه و طول صفحه پشتی سینه اول کوتاهتر از طول قسمت مذکور در شپشه گندم است.پشت سینه و بال پوش ها پوشیده از نقاط ریز فرورفته می باشد که گرد است .

بالپوشها به رنگ تیره و روی هر کدام یک جفت لکه به رنگ قهوه ای روشن در قاعده و انتهای بال پوش وجود دارد . شکل ظاهری لارو و تخم شباهت زیادی به شپشه گندم دارد.

مبارزه:

در سیلوهاو انبارها: حرارت دادن ، گاز متیل بروماید ، تترا کلروردوکربن، اشعه گاما.

در مقیاس کم : استفاده از قرص های فوستوکسین(به ازاء هر 50 کیلو یک قرص(.

خانم های خانه دار برنج را با مقدار زیادی نمک مخلوط می کنند





شپشه برنج
شپشه برنج
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.