فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

رایجترین مشکلات گیاهان گوشتی پوسیدگی است.هنگام آبیاری نباید آب را روی برگها بریزید بلکه تنها خاک را آب بدهید تا برگها خشک بمانند. اجازه دهید بین دو آب دهی، خاک کامل خشک شود.
گیاهان گوشتی و آبدار: چگونه یک گیاه گوشتی مانند کاکتوس را در باغچه بکاریم؟
گیاهان گوشتی و آبدار: چگونه یک گیاه گوشتی مانند کاکتوس را در باغچه بکاریم؟

کاشت و پرورش گیاهان گوشتی و آبدار (ساکولنت) برای فصول گرم و حتی فصول سرد در برخی نواحی مناسب است. در شرایط آب و هوایی سرد همیشه امکان پرورش گیاهان گوشتی وجود ندارد اما میتوانید آنها را در گلدان در فضای داخل خانه نگهداری کنید. در اینجا درباره شرایط نگهداری و مراقبت از گیاهان گوشتی در فضای بیرون و در آوردن آنها به شکل دلخواه بیشتر یاد میگیرید.

طراحی باغچه گیاهان گوشتی

گیاهان گوشتی معمولا در مقابل خشکی و بی آبی مقاوم هستند و برگهای ضخیم و آبدار آنها رطوبت را در خود ذخیره میکند. اگر چه گیاهان گوشتی نسبت به خشکی بسیار مقاوم هستند اما به خصوص در فصل رشد به آب نیاز دارند.

در کاشت گیاهان گوشتی در باغچه باید محل کاشت، نوع خاک، طراحی فضا، میزان رطوبت و نوع گیاه را مد نظر قرار دهید. برخی از گیاهان گوشتی بیشتر از سایرین در برابر بی آبی مقاوم هستند. درباره وسعت اشکال مختلف گیاهان گوشتی و اندازه آنها پیش از تعیین محل کاشت، تحقیق کنید.

مثلا کاکتوس یک گیاه گوشتی است که آب را در ساقه و برگهای خود نگه میدارد. انواع دیگر گیاهان گوشتی پوشیده از خار نیستند اما برگهای باد کرده و متورم دارند. برخی انواع این گیاهان شکل آویز و گسترده یا پوششی دارند مانند سدوم مورگانیانوم ( Burro’s Tail )  یا برخی مانند آگاو ( agave ) برگهای تیز و بلند و آویزان دارند و برخی انواع مانند کاکتوس سفالوسرئوس یا پیرمرد ( old man’s cactus ) شکل ستونی و مرتفع به خود میگیرند.

گیاهان گوشتی فضای باز

کاشت و پرورش گیاه گوشتی در باغچه با انتخاب نوع گیاه شروع میشود. اگر تازه کار هستید با گیاهانی شروع کنید که پرورش آنها آسان بوده و مقاوم هستند. سدوم ( sedum ) و سمپِرویووم ( sempervivum ) به راحتی رشد کرده و با مکانهای روشن و آفتابگیر یا حتی نواحی سایه روشن کمی سازگار هستند.

هر گیاهی که انتخاب میکنید، باید خاکتان زهکشی خوبی داشته باشد. گیاهان گوشتی در ترکها و شکافها و خاکهای ماسه ای یا ریگ دار میتوانند رشد کنند. گیاهان گوشتی در نواحی که فصل سرما دارند بهتر است در گلدان نگهداری شوند و در زمستان به داخل خانه منتقل شوند.

میتوانید پرورش گیاهان آلوئه ورا، اونیوم دکوریوم، ساق عروس یا اشِوِریا و کالانکوآ را امتحان کنید. هر کدام از این گیاهان اندازه، شکل و بافت منحصر به فردی دارند. از گیاهان گوشتی باغچه یا فضای سبز خود به عنوان بخشی از فضای زری اسکیپ باغچه استفاده کنید تا در مصرف آب صرفه جویی کرده و رنگ و زیبایی باغچه خود را دو چندان کنید.

چگونه گیاه گوشتی در باغچه پرورش دهیم؟

هنگامی که گیاهی را انتخاب کردید و آماده کاشت آن هستید، باید بدانید چگونه آن گیاه را باید در باغچه بکارید. محل آفتاب گیری را انتخاب کنید و فضایی را که میخواهید با گیاه پر شود، مشخص کنید.

شرایط خاک و زهکشی آن را بررسی کنید. برای این کار چاله ای با عمق حداقل 30 سانتیمتر حفر کنید و آن را با آب پر کنید. اگر آب ظرف نیم ساعت پایین رفت، خاک به اندازه کافی تخلخل دارد. اگر چنین نشد، 7.5 سانیتمتر از آن را با ماسه یا خاک ریگ دار دیگر ترکیب کنید تا بافت و زهکشی خاک بهبود پیدا کند.

در بخش مرکزی ناحیه مورد نظر خود گیاهان بلند و مرتفع را بکارید و گیاهان پوششی و گسترده شونده را در حاشیه های ناحیه مورد نظر بکارید یا آنها را در بین گیاهان دیگر به عنوان پوشش قرار دهید.

روی خاک این ناحیه را با یک لایه ریگ یا سنگریزه بپوشانید تا علاوه بر افزایش زیبایی، به عنوان مالچ عمل کند. این کار کمک میکند علفهای هرز رشد نکنند و رطوبت خاک حفظ شود در حالی که رطوبت اضافی میتواند تبخیر شده و خارج شود. علاوه بر این جریان هوای خوبی نیز در سطح خاک برقرار است.

مراقبت از گیاهان گوشتی در باغچه

گیاهان گوشتی به خوبی دوره های خشکی را تحمل میکنند اما در فصل رشد باید به آنها مرتب آب بدهید. هنگامی که خاک تا عمق 5 6 سانتیمتری خشک شد، آن را آبیاری کنید. آبیاری باید عمیق باشد. تاکید میکنیم اجازه دهید بین دو آب دهی خاک کامل خشک شود.

رایجترین مشکلات گیاهان گوشتی پوسیدگی است. ساقه گیاه را از سطح خاک دور نگه دارید و بگذارید بین آبیاریها خاک و گیاه خشک شوند تا از پوسیدگی و خفگی ریشه جلوگیری شود. همچنین هنگام آبیاری نباید آب را روی برگها بریزید بلکه تنها خاک را آب بدهید تا برگها خشک بمانند.

مراقب حشرات آفت گیاه باشید و با اسپری کردن آب و روغن یا صابون باغبانی، با آفتهای آن مقابله کنید.

ساقه های مرده را جدا کنید. به راحتی با جدا کردن پاجوشها میتوانید از گیاه مادر یک گیاه جدید ایجاد کنید. پاجوش را در خاک گلدانی با زهکشی خوب قرار دهید و بگذارید بمانند تا ریشه دهند. سپس آنها را در محل جدیدی در باغچه بکارید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.