فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

هنگامی که گل تولید میشود همه انرژی گیاه که سابقا برای تولید برگ و ریشه مصرف میشد، اکنون صرف تولید گل و سپس دانه میشود و دیگر انرژی به برگها اختصاص داده نمیشود
گلهای سبزیها و گیاهان معطر را بچینید
گلهای سبزیها و گیاهان معطر را بچینید

کاشت و پرورش سبزیها و گیاهان دارویی و معطر روش بسیار خوبیست تا با هزینه ای بسیار کم همیشه در آشپزخانه خود بتوانید از سبزیهای تازه و معطر استفاده کنید. برای پرورش سبزیجات و گیاهان معطر باید به چند نکته توجه داشته باشید تا سبزیهایتان بهترین طعم و بو را داشته باشند. یکی از موارد مهم در پرورش سبزیها و گیاهان معطر این است که به محض مشاهده جوانه های گل، فورا آنها را بچینید. در اینجا بیشتر با این موضوع آشنا میشوید.

چرا باید جوانه گل سبزیها و گیاهان معطر را بچینیم؟

سبزیها و گیاهان معطر در مراحل ابتدایی رشد خود، همه انرژی شان را صرف تولید برگ و ریشه میکنند. علت این است که برگها و ریشه برای گیاه انرژی تولید میکنند تا بتواند زنده مانده و کارهای دیگری که باید را انجام دهد.

برای یک گیاه تنها دلیل زنده ماند تولید مثل است. برای این منظور بیشتر گیاهان باید بذر تولید کنند. تولید بذر در گیاه از طریق گل انجام میشود. همین که گیاه از نظر برگ و ریشه به مقدار قابل قبولی رسید، شروع به گلدهی میکند. هنگامی که گل تولید میشود همه انرژی گیاه که سابقا برای تولید برگ و ریشه مصرف میشد، اکنون صرف تولید گل و سپس دانه میشود.

بنابراین این همه انرژی که سابقا به سمت برگها سرازیر میشد، دیگر به برگ نمیرسد. به خاطر همین واکنش شیمیایی که اتفاق می افتد، برگهای گیاه تلخ میشوند و طعم و بویی که از آن انتظار داشتید را دیگر ندارند. همچنین تولید برگهای جدید متوقف میشود.

جوانه های گل را بچینید

هنگامی که گیاهی گل میدهد، به این معنی نیست که باید گیاه را رها کنید. رفع این مشکل بسیار ساده است. جوانه های گل را بچینید. همین که گلها را میبرید، گیاه دوباره حجم انبوه انرژی را به سمت تولید برگ هدایت میکند و مواد شیمیایی برگها به مقدار سابق بازگشته و دوباره خوش بو و خوش طعم میشوند.

برداشت و چیدن مرتب جوانه های گل، روش عالی برای جلوگیری از گلدهی گیاه و تولید بذر است. همچنین با این کار گیاه را در شرایط ایده آل نگه میدارید و زمان بذر دهی گیاه به عقب می افتد. بسیاری از گیاهان معطر هنگامی که در شرایط استرس زا قرار میگیرند مانند خشکی یا گرمای شدید، فرایند گلدهی را تسریع میکنند تا پیش از این که بمیرند سریعا گل داده و بذر تولید کنند. اجتناب از این وضعیت برای بهینه شدن شرایط سبزیهایتان بهترین کاریست که میتوانید انجام دهید.

اگر به خاطر داشته باشید که گلهای سبزیها و گیاهان معطرتان را به موقع بچینید، تاثیر قابل توجهی بر طولانی شدن عمر آنها خواهید داشت. کندن جوانه های گل از سبزیها و گیاهان معطر هیچ آسیبی به آنها وارد نمیکند، پس نگران این موضوع نباشید. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.