فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

بیشتر پاجوشها در قاعده گیاه شکل میگیرند اما برخی نیز در طول ساقه یا حتی در روی برگ تشکیل میشوند. همه انواع این پاجوشها را میتوانید میتوانید جدا کنید و بگذارید ریشه تولید کرده و یک گیاه جدید تشکیل بدهد.
تکثیر کاکتوس از طریق پاجوش: چگونه پاجوش را جدا کنیم؟
تکثیر کاکتوس از طریق پاجوش: چگونه پاجوش را جدا کنیم؟

یکی از روشهای آسان تکثیر کاکتوس، جدا کردن پاجوش آن است. پاجوش کاکتوس نسخه کوچکتر کاکتوس است که از کنار گیاه مادر جوانه میزند. بسیاری از گونه های کاکتوس به تولید پاجوش شهرت دارند. پاجوش مشخصات مشابه گیاه مادری را بروز میدهد و تغییراتی که در کاشت بذر رخ میدهد و موجب ایجاد گیاهی با ویژگیهای متفاوت از مادر میشود، را ندارد.

با جدا کردن پاجوش ( pop یا offset ) از کاکتوس نه تنها یک گیاه کامل دیگر میتوانید ایجاد کنید بلکه گلدان کاکتوسی را که شلوغ شده است با این کار میتوانید خلوت کنید. تکثیر کاکتوس از طریق پاجوش بسیار راحت تر و سریعتر از رشد و پرورش آن از طریق بذر و عمل دقیق پیوند زدن است. در این روش اگر چه پاجوش کوچک است اما یک نسخه کامل از گونه مادری است و تنها کافیست آن را از مادرش جدا کنید تا به یک گیاه بالغ تبدیل شود.

انواع کاکتوسهایی که پاجوش تولید میکنند

همه کاکتوسها پاجوش تولید نمیکنند بلکه بسیاری از کاکتوسهای بشکه ای (بارل) و رزی (رزت) چنین ویژگی دارند. در گیاهانی مانند آلوئه ورا و یوکا نیز پاجوش تولید میشود. در طبیعت کاکتوس بشکه ای بزرگ (اچینو کاکتوس گروزونی) پاجوش تولید میکند و با به اشتراک گذاشتن مواد غذایی و آب و فراهم کردن سایه برای محافظت در مقابل آفتاب شدید، از پاجوش مراقبت میکند.

بیشتر پاجوشها در قاعده گیاه شکل میگیرند اما برخی نیز در طول ساقه یا حتی در روی برگ تشکیل میشوند. همه انواع این پاجوشها را میتوانید میتوانید جدا کنید و بگذارید ریشه تولید کرده و یک گیاه جدید تشکیل بدهد. یک کاکتوس بالغ سالم با پاجوش را انتخاب کنید و پاجوش آن را ببرید. تکثیر کاکتوس از طریق پاجوش بسیار آسان است به شرطی که پاجوش را درست ببرید، محیط مناسبی برای آن در نظر بگیرید و بگذارید مدتی بماند تا انتهای آن خشک شود یا به عبارتی کال ببندد.

چگونه پاجوش را ببریم؟

اولین قدم این است که بدانید چگونه پاجوش را از گیاه جدا کنید. چاقوی بسیار تیزی بردارید و تیغه آن را با الکل یا محلول 10 درصد سفید کننده تمیز کنید. با این کار نمیگذارید میکروبها وارد محل برش شوند.

پاجوش را با زاویه 45 درجه ببرید. شیب دار بودن سطح برش در گیاه مادر موجب انحراف مسیر آب شده و کمک میکند این ناحیه پیش از این که کال ببندد، دچار پوسیدگی نشود. برخی افراد ترجیح میدهند انتهای بریده شده پاجوش را پودر سولفور (گوگرد) بپاشند تا مانع از مشکلات قارچی و پوسیدگی شوند. این کار در بیشتر مواقع ضرورتی ندارد به شرطی که بگذارید انتهای بریده شده قلمه، کاملا خشک شود. ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه این فرایند طول بکشد. در این زمان انتهای بریده شده باید خشک و سفت شده و کمی چروکیده و تا حدی مایل به سفید شود.

شکل- تشکیل کال در انتهای بریده شده پاجوش

رشد و پرورش پاجوش کاکتوس

پس از جدا کردن پاجوش از کاکتوس و تشکیل کال در انتهای بریده شده آن، زمان آن میرسد که پاجوش را بکارید. بهترین مکان برای کاشت پاجوش کاکتوس خاک با زهکشی خوب و ریگ دار است. میتوانید خاک کاکتوس را به صورت آنلاین از سایت خریداری کنید و یا این که خودتان با ترکیب 50 درصد پومیس یا پرلیت و 50 درصد پیت یا کمپوست آن را درست کنید.

برای کاشت پاجوش کاکتوس از گلدانی استفاده کنید که تنها کمی بزرگتر از قطر قاعده آن باشد. یک سوم یا نیمی از قاعده گیاه را با خاک بپوشانید تا گیاه نیفتد. پاجوش را در محیطی روشن با نور غیر مستقیم قرار دهید و خاک را کمی مرطوب نگه دارید.

بیشتر کاکتوسها ظرف چهار تا شش هفته ریشه میدهند اما در برخی نیز ممکن است چند ماه فرایند ریشه دهی طول بکشد. به گیاه دقت کنید تا رشد هر گونه جوانه جدید در آن را متوجه شوید. رشد جوانه نشان دهنده تولید و رشد ریشه است. در این زمان گیاه جوان میتواند مواد مغذی و آب را دریافت کند. 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.