فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

اگر متوجه شدید مورچه ها به گلدانتان هجوم آورده اند، با روشهای طبیعی و شیمیایی که در اینجا به آنها اشاره میشود برای دفع مورچه ها از گیاه اقدام کنید پس، میتوانید آنها را از گیاهتان دور کنید.برخی از افرادی که در خانه گلدان دارند، شکایت میکنند که گلدانهایشان محل تجمع و تردد مورچه ها شده است و نمیتوانند آنها را دور کنند.
چگونه مورچه ها را از گلدان دور کنیم؟
چگونه مورچه ها را از گلدان دور کنیم؟
برخی از افرادی که در خانه گلدان دارند، شکایت میکنند که گلدانهایشان محل تجمع و تردد مورچه ها شده است و نمیتوانند آنها را دور کنند. شاید باورتان نشود اما معمولا مورچه ها در اصل به گیاهان حمله نمیکنند بلکه به دنبال شته ها، شپشک آرد آلود و حشرات دیگر خود را به گلدان میرسانند. این حشرات آفتهای گیاهان شما هستند و به آنها آسیب وارد میکنند. مورچه ها عاشق تغذیه از عسلک هستند. عسلک در واقع فضله تولید شده توسط این حشرات و آفتها است که شیرین و مغذی بوده و غذای خوبی برای مورچه ها به حساب می آید. بنابراین در واقع عسلک برای محافظت از حشره در مقابل دشمنان طبیعی اش است.

اگر متوجه حضور زیاد مورچه ها در گیاه شدید، باید بدانید که احتمالا گیاهتان دچار مشکل دیگری شده است و اگر او را از مشکل اصلی اش نجات ندهید وضعیتش بدتر میشود.

دفع مورچه ها از گیاهدفع مورچه ها از گیاه

اقداماتی برای دفع مورچه ها از گیاه

رهایی از مورچه ها در گیاهان گلدانی

موثرترین راه رهایی از مورچه ها در گیاهان گلدانی ترکیبی از طعمه مورچه و استفاده از صابون آفت کش است. مقداری طعمه مورچه بخرید و آن را در مسیر عبور مورچه ها به سمت گلدان، قرار دهید. احتمالا مورچه ها یک لانه بزرگتر در خارج از گلدان دارند و طعمه ای که برای آنها گذاشته اید را با تصور این که غذا است، به سمت لانه خود میبرند و به این ترتیب تمام کلونی شان از بین میرود. این روش احتمال مشکلات مورچه در آینده را نیز کاهش میدهد.

سپس گلدان را به بیرون از منزل ببرید و آن را درست تا ارتفاع خاک روی گلدان، در محلول حاوی یک تا دو قاشق غذا خوری صابون آفت کش و یک لیتر آب غوطه ور کنید. بگذارید گلدانتان به مدت بیست دقیقه در این محلول غوطه ور باشد. این کار هر گونه مورچه زنده باقی مانده در خاک را نیز از بین میبرد. اگر دیدید مورچه ای روی گیاه باقی مانده است، آن را بردارید. پس از بیست دقیقه، گلدان را از محلول ذکر شده خارج کنید و بگذارید کاملا آب از آن خارج شود.

اقداماتی برای دفع مورچه ها از گلداناقداماتی برای دفع مورچه ها از گلدان

شیوه طبیعی رهایی از مورچه ها در گیاهان گلدانی

در صورتی که از استفاده از مواد شیمیایی برای گیاه، خوشتان نمی آید، میتوانید از راه حلهای طبیعی توضیح داده شده در اینجا استفاده کنید و یک یا چند مورد از آنها را برای گلدان خود امتحان نمایید:

  • مورچه ها از مرکبات خوششان نمی آید. پوست یک میوه مرکبات (نارنگی، پرتقال و از این قبیل) را به سمت گیاه بفشارید به صورتی که آب آن خارج شود و به گیاه بپاشد. این کار به دفع مورچه ها کمک میکند.
  • برای ساخت دافع قوی تر و مطمئن تر از مرکبات، پوست شش پرتقال را در آب به مدت پانزده دقیقه بجوشانید. سپس پوستهای نرم شده را با آب در ظرف غذا ساز بریزید و آنها را ترکیب کنید تا مخلوط یکنواختی حاصل شود. این ترکیب را در اطراف گیاه خود بریزید.
  • خودتان محلول صابونی درست کنید. برای این کار یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را در نیم لیتر آب گرم بریزید. سپس آن را در اطراف گیاه خود اسپری کنید. صابونهایی که حاوی روغن نعنا هستند، تاثیر بیشتری دارند.
  • ادویه هایی مانند میخک، دارچین، پودر چیلی، قهوه آسیاب شده یا برگهای خشک چای نعنا را میتوانید در اطراف گلدان بریزید تا مورچه ها را از گیاه دور کند.

چگونه مورچه ها را از گلدانمان دور نگه داریم؟

برای دور نگه داشتن مورچه ها، بسیار مهم است که هر گونه ماده غذایی را که روی زمین میریزد، به سرعت تمیز کنید و مطمئن شوید مواد غذایی در ظروف در بسته قرار دارند و مورچه ها به این مواد نمیتوانند دسترسی پیدا کنند. در صورتی که مورچه ها به هر دلیل وارد خانه تان شوند، احتمال زیادی دارد که گیاهتان را نیز پیدا کنند و در آنجا یا مکانهای دیگر داخل خانه، لانه کنند.

پس از انجام اقدامات لازم، وضعیت گیاه را مرتبا ارزیابی کنید. در صورتی که هر گونه ردی از مورچه ها در خانه تان دیدید، از روشهای بالا استفاده کنید و پیش از زیاد شدن آنها، جلویشان را بگیرید.




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.