فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

موقع انتخاب مناسب ترین گیاهان پاسیو چند نکته را در نظر داشته باشید. ابتدا گیاهی را پیدا کنید که رشدش از محیط پاسیو شما بیشتر نشود. اگر نمی خواهید زمان زیادی را صرف مراقبت از باغ پاسیو خود کنید، گیاهانی را انتخاب کنید که به خاک دائماً مرطوب نیاز ندارند. سپس میزان نوری که پاسیو شما در روز دریافت می کند را در نظر بگیرید.
مناسب ترین گیاهان برای پاسیو
مناسب ترین گیاهان برای پاسیو

مناسب ترین گیاهان پاسیو

بیشتر علاقه مندان به گل و گیاه ترجیح می دهند یک نورگیر، تراس یا حیاط خلوت در خانه خود داشته باشند تا گل و گیاهان خود را بدون مشکل و تحت کنترل کامل پرورش دهند. نورگیر و حیاط خلوت بیشتر در طراحی خانه های ویلایی به کار می روند ولی خانه های آپارتمانی هم می توانند به تراس خود همان نقش را واگذار کنند. علاوه بر این که برخی خانه های آپارتمانی اساساً در نظر گرفتن بخشی به عنوان نورگیر طراحی شده اند. بحتی بدون وجود نورگیر و حیاط خلوت اختصاصی، می توان با کمی تغییرات (مثلاً قرار دادن پنجره های بزرگ و شیشه ای) تراس را به یک نورگیر تبدیل کرد. 

هنگام انتخاب مناسب ترین گیاهان پاسیو چندین نکته را در نظر داشته باشید. ابتدا گیاهی را پیدا کنید که رشدش از محیط پاسیو شما بیشتر نشود. اگر نمی خواهید زمان زیادی را صرف مراقبت از باغ پاسیو خود کنید، مناسب ترین گیاهان پاسیو  را انتخاب کنید که به خاک دائماً مرطوب نیاز ندارند. سپس میزان نوری که پاسیو شما در روز دریافت می کند را در نظر بگیرید. اگر پاسیو تمام روز نور آفتاب را دریافت می کند، نسبت به زمانی که یک پاسیو سایه دار دارید، می توانید گیاهان بیشتری را برای رشد در پاسیو انتخاب کنید. اگر گیاهان گلدار را انتخاب می کنید، آنهایی را انتخاب کنید که زمان های شکوفه دهی آنها متوالی است تا در تمام فصل رنگ ثابتی داشته باشید.

آگاپانتوس

آگاپانتوس یا زنبق رود نیل عمدتاً در گلدان هایی در مناطقی که صبح ها آفتاب کامل دارند رشد می کند و جز مناسب ترین گیاهان پاسیو است. اگر ریزوم این گیاه را در بهار بکارید، در تمام تابستان گل می دهد، گل های آبی یا سفید به انتخاب شما. این گیاه مانند اکثر گیاهان گلدانی به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. و کشت و پروش آن آسان است.



بنفشه

 بنفشه یکی از بهترین و مناسب ترین گیاهان پاسیو است برای ایجاد رنگ در اوایل بهار، در پاسیو خود بنفشه ها را بکارید. این گل های کوچک نسبت به سرما مقاوم هستند و در طیف گسترده ای از رنگ ها یا ترکیبی از رنگ ها شکوفا می شوند. آنها آفتاب کامل را دوست دارند اما در سایه بعد از ظهر نیز به خوبی می توانند رشد کنند. بنفشه برای تداوم گلدهی به خاک مرطوب و سربرداری و حذف گل های خشک شده نیاز دارد. حذف گل های خشک شده یا پیرتر، فرآیندی است که طی آن گل های مرده یا در حال مرگ از روی بوته حذف می شوند تا گیاه به دانه نرود و گلدهی متوقف نشود.



سرخس مارچوبه یا گل گردی

اگر می خواهید کمی فضای سبز به پاسیو اضافه کنید، سرخس مارچوبه یا گل گردی، انتخاب خوبی است. این گیاه باید زمانی که سطح خاک خشک است آبیاری شود. این گیاهان در دماهای سرد خوب عمل نمی کنند، بنابراین برنامه ریزی کنید که در طول زمستان آن را به مجموعه گیاهان آپارتمانی خود اضافه کنید سرخس ماچوبه یکی از بهترین گیاهان پاسیو می باشد.



کولئوس یا حسن یوسف

کولئوس یا حسن یوسف را به عنوان یکی از کم توقع ترین و مناسب ترین گیاهان پاسیو است که به نگهداری خاصی نیاز ندارد، می توانید انتخاب کنید. به دلیل شاخ و برگ های جذاب آن، هم سبزی و هم رنگ به پاسیو می بخشد. این گیاه نور خورشید فیلتر شده را دوست دارد و حتی در یک مکان تا حدودی سایه نیز خوب رشد می کند. اگر گیاه شروع به پژمرده شدن کرد، آبیاری آن را تنظیم کنید تا مجددا رشد کند و تازه شود. این گیاه خیلی مقاوم در برابر سرما نیست، بنابراین جزو گیاهانی است که می توانید قبل از اولین یخبندان به داخل خانه منتقل کنید.



آناناسی یا گازمانیا

گیاه آناناسی متعلق به جنگل های پر باران برزیل است و در مناطق گرمسیر یافت می شود. اما اگر نور کافی در اختیارش قرار گیرد در آپارتمان نیز به خوبی رشد می کند. چرخه شکوفایی آنها تحت تأثیر طول روز، دما، رطوبت، آب و تغذیه است. این گیاه برای سنبله زدن نیاز به گاز اتیلن دارد. کافی است شما این گیاه را به همراه یک سیب در یک نایلون شفاف که هوا از آن خارج نشود، به مدت ده روز قرار دهید. با این کار شما اتیلن مورد نیاز این گیاه را تأمین کرده اید.   این گیاه نور دوست نباید در معرض تابش نور مستقیم خورشید قرار گیرد. این بدین معنا نیست که آن را در سایه قرار دهید، بلکه یک سایه نسبی برای رشد آن کافی می باشد.



بگونیا

گیاه بگونیا انواع مختلفی دارد، از بگونیا مومی تا بگونیا غده ای، این گیاه یکی از مناسب ترین گیاهان پاسیو است که در تمامی شرایط توانایی رشد را دارد. این گیاه هم سایه دوست است و هم آفتاب دوست. به همین دلیل این گیاه حتی در سایه نیز گل می دهد. گیاه بگونیا دارای ساقه و برگ ضخیم است، به همین دلیل نیاز به آبیاری مداوم ندارد. نکته مهم در آبیاری این گیاه این است که خاک آن آبیاری شود، نه ساقه و برگش. چرا که رطوبت باعث می شود ساقه و برگ این گیاه کپک بزنند. پس از زمستان نوع گلدار بگونیا نیاز به استراحت دارد و برخی افراد این حقیقت را نمی دانند و گلدان پر از شکوفه را دور می ریزند. این گیاه در زمان استراحت خود به آب کمتری نیاز دارد. می توان بعد از گل دادن، گیاه را هرس کرد و بعد از چند هفته گلدان آن را تعویض نمود. پس از این گلدان را در مکانی گرم تر قرار دهید و آب بیشتری به آن بدهید. در این هنگام می توانید شاهد جوانه زدن گیاه خود باشید.




برخی دیگر از مناسب ترین گیاهان پاسیو

گل های آفتاب دوست

پیچ هایی گل دهی دارند از بهترین گزینه ها برای پرورش در نورگیر و پاسیو هستند. به طور مثال گل کاغذی گیاهی کاملاً آفتاب دوست است و در عین حال گل های زیبا به رنگ صورتی، بنفش و زرد می دهد که می تواند به زیبایی خانه کمک کند. از آن جا این گیاه 5 تا 15 متر رشد می کند می تواند برای پوشش کامل محوطه هم در نظر گرفته شود.

از گزینه های دیگر یاسمن زرد است که به نور کامل نیاز دارد، 4 تا 7 متر رشد می کند و گل هایی مخروطی شکل و زرد رنگ تولید می کند. این گیاه در فضای باز اواخل فصل زمستان و بهار گل دهی می کند. گل ساعتی قرمز را هم می توان در محیط پاسیو پرورش داد و از گل های بنفش و میوه های خوردنی آن بهره گرفت.

 

گیاهان بالا رونده

پیج معین التجار

در صورتی که نیاز به پوشش کامل محیط باشد می توان از گیاهان بالارونده که رشد سریعی دارند استفاده کرد. در این صورت پیچ معین التجار می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. این گیاه که به نور کامل تا شرایط نیمه سایه نیاز دارد در اواخر فصل تابستان، پاییز و زمستان گل هایی سفید و صورتی تولید می کند. این گیاه برگ هایی براق و ساقه های پیچک مانند ( Tendril ) دارند که با استفاده از آن به اشیاء مختلف آویزان شده و بالا می روند. این پیچ گل هایی صورتی و با رایحه خوش تولید می کند که می توان آن را در فصل زمستان و بهار مشاهده کرد.

پیچ گلیسین

از دیگر پیچ های زیبا و پر طرفدار است که گل هایی معطر تولید می کند. شکل و شمایل گیاه پیچ باعث شده معمولا به آن به عنوان یک گیاه عاشقانه و رمانتیک نگاه شود. پیچ گلیسین به صورت دسته ای گل می دهد که به سمت پایین آویزان بوده و به رنگ بنفش و صورتی هستند. پیچ گلیسین ژاپنی خصوصیاتی مشابه دارد با این تفاوت که رایحه گل های آن بیشتر بوده و تا 8 متر می تواند رشد کند.

 

گیاهان پر طرفدار و کلاسیک

رز بالا رونده

از رایج ترین و پر طرفدار ترین گیاهان در دسته پیچ ها و یکی از بی نقص ترین گزینه ها برای پوشش پاسیو و نورگیر است. رز بالارونده به نگهداری و مراقبت بیشتری نسبت به دیگر گیاهان نیاز دارد. به طور مثال رز بالارونده باید بیشتر هرس شود تا جریان هوا در میان شاخ و برگ ها به خوبی برقرار گردد. زحمت بیشتر برای مراقبت احتمالاً با گل های زیبا و خوش رنگ   و رایحه آن جبران می شود. به همین دلیل رز بالارونده بیشتر توسط کسانی انتخاب می شود که محیطی پر گل و همیشه معطر را ترجیح دهند.

گل رز چند رنگ هم برای کسانی که به گل ها اهمیت زیادی می دهند، می تواند گزینه مناسبی باشد. این گیاه که به گل های چند رنگش مشهور است. رز چند رنگ غنچه هایی نارنجی و قرمز ایجاد می کند که پس از باز شدن می تواند رنگ آن از زرد طلایی تا صورتی و قرمز-نارنجی متغیر باشد. گل رز سپیده دم ( New Dawn ) از گونه هایی با رشد بسیار سریع است که گل هایی با عطر کم ولی بزرگ و به رنگ کرمی-صورتی تولید می کند و به آفتاب کامل نیاز دارد. این گیاه هم از شرایط خوبی برای پرورش در محیط پاسیو برخوردار است.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.