فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

ساخت تراریوم : تراریوم یک باغ سرپوشیده مینیاتوری که در داخل یک ظرف شیشه ای قرار دارد. تراریوم ها به مراقبت احتیاج دارند و برای افرادی که به عبارتی معتقدند که سبزی و گل و گیاه تو دستشون خوب به بار نمیشینه یا زمانی برای مراقبت از یک باغ در فضای باز ندارند عالی هستند.آنها همچنین کمی زیبایی و آرامش در فضای باز را به میزها، میزهای شبانه یا هر مکانی که در آن فضا محدود است اضافه می کنند.
چگونه یک تراریوم درست کنیم؟
چگونه یک تراریوم درست کنیم؟

ساخت تراریوم:تراریوم یک باغ سرپوشیده مینیاتوری در داخل یک ظرف شیشه ای است. تراریوم ها به مراقبت و نگهداری کمی محتاج هستند و برای افرادی که انگشت شست سبز ندارند و به عبارتی معتقدند که سبزی و گل و گیاه تو دستشون خوب به بار نمیشینه یا زمانی برای مراقبت از یک باغ در فضای باز ندارند عالی هستند. آنها همچنین کمی زیبایی و آرامش در فضای باز را به میزها، میزهای شبانه یا هر مکانی که در آن فضا محدود است اضافه می کنند. برای ایجاد تراریوم خود، تنها چیزی که نیاز دارید چند گیاه با نیازهای مشابه به نور و آب، یک ظرف شیشه ای و مقداری محیط رشد و زهکشی است

ساخت تراریومساخت تراریوم

گیاهان و ظرف خود را انتخاب کنید

1-برای ساخت تراریوم گیاهانی را با نیازهای مشابه انتخاب کنید. شما می توانید تقریباً هر گیاهی را در تراریوم بکارید که به نگهداری کمی نیاز داشته باشند، اما باید گیاهانی را انتخاب کنید که با هم به خوبی رشد کنند. مجموعه ای از گیاهانی را که در شرایط مشابه در طبیعت رشد می کنند، مانند گیاهان جنگلی، بیابانی یا استوایی انتخاب کنید.

به عنوان مثال، اگر تم جنگلی را انتخاب کنید، ممکن است خزه، گل های فوم و هپاتیکا پرورش دهید. بسیاری از این گیاهان در شرایط خنک و سایه بهترین عملکرد را دارند.

برای ساخت تراریوم از گیاهان صحرایی مانند کاکتوس ها و سایر ساکولنت ها با نور روشن تر و رطوبت کم بهترین عملکرد را دارند.
گیاهان گرمسیری که شرایط گرم و مرطوب را دوست دارند.

ساخت تراریوم - انتخاب گیاهان و ظروفساخت تراریوم - انتخاب گیاهان و ظروف

گیاهانی را انتخاب کنید که کوچک می مانند

2- گیاهانی که واقعا پهن یا بلند می شوند بهترین گزینه برای باغ های تراریوم نیستند. در عوض، به گیاهان کوچک و کم رشد یا گیاهانی که به راحتی می توان آنها را تا اندازه ای قابل کنترل هرس کرد، بچسبید.

به عنوان مثال، گیاهان ستاره دریایی برای تراریوم‌ها ایده‌آل هستند، زیرا زمانی که کاملاً بالغ می‌شوند، تنها حدود 6 اینچ (15 سانتی‌متر) بلند می‌شوند.

برخی از گیاهان تراریوم، مانند خزه ها، دوست دارند به صورت افقی پخش شوند. ممکن است لازم باشد آنها را دوباره برش دهید تا از تصرف کل تراریوم جلوگیری کنید. برخی دیگر می توانند هرس شوند تا از بلند شدن بیش از حد آنها جلوگیری شود.

ظرف شیشه ای باز و پهن

3-برای ساخت تراریوم یک ظرف شیشه ای بازو پهن برای گیاهان کم رطوبت انتخاب کنید. شما می توانید تقریباً از هر نوع ظرف شیشه ای برای تراریوم استفاده کنید، از یک تنگ ماهی گرفته تا یک بطری شیشه ای قدیمی . با این حال، اگر گیاهانی را می‌کارید که شرایط خشک را دوست دارند، مانند ساکولنت‌ها، به ظرفی نیاز دارید که رطوبت زیادی در خود حفظ نکند. برای این نوع گیاهان یک ظرف روباز با کناره های نسبتا کم انتخاب کنید.

به عنوان مثال، یک ظرف ماهی یا یک کاسه پانچ قدیمی می تواند یک تراریوم عالی برای برخی از گیاهان و مینی کاکتوس ها باشد.

از رشد ساکولنت ها یا کاکتوس ها در ظروف با دیواره های بلند یا منحنی خودداری کنید، زیرا این ها رطوبت بیشتری را حفظ می کنند و جریان هوا را خوب رد نمی کنند.

ظرف شیشه ای باز و پهنظرف شیشه ای باز و پهن

ظرف شیشه ای دربسته تر

4-اگر گیاهان شما رطوبت را دوست دارند، یک ظرف شیشه ای دربسته تر تهیه کنید. گیاهان گرمسیری و جنگلی معمولاً از رطوبت زیادی برخوردار هستند، بنابراین در محیط های بسته تر بهترین عملکرد را دارند. اگر گیاهانی دارید که به رطوبت نیاز دارند، سعی کنید از ظرفی مانند شیشه، گلدان با کف پهن یا جعبه Wardian (که شبیه یک گلخانه کوچک است) استفاده کنید.

برخی از گیاهانی که در ظروف بسته تر به خوبی عمل می کنند عبارتند از سرخس، بگونیا، خزه و پیچک.

حتی می توانید با پرورش گیاهان خود در زیر یک ظرف شیشه ای یا داخل یک بطری، یک محیط کاملا بسته ایجاد کنید.

ظرف شیشه ای دربسته ترظرف شیشه ای دربسته تر


کاشت تراریوم

1-برای ساخت تراریوم ظرف شیشه ای را با آب و صابون تمیز کنید. اگر ظرف قبلاً استفاده شده بود، آن را کاملاً با آب گرم و صابون بشویید و خوب بشویید تا باقی مانده صابون از بین برود. صبر کنید تا ظرف کاملاً خشک شود قبل از اینکه محیط کشت و گیاهان خود را اضافه کنید.

حتی اگر قبلاً از ظرف استفاده نشده بود، باز هم بهتر است قبل از کاشت در آن، آن را بشویید. اجازه دهید برای چند روز هوا خارج شود تا آب حاصل از شستشو و همچنین باقیمانده تولید تبخیر شود.

2-برای زهکشی به کف ظرف سنگ اضافه کنید. مقداری سنگریزه باغبانی یا سنگریزه آکواریوم را در کف ظرف بریزید. در حالی که مقداری که باید در آن قرار دهید بسته به اندازه تراریوم شما متفاوت است، لایه ای به عمق 1 تا 1.5 اینچ (2.5 تا 3.8 سانتی متر) معمولاً کافی است.

می توانید شن یا سنگریزه را در مراکز باغبانی یا فروشگاه ها و گلخانه ها خریداری کنید. همچنین می توانید از سفال های خرد شده، تراشه های سنگی یا حتی سنگ مرمرهای شیشه ای برای لایه زهکشی خود استفاده کنید.

این لایه زهکشی برای جلوگیری از خیس شدن خاک در تراریوم شما ضروری است که می تواند منجر به مشکلات کپک، باکتری و پوسیدگی ریشه شود.

یک لایه زغال چوب فعال بریزید

3- زغال فعال به عنوان یک فیلتر در تراریوم شما عمل می کند و مواد شیمیایی سمی را از آب و خاک حذف می کند. یک لایه به عمق 1/2 اینچ ( 1.3 سانتی متر) روی مواد زهکشی خود قرار دهید.

زغال چوب در صورتی مؤثرتر است که در بالای لایه زهکشی قرار گیرد. با این حال، اگر با یک ظرف بسیار کوچک کار می کنید، می توانید زغال چوب را نیز با مواد زهکشی مخلوط کنید.

می توانید زغال چوب فعال را از فروشگاه لوازم باغبانی خریداری کنید.

4-یک لایه خزه اسفاگنوم روی زغال چوب قرار دهید. مقداری اسفاگنوم یا خزه ورقه ای خشک شده بردارید و آن را برای چند ثانیه در آب خیس کنید. خزه ها را فشار دهید تا کمی مرطوب باشد، اما نریزد. خزه را روی لایه زغال چوب قرار دهید تا از فیلتر شدن خاک به لایه زهکشی جلوگیری شود.

لایه خزه را نازک نگه دارید. فقط به اندازه ای نیاز دارید که لایه زغال را کاملاً بپوشانید.
شما می توانید خزه ورق یا خزه اسفاگنوم را از فروشگاه یا مرکز عرضه لوازم باغی خریداری کنید.

محیط رشد را تخلیه کنید

5- لایه خزه را با مقداری خاک گلدانی که برای گیاهانی که می‌روید مناسب است بپوشانید (مثلاً اگر در حال ساخت تراریوم گیاهان بیابانی هستید، مخلوط ساکولنت یا یک خاک گلدان عمومی برای گیاهان گرمسیری). برای کاهش گرد و غبار، ابتدا کمی خاک را مرطوب کنید. آن را مرطوب کنید، اما گل آلود نکنید.

مقدار خاکی که شما نیاز دارید بسته به اندازه تراریوم شما متفاوت خواهد بود، اما احتمالاً باید یک لایه به عمق حداقل 1 1 ⁄ 2  اینچ (3.8 سانتی متر) اضافه کنید تا ریشه های گیاهان خود را در خود جای دهد.

در حالت ایده آل، تمام موادی که تا کنون اضافه کرده اید باید حدود ¼ عمق ظرف را اشغال کند.
اگر ظرف شما دهانه باریکی دارد، از یک قیف بزرگ برای ریختن در خاک استفاده کنید

6-گیاهان خود را در سوراخ های خاک فرو کنید. از انگشت یا ابزاری (مانند چاپستیک) برای ایجاد سوراخ های کم عمق در خاک استفاده کنید. گیاه را از ظرف خارج کنید و ریشه ها را به آرامی از هم جدا کنید تا خاک اضافی آن پاک شود. آن را با احتیاط داخل یک سوراخ قرار دهید و خاک بیشتری در اطراف آن اضافه کنید و به آرامی آن را به زمین بزنید. این کار را با بقیه گیاهان تکرار کنید.

قبل از افزودن هر گیاهی، شاخ و برگ مرده را جدا کنید. همچنین بهتر است آنها را با یک آفت کش ملایم مانند روغن چریش یا صابون ظرف رقیق درمان کنید تا از شر حشرات پنهان یا سایر آفات خلاص شوید.

اطمینان حاصل کنید که در صورت امکان 1-2 اینچ (2.5-5.1 سانتی متر) بین گیاهان بگذارید تا فضای زیادی برای جریان هوا بین آنها وجود داشته باشد. برگها را طوری کوتاه کنید که در صورت لزوم با لبه های تراریوم یا سایر گیاهان تماس نگیرند.

چند تزیین را در تراریوم قرار دهید

7- برای ساخت تراریوم در صورت تمایل، می توانید چند مجسمه کوچک، سنگ مرمر یا تزئینات دیگر اضافه کنید تا به تراریوم خود ظاهری سرگرم کننده یا شیک ببخشید. همچنین می توانید خزه یا سنگریزه را بین گیاهان اضافه کنید تا کمی تمیزتر به نظر برسد.

اگر می خواهید با تزیینات تخیلی کنید. به عنوان مثال، می توانید چند کریستال زیبا برای ایجاد یک ظاهر باغ پری اضافه کنید، یا مقداری شن و صدف برای تم ساحل اضافه کنید.

8-گیاهان را مه پاش کنید تا به آنها آبیاری کنید. اگر قبلاً محیط رشد را مرطوب کرده اید، نیازی به اضافه کردن آب زیادی نخواهید داشت. برای پاشیدن شاخ و برگ و لایه بالایی خاک از یک مه پاش گیاهی استفاده کنید.

اگر قصد دارید تراریوم خود را بپوشانید، یک روز صبر کنید و دوباره گیاهان را غبارآلود کنید. بعد از اینکه شاخ و برگ کاملا خشک شد، پوشش را اضافه کنید.

نور و دمای کافی دریافت کند

9-تراریوم ها باغ های کوچک وبسیار کم تعمیر و نگهداری هستند، اما برای اینکه بمانند باید در مکانی ایده آل قرار گیرند. در مورد نیازهای گیاهان خود تحقیق کنید و تراریوم را در مکانی قرار دهید که شرایط نور و دمای مورد نیاز آنها را داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر ساکولنت ها را در یک ظرف کم عمق پرورش می دهید، تراریوم خود را در یک پنجره آفتابی قرار دهید تا بتوانند در طول روز نور زیادی دریافت کنند. سرخس ها احتمالاً در مناطقی که نور فیلتر شده دریافت می کنند بهتر عمل می کنند (مانند پنجره ای که پرده های نازک روی آن قرار دارد).

از نگهداری تراریوم خود در مکانی که در معرض دمای زیاد یا نوسانات دما باشد، مانند نزدیک بخاری، تهویه مطبوع یا درب ورودی خودداری کنید.

تراریوم را در مکانی ثابت قرار دهید که به راحتی از بین نرود.

اخطار:

از قرار دادن تراریوم های بسته یا بلند در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید، زیرا شیشه گرما را به دام می اندازد و حتی نور خورشید را بزرگ می کند. این به راحتی می تواند باعث گرم شدن بیش از حد گیاهان یا آویزان شدن آنها شود.

نور و دمای کافی دریافت کندنور و دمای کافی دریافت کند





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.