فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۳/۱۲         
  

بسیاری از گیاهان عموما دارای خواص بسیار زیاد غذایی و درمانی هستند و به صورت موثر عمل می‌کنند. هزاران گیاه دارویی وجود دارد که ممکن است ما همه آنها را به خوبی نشناسیم، اما برخی از گیاهان دارویی شناخته شده تر هستند که به صورت تازه و یا خشک استفاده می شوند. گیاهانی مانند گل گاوزبان، آویشن، یونجه، پونه، کاسنی، نعناع، رزماری و ... از جمله پرکاربردترین گیاهان دارویی به حساب می آیند. از گیاهان دارویی برای درمان بیماری ها, معطر کردن غذاها، رژیم های غذایی کم کالری و همچنین برای ایمنی بدن انسان با گیاهان
همه چیز در مورد گیاهان دارویی
همه چیز در مورد گیاهان دارویی

همانطور که می دانید انسان ها از هزاران سال قبل استفاده های بسیار زیادی از گیاهان دارویی برای سلامتی و درمان بیماری ها استفاده می‌کردند. حتی امروزه هم طب سنتی و استفاده از از گیاهان دارویی در بین مردم بسیار رواج دارد. به طور کلی گیاهان دارویی دارای خواص بسیار زیادی هستند و به این صورت موثر عمل می‌کنند. هزاران گیاه دارویی وجود دارد که ممکن است ما همه آنها را به خوبی نشناسیم، اما برخی از گیاهان دارویی شناخته شده تر هستند که به صورت تازه و یا خشک استفاده می شوند. گیاهانی مانند گل گاوزبان، آویشن، یونجه، پونه، کاسنی، نعناع، رزماری و ... از جمله پرکاربردترین گیاهان دارویی به حساب می آیند. جالب است بدانید که از گیاهان دارویی برای معطر کردن غذا ها هم استفاده می شود. اگر شما دارای اضافه وزن هستید، از این بابت اصلا نگران نباشید زیرا هیچ گونه کالری اضافه ای در غذا به وجود نخواهند آورد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی در مورد فواید گیاهان دارویی برای سلامتی انسان به شما بدهیم           

 

7 خاصیت شگفت انگیز

 اگر بخواهیم یکی از گیاهان پر خاصیت دارویی را نام ببریم، قطعاً نام آویشن در میان می آید. آویشن از آن دسته از گیاهان دارویی است که طرفداران بسیار زیادی دارد و در بیشتر خانه ها پیدا می شود. گیاه دارویی آویشن علاوه بر خواص شگفت انگیزی که برای سلامتی انسان ها دارد، دارای عطر بسیار خوبی است که به همین سبب در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی این گیاه دارویی در صنایع مختلفی مانند صنعت غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. این روزها بسیاری از افراد دچار معده درد می‌شوند. بروز چنین مشکلاتی ممکن است به علت تغذیه نادرست باشد. توجه داشته باشید که آویشن یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تقویت معده است. بهتر است بعد از غذا از آویشن استفاده کنید تا هرگونه مشکلاتی اعم از گوارشی، گرفتگی عضلات، معده، نفخ و ... در شما به وجود نیاید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی هفت ویژگی خارق العاده آویشن برای سلامتی بپردازیم.  

·       درمان سرماخوردگی

·        بهبود سردرد

·        تقویت اعصاب

·        کاهش سرفه

·        درمان افسردگی

·        کاهش فشار خون و چربی خون

·       رفع خستگی

 

 

 درمان سلامت روح و جسم با گل گاوزبان

 اگر شما هیچ نوع شناختی از گیاهان دارویی نداشته باشید، حتما نام گل گاوزبان را از مادران و مادربزرگان خود شنیده اید. زیرا گل گاوزبان از معروف ترین و پرمصرف ترین گیاهان دارویی ایرانی به حساب می آید. گل گاوزبان یکی از غنی ترین منابع اسید های چرب به شمار می آید که در ماه‌های اردیبهشت تا شهریور هم گل می دهد. رنگ گل های گیاه دارویی گل گاوزبان آبی سفید و بنفش است. حتماً برای شما هم سوال است که بدانید گل گاوزبان برای درمان چه نوع بیماری هایی موثر است؟ در واقع بیشتر افراد گل گاوزبان را به عنوان دارویی برای تقویت اعصاب و روان می‌شناسند، که البته این موضوع کاملاً صحیح است. اما باید بدانید که این نوع گیاه دارویی علاوه بر تقویت اعصاب بر تقویت کلیه ها، رفع سرماخوردگی، از بین بردن سرفه، درمان التهاب و ورم کلیه، تنظیم ضربان قلب و درمان افسردگی هم موثر است.

 

 

اطلاعاتی در مورد گیاه دارویی کاسنی

 گل های گیاه دارویی کاسنی دارای رنگ های آبی و یا ارغوانی هستند. معمولاً برای تقویت کبد و کلیه فشار خون و صفرا از گیاه کاسنی استفاده می کنند. آب برگ کاسنی هم یک داروی فوق العاده معجزه انگیز برای درمان کبد، کلیه ها و یرقان، از بین بردن تب و تقویت معده است. اگر بخواهیم در مورد خواص کاسنی و عرق آن به طور کامل توضیح دهیم، اندازه یک کتاب حرف برای گفتن دارد. به طور کلی برای تنظیم فشار خون، کاهش قند خون و درمان بیماریهای کبدی بسیار موثر است. اگر یکی از دغدغه های شما در طول روز ایجاد یبوست است، با مصرف جوشانده برگ و ریشه کاسنی به صورت ناشتا می توانید آن را درمان کنید. در واقع گیاهان دارویی کوهی که تعداد آنها بسیار زیاد است، گاهی اوقات بیشتر از هر داروی شیمیایی موثرتر عمل می کنند. همه ما می دانیم که  داروهای شیمیایی عوارض جانبی هم به همراه دارند، این در حالی است که گیاهان دارویی اگر به اندازه کافی و مناسب مصرف شوند، هیچ گونه عوارضی به همراه ندارند.   

 

 

 

درمان مشکلات قاعدگی با پونه و نعناع

 نعناع و پونه از آن دسته از گیاهان دارویی هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند. برای درمان بسیاری از مشکلات می توان بر روی این دو گیاه دارویی حساب باز کرد. پونه و نعناع دارای دو طبع گرم و خشک هستند. معمولاً خانم‌ها خیلی بیشتر  گرایش به مصرف این گیاهان دارویی دارند، زیرا پونه و نعناع به طور شگفت انگیزی قاعدگی را تنظیم و درد آن را کاهش می دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در مورد رفع بیماری های مختلف با این گیاهان دارویی بپردازیم.

 

خواص نعناع

1)     رفع سردرد و تب

2)     برطرف نمودن حالت تهوع و اختلالات گوارشی

3)    تسکین دهنده سیستم گوارشی

4)     نشاط آور کمک به کاهش وزن

 

 

 خواص پونه

1)     رفع افسردگی

2)     درمان آنفولانزا برطرف نمودن آلرژی

3)    رفع خستگی

4)     درمان یبوست

5)     درمان سردرد

 

 

                                                          خواص دارویی گیاه رزماری

 گیاه دارویی رزماری

 یکی دیگر از گیاهان محبوب و مفید برای سلامتی انسان، گیاه دارویی رزماری است. رزماری دارای رزمارینیک و کارنوزول است که این دو آنتی اکسیدان خاصیت ضدعفونی کنندگی ضد التهابی و ضد سرطانی دارند. اگر شما در کارهای خود دارای تمرکز کافی نیستید از گیاه دارویی رزماری استفاده کنید زیرا این گیاه یک محرک شناختی بسیار موثر است و به همین علت به بهبود حافظه و تمرکز ذهنی کمک شایانی می‌کند. افرادی که دارای استرس و اضطراب شدید هستند و نمی توانند در درمان آن به خود کمک کنند، حتماً از از این گیاه مصرف کنند. گیاه رزماری دارای عطر و طعم بسیار قوی است، به همین سبب شما می توانید آن را در سوپ ها، ساندویچ ها و سالادها استفاده کنید. شما می‌توانید از برگهای تازه معطر خشک شده این گیاه برای دم کردن چای استفاده کنید.گیاه رزماری در درمان سردرد، رشد مو، درمان درد مفاصل، بهبود گوارش و ... بسیار موثر عمل می‌کند.

 

 

 

 آشنایی با گیاه جینسینگ

 گیاهان دارویی محبوب در آمریکای شمالی و آسیا  جینسینگ است که انواع مختلفی دارد. جینسینگ هندی، کره ای، آمریکایی، سیری و ... گیاه دارویی هستند که هر کدام از آنها برای درمان سلامت انسان مفید است. به طور کلی ریشه و میوه جینسینگ به عنوان دارو برای درمان مورد استفاده قرار می گیرد. این روزها که بیماری کرونا زندگی انسانها را در بر گرفته است، تقویت سیستم ایمنی بدن بیش از هر چیز اهمیت دارد. در نتیجه باید به دنبال گیاهان دارویی باشیم که در تقویت سیستم ایمنی کارآمد باشند. جینسینگ همان گیاهی است که سرشار از ویژگیهای تقویت کننده برای سیستم ایمنی بدن است. به همین علت است که این روزها افراد از این گیاه داروی استفاده زیادی می کنند. ویژگی های درمان کنندگی این گیاه می توان به ضد استرس، خواب آور و ضد باکتریایی، افزایش انرژی، کاهش وزن بهبود گوارش و سردرد، کاهش سطح قند خون و درمانی برای ناباروری اشاره کرد.

 

 

 علت استفاده از گیاه بابونه

 حتماً شما هم نام چای بابونه را بارها و بارها شنیده اید که به چای گیاهی معروف است. گیاه دارویی بابونه دارای خواصی اعم از ضد تحریک کنندگی، ضد میکروبی، ضد التهابی، ضد استرس و اضطراب، ضد اسهال، ضد سرطان و ... است. اگر شما دچار سردردهای شدید و یا درد عضلانی شده اید، بابونه می تواند بهترین گزینه باشد. مشکلات معده، کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی و بیخوابی از دیگر مشکلاتی هستند که بسیاری از مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. گیاه دارویی بابونه می‌تواند موثرترین گیاه برای درمان این مشکلات باشد.

 


                                                        آشنایی با خواص دارویی چای بابونه

 

 

خواص چای بابونه

 همان طور که گفتیم چای بابونه از گلهای تازه و خشک شده این گیاه دم می شود که می‌تواند بسیار مفید و خوش طعم باشد. نحوه دم کردن چای بابونه هم به این شیوه است که یک قاشق چایخوری از گل های خشک شده این گیاه را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید، سپس یک درپوش مناسب هم بر روی فنجان قرار دهید و حدود ۵ دقیقه اجازه دهید تا کاملا دم بکشد. در مرحله بعدی می توانید از صافی استفاده کنید و مقداری عسل هم به چای خود اضافه کنید. نکته قابل توجه این است که خانم های باردار و یا خانمهایی که قصد بارداری دارند از مصرف چای بابونه پرهیز کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در مورد گیاه دارویی مریم گلی به شما بدهیم.

 

 

گیاه دارویی مریم گلی

گیاه مریم گلی سرشار از روغنهای فرار و فلاونوئیدها است که به واسطه وجود این دو روغن در درمان بسیاری از بیماریها کمک می کند. برای کاهش فشار خون، ضد دیابت، ضد التهاب و ضد میکروبی تسکین اضطراب و تسکین گلو درد، تقویت سیستم ایمنی، کاهش وزن و التهاب بهبود خواب و ... می توانید از گیاه دارویی مریم گلی استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر به دنبال یک گیاه دارویی برای دیابت هستید، مریم گلی می تواند یکی از موثرترین گزینه ها باشد زیرا همانطور که گفتیم دارای خواص ضد دیابتی است.   

 

 

به چه علت مردم به گیاهان دارویی می آورند؟

در سال‌های اخیر گرایش مردم به استفاده از گیاهان دارویی هم بسیار بیشتر شده است در واقع به علت عوارض جانبی داروهای شیمیایی بیشتر مردم ترجیح می‌دهند تا به جای رفتن به داروخانه ها و تهیه داروهای شیمیایی به مراکز گیاهان دارویی و عطاری ها مراجعه کنند. در این بین حتی افرادی که مشکل خاصی هم ندارند باز هم مشتاق استفاده از گیاهان دارویی هستند و در مهمانی ها، مجالس و روزهای عادی خود به جای چای از دمنوش‌های گیاهی استفاده می کنند. می خواهیم بدانیم که به چه علت توجه مردم به استفاده از داروها و گیاهان دارویی بیشتر شده است؟ این روزها علم و تکنولوژی بسیار پیشرفت کرده است اما مردم باز هم به سراغ عطاری ها میروند. توجه داشته باشید که مقاومت میکروب ها نسبت به آنتی بیوتیک ها بسیار بیشتر شده است و به علت آلودگی های زیست محیطی که این داروهای شیمیایی دارند، افراد تمایل به استفاده از گیاهان دارویی پیدا کردند، زیرا آنها می‌دانند که این گیاهان کاملاً بی ضرر هستند.

 

 

آشنایی با انواع مزاج ها در طب سنتی

شناخت ذات افراد و طبیعت درونی و اعتدال مزاج آنها در طب سنتی بسیار اهمیت دارد و این موضوع به بهبود بیماران هم کمک بسیار زیادی می کند. ابوعلی سینا فیلسوف دانشمند پزشک معروف ایرانی در یکی از محبوب‌ترین کتاب های خود به نام کتاب قانون در ارتباط با طب نوشته است. این دانشمند بزرگ ایرانی معتقد است که طب هایی مانند سرد و خشک، سرد و تر، گرم و خشک و گرم و تر و معتدل وجود دارد که در مجموع ۹ مزاج را به وجود می آورند. زمانی که هر کدام از این اخلاط چهارگانه از حد طبیعی در بدن خارج شوند، فرد دچار مشکلات می شود که به آن بیماری می گویند. ابوعلی سینا در طب سنتی خود در مورد سلامتی و نقش تغذیه و گیاهان دارویی برای هر مزاجی توضیحاتی داده است، به این صورت هر فردی با توجه به مزاج و طبیعت خاص بدن خودش داروی مورد نظر را انتخاب می کند. موضوع قابل توجه این است که داروهای گیاهی که طبع سرد دارند برای افراد سرد مزاج مناسب نیستند و البته برعکس این موضوع هم صدق می‌کند.

 

                                                            اثرات گیاهان دارویی مختلف

 

سخن پایانی

  در این مقاله سعی کرده ایم اطلاعات جامع و کاملی در مورد گیاهان دارویی به شما بدهیم امروزه جایگزین بسیار خوبی برای داروهای شیمیایی هستند. البته این موضوع را بدانید که استفاده از گیاهان دارویی به معنی رد کامل داروهای شیمیایی نیستند. اما گاهی درمانهای دارویی نتیجه بهتری خواهد داشت. این روزها استرس و نگرانی در زندگی روزانه افراد بسیار زیاد شده است، در نتیجه استفاده از از گیاهان دارویی که آرامش بخش هستند بسیار اهمیت دارد. به همین علت توصیه می شود که حتماً از انواع مختلف دمنوش ها مانند گل گاوزبان برای دوری از استرس و اضطراب استفاده شود. همان طور که می دانید استرس منشاء اصلی بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی است. اگر به دنبال سایتی و مرجعی معتبر برای آگاهی از خواص گیاهان دارویی هستید، گیاهان دارویی سایت نارگیل می تواند اطلاعات جامعی به شما بدهد.

 امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی در مورد گیاهان دارویی به دست آورده باشید.

 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.