فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۳         
  

در حالی که محافظت از گیاهان و باغ یک فعالیت عالی است، متاسفانه عوامل زیادی وجود دارد که می تواند به گیاهان شما آسیب برساند. خطرات بالقوه از هوای سرد گرفته تا حشرات و حیوانات گرسنه متغیر است. اگر می خواهید گیاهان خود را ایمن نگه دارید، چند قدم ساده برای محافظت از آنها وجود دارد.
چگونه گیاهان خود را در مقابل سرما ،گرما و افت محافظت کنیم
چگونه گیاهان خود را در مقابل سرما ،گرما و افت محافظت کنیم

محافظت از گیاهان در مقابل سرما ، گرما، آفت

در حالی که مراقبت از باغ یا گیاهان خانگی یک فعالیت عالی است، متاسفانه عوامل زیادی وجود دارد که می تواند به گیاهان شما آسیب برساند. خطرات بالقوه از هوای سرد گرفته تا حشرات و حیوانات گرسنه متغیر است. اگر می خواهید گیاهان خود را ایمن نگه دارید، چند قدم ساده برای محافظت از آنها وجود دارد. اگر مشکل، آب و هوای بسیار گرم یا سرد است، آنها را با مالچ عایق بندی کنید و آنها را با یک پارچه  بپوشانید تا در برابر نوسانات شدید دما محافظت کنید. برای اینکه حیوانات نتوانند گیاهان شما را بخورند، حصاری بسازید تا آنها را نخورند. همچنین می‌توانید از درمان‌های شیمیایی برای جلوگیری از تخریب حشرات استفاده کنید.

گیاهان را در هوای سرد کاملاً آبیاری کنید

1- . آب، گرما را در خاک به دام می اندازد. آبیاری گیاهان باعث گرم نگه داشتن خاک و مقاومت در برابر سرما می شود. گیاه خود را در یک برنامه آبیاری  نگه دارید تا از آن در برابر هوای سرد محافظت کنید.

گیاهان را قبل از یخبندان آبیاری کنید تا گرمای بیشتری در داخل خاک به دام بیفتد.

مراقب آبیاری بیش از حد گیاه خود باشید. همیشه قبل از آبیاری رطوبت خاک را بررسی کنید. اگر چنین است، پس گیاه نیازی به آبیاری ندارد.

اگر خاک مرطوب است و گیاه هنوز پژمرده است، ممکن است خیلی سرد باشد. روش دیگری را برای محافظت از آن امتحان کنید.

2- روی گیاهانی که در هوای سرد بیرون می مانند، یک پوشش  قرار دهید . روکش ردیفی ورقه ای است که معمولاً از پارچه سفید ساخته می شود و کاربردهای زیادی برای محافظت از گیاهان دارد. و یک عایق است، بنابراین گیاهان شما را به اندازه کافی گرم نگه می دارد تا در برابر یخبندان مقاومت کنند. پوشش را روی گیاهان خود قرار دهید یا یک داربست ساده بسازید تا آن را بالاتر از گیاه نگه دارید.

خرید این روکش های ردیف در فروشگاه ها یا از اینترنت در دسترس هستند.

یک ورق معمولی نیز می تواند کار کند، اما ممکن است به اندازه یک روکش ردیف گرما را جذب نکند.

گیاهان خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید پژمرده نمی شوند. روکش های ردیف گرما را حفظ می کنند، اما هنوز ممکن است برای دماهای بسیار سرد کافی نباشند. بدین ترتیب محافظت از گیاهان انجام میشود.

محافظت از گیاهان - گیاهان را در هوای سرد کاملاً آبیاری کنیدمحافظت از گیاهان - گیاهان را در هوای سرد کاملاً آبیاری کنید

در صورت یخبندان سریع گیاهان کم را با کاه یا مالچ بپوشانید

3- . اگر یخبندان به طور غیر منتظره رخ داد، گیاهان کوچکتر خود را با عایق اضطراری محافظت کنید. کاه یا مالچ گرما را به دام می اندازد و خاک و گیاه را گرم نگه می دارد. گیاهانی که فقط چند اینچ قد دارند را کاملاً بپوشانید. سپس وقتی یخ زدگی رد شد عایق را بردارید.

این تنها یک راه حل کوتاه مدت است. گیاهان خود را بیش از چند روز پوشیده نگذارید وگرنه در اثر کمبود نور خورشید می میرند. وقتی هوا گرم شد مالچ یا نی را بردارید.

اگر هوا گرم نشد، کاه را با یک پوشش ردیفی جایگزین کنید یا گیاهان را به مکان گرم تری منتقل کنید.

هوا سردتر شد گیاهان گلدانی را داخل بیاورید

4-  اگر در باغ خود گیاهان گلدانی دارید، پس از سردتر شدن هوا، محافظت از آنها آسان است. اگر جا دارید به سادگی آنها را بردارید و داخل بیاورید. آنها را نزدیک پنجره بگذارید تا همچنان نور خورشید زیادی دریافت کنند و مانند معمول آبیاری آنها را ادامه دهید.

مکان‌های خوب برای نگهداری گیاهان گلدانی، طاقچه‌ها، گوشه‌ها یا روی میزهای بدون استفاده است.

یک بشقاب زیر گلدان ها قرار دهید تا آب روی مبلمان شما نشت نکند.

اگر گیاهان گلدانی زیادی دارید که نمی توانید داخل خانه بیاورید یا جایی در خانه ندارید، هنوز راه های زیادی برای گرم نگه داشتن آنها در بیرون وجود دارد.

 

جلوگیری از گرم شدن بیش از حد گیاهان

1- اگر گرمای شدید وجود دارد ، 4 تا 6 اینچ (10 تا 15 سانتی متر) مالچ بریزید . مالچ خاک را عایق می کند و از گرم یا بیش از حد سرد شدن آن جلوگیری می کند. اگر منطقه شما مستعد گرمای شدید است، قرار دادن یک لایه ضخیم مالچ در باغتان به معتدل نگه داشتن خاک و محافظت از گیاهان در برابر گرمای بیش از حد کمک می کند.

مالچ را روی تمام خاک باغ خود پخش کنید تا یک لایه محافظ کافی ایجاد کنید.

مالچ اغلب نیازی به تعویض ندارد. قرار دادن یک لایه جدید هر 1 یا 2 سال یکبار از خاک شما در تمام شرایط آب و هوایی و فصول محافظت می کند.بدین ترتیب محافظت از گیاهان انجام میشود.


جلوگیری از گرم شدن بیش از حد گیاهانجلوگیری از گرم شدن بیش از حد گیاهان
 

گیاهان را با پوشش ردیفی بپوشانید تا سایه ایجاد شود

2-  در دماهای شدید، نور خورشید می تواند گیاهان را بپزد. پوشش ردیفی در هوای گرم نیز کار می کند زیرا برای گیاهان سایه ایجاد می کند و آنها را خنک نگه می دارد. اگر موج گرما یا افزایش دمای غیر فصلی وجود دارد که می تواند گیاهان شما را شوکه کند، همه گیاهان خود را بپوشانید.

مدل پوشش ردیف خود را بررسی کنید تا ببینید آیا نور خورشید اجازه عبور می دهد یا خیر. اگر اینطور نیست، هر روز به مدت 4 ساعت پوشش ردیف را بردارید تا گیاهان همچنان نور خورشید کافی داشته باشند. برخی از گیاهان به ویژه سبزیجات به نور خورشید بیشتری نیاز دارند. اگر سبزیجات می کارید، هر روز 4 تا 6 ساعت نور خورشید به آنها بدهید.

برداشتن پوشش ردیف همچنین به حشرات مفیدی مانند زنبورها اجازه می دهد تا به گیاه برسند.

3- گیاهان خود را صبح زود آبیاری کنید تا آب تبخیر نشود. اگر گیاهان خود را در طول روز که گرمترین هوا است آبیاری کنید، قبل از اینکه گیاه شما بتواند آن را جذب کند، تمام رطوبت تبخیر می شود. در عوض، گیاهان خود را در اوایل صبح که هنوز خنک است آبیاری کنید. این کار به گیاهان شما چندین ساعت فرصت می دهد تا آب را قبل از اینکه دما خیلی گرم شود جذب کنند.

برای گزینه دیگر، شب هنگام غروب خورشید آبیاری کنید. بدین ترتیب محافظت از گیاهان انجام میشود.

 

دور نگه داشتن حیوانات

1-اطراف ملک خود را با یک حصار 6 تا 8 فوتی (1.8 تا 2.4 متری) احاطه کنید تا گوزن ها را از آن دور نگه دارید. آهوها یکی از بزرگترین مقصران خوردن باغ های مردم هستند. اگر در منطقه شما گوزن وجود دارد، یک حصار محکم در اطراف ملک خود بسازید تا نتوانند به باغ نزدیک شوند. حصار را حداقل 6 فوت (1.8 متر) بلند کنید تا گوزن نتواند از روی آن بپرد و به گیاهان شما برسد.



اگر نمی خواهید در کل ملک خود حصار بکشید، یک حصار 6 فوتی (1.8 متری) بسازید که کل محوطه باغ شما را در بر می گیرد.

حیوانات اگر ندانند غذا در آنجا وجود دارد برای ورود به مناطق به سختی مبارزه نمی کنند. در نظر بگیرید که حصار خود را محکم کنید تا حیوانات نتوانند آن را ببینند. اگر نتوانند باغ شما را ببینند، ممکن است تمایل کمتری به تلاش برای ورود به ملک شما داشته باشند.

حصار بسازید

2- یک حصار سیمی  3 فوتی (0.91 متری) بسازید تا حیوانات کوچک را از آن دور نگه دارید. حیوانات کوچکتر مانند خرگوش و خرچنگ ها مزاحم دیگری برای باغچه خانه ها هستند. برای دور نگه داشتن این آفات، یک حصار سیمی ساده بسازید. میله ها را در زمین محکم کنید، سپس یک لایه سیم مرغ را دور میله ها بپیچید. آن را با سیم، نخ یا منگنه روی میله ها محکم کنید.

1 فوت بالای حصار (0.30 متر) را بدون اتصال به تیرها بگذارید. به این ترتیب، اگر حیوانی شروع به بالا رفتن از حصار کند، تا می شود و حیوان می افتد.

اطمینان حاصل کنید که حصار دارای دهانه های بزرگتر از 1 اینچ (2.5 سانتی متر) نباشد، زیرا حیوانات کوچک می توانند از فضاهای بزرگتر عبور کنند.

3- یک ترانشه 3 فوتی (0.91 متری) حفر کنید و آن را با سیم مرغی بپوشانید تا از گود شدن آن جلوگیری شود.   حشرات می توانند در زیر حصارها نقب بزنند و بدون اینکه شما متوجه شوید گیاهان شما را بخورند. با حفر یک سنگر 3 فوتی (0.91 متری) در اطراف باغ خود، حیوانات را از نقب دور نگه دارید. سپس تمام سنگر را با سیم مرغی بپوشانید و دوباره آن را با خاک پر کنید. این باید از نقب زدن حیوانات به باغ شما جلوگیری کند.

این روش را با حصار سطحی نیز ترکیب کنید. حیوانات حفاری هنوز هم می توانند به سطح زمین بیایند و بدون هیچ گونه مانعی وارد باغ شما شوند.

حصار بسازیدحصار بسازید


از بین بردن حشرات

حشرات بزرگ را به صورت دستی بردارید

1-  برخی از حشرات آفات مانند کاترپیلار یا سوسک ژاپنی به اندازه کافی بزرگ هستند که با دست حذف شوند. یک جفت دستکش ضخیم بپوشید و هر روز صبح گیاهان خود را از نظر وجود حشرات بررسی کنید.هر گونه حشره بزرگی را که روی گیاهان شما می خزند بردارید.



اگر مطمئن نیستید که حشره نیش می زند یا نه، از یک موچین یا یک بیل باغبانی استفاده کنید.

سعی نکنید زنبورها را با دست خارج کنید وگرنه ممکن است نیش بزنید.

حشرات را در یک شیشه ذخیره کنید و آنها را به قسمت دیگری از ملک خود منتقل کنید. آنها را به گیاهان دیگری منتقل کنید که از خوردن آنها ناراحت نیستید. اگر اصلاً نمی خواهید آنها را در ملک خود داشته باشید، سعی کنید آنها را به یک پارک محلی منتقل کنید. بدین ترتیب محافظت از گیاهان انجام میشود.

پوشش های ردیفی را روی گیاهان قرار دهید

2-  تا حشرات از گیاهان دور شوند. آخرین استفاده برای پوشش های ردیف، بلوک در برابر حشرات گیاهخوار است. اگر حشرات مشکل بزرگی در منطقه شما هستند، یک پوشش ردیفی روی گیاهان خود بگذارید تا حشرات کوچکی مانند شته ها را از آنها دور کنید.

به یاد داشته باشید که پوشش را به مدت 4 ساعت در روز بردارید تا نور خورشید و حشرات مفید به گیاهان نفوذ کنند.

3- برای دفع حشرات، یک حبه سیر را در خاک گیاهان آپارتمانی گلدانی قرار دهید. بوی سیر به طور طبیعی برخی حشرات را دفع می کند. اگر همیشه در اطراف گیاهان آپارتمانی شما مگس یا حشرات دیگری وجود دارد، یک حبه سیر را درست زیر خاک قرار دهید.

شما همچنین می توانید این را در خارج امتحان کنید. با این حال، بوی سیر ممکن است در فضای باز از بین برود و به خوبی کار نکند.

همچنین اسپری های دافع سیر وجود دارد که می تواند حشرات را دور نگه دارد. اینها باید برای استفاده در فضای باز بهتر عمل کنید.

اسپری آب فلفل

4- با اسپری آب فلفل، حشرات را از گیاهان در فضای باز دور نگه دارید . اگر می خواهید از استفاده از مواد شیمیایی و حشره کش ها اجتناب کنید، یک مخلوط ساده می تواند حشرات را دفع کند. 1 گالن (3.8 لیتر) آب، 1 قاشق غذاخوری (15 گرم) فلفل قرمز و 6 قطره صابون ظرفشویی را در یک سطل مخلوط کنید. بگذارید مخلوط به مدت 36 ساعت بماند تا ادویه با آب دم بکشد. سپس مخلوط را در یک بطری اسپری بریزید و گیاهان خود را با آن اسپری کنید.

برای تسریع فرآیند، آب و فلفل را در قابلمه به مدت 15 دقیقه بجوشانید. سپس قبل از استفاده، اجازه دهید مخلوط به مدت 24 ساعت بماند.

ادویه جات دیگر مانند فلفل سیاه، پاپریکا نیز موثر خواهند بود. هر چیزفلفل تند باعث دور نگه داشتن حشرات می شود.




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.