فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۸         
  

امروزه افزایش جمعیت و نیاز مبرم صنایع داروسازی به گیاهان دارویی به عنوان مواد اولیه تولید دارو و همچنین اهمین مواد مؤثره گیاهان دارویی در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی سبب شده کشت، تولید، مصرف و تجارت این گیاهان از اهمیت خاصی برخوردار باشد. آمارهای منتشر شده نشان دهنده این است که با وجود پیشرفت های جدید در علوم شیمی و داروسازی و عرضه مصنوعی مشابه مواد مؤثره گیاهی، نه تنها از میزان کشت و تولید گیاهان دارویی کاسته نشده بلکه تولید و مصرف آن ها نیز افزایش یافته است.
تولید آدامس حاوی اسانس بهارنارنج
تولید آدامس حاوی اسانس بهارنارنج

امروزه افزایش جمعیت و نیاز مبرم صنایع داروسازی به گیاهان دارویی به عنوان مواد اولیه تولید دارو و همچنین اهمین مواد مؤثره گیاهان دارویی در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی سبب شده کشت، تولید، مصرف و تجارت این گیاهان از اهمیت خاصی برخوردار باشد. آمارهای منتشر شده نشان دهنده این است که با وجود پیشرفت های جدید در علوم شیمی و داروسازی و عرضه مصنوعی مشابه مواد مؤثره گیاهی، نه تنها از میزان کشت و تولید گیاهان دارویی کاسته نشده بلکه تولید و مصرف آن ها نیز افزایش یافته است. استفاده از روغن های فرار به علت نداشتن عوارض شدید دارویی و هزینه کمتر می تواند بسیار مفید واقع شود اما با توجه به تند بودن و بوی زننده اسانس های خالص، استفاده مستقیم از بیشتر آنها ممکن نیست. از این رو اسانس ها برای استفاده رقیق می شوند (عرقیجات) که در این صورت حجم زیادی ایجاد می شود که امکان به همراه داشتن همیشگی آن وجود ندارد. از اسانس ها به صورت آروماتراپی نیز استفاده می شود. اما استفاده به این روش نیز به کمک پرستار و نیز به اقدامات کمکی دیگری نیاز دارد. فرار بودن بالای این روغن ها و ناپایداری آنها در برابر نور، هوا، مواد شیمیایی و دماهای بالا از مشکلات بکارگیری این ترکیبات در صنایع غذایی می باشد. در این مقاله به نحوه استفاده از اسانس روغنی بهارنارنج به عنوان ماده معطر فراورده قنادی آدامس پرداخته خواهد شد. آدامس حاوی روغن فرار طبیعی فراورده ای است که می تواند مشکلات مطرح شده را مرتفع نموده و علاوه بر حفظ اثر طبیعی روغن فرار، در شرایط گوناگون نیز قابلیت استفاده داشته باشد.



اسانس ها یا روغن های ضروری مهمترین ترکیبات بیوشیمیایی ثانویه هستند که در اندام های مختلف گیاهان معطر تولید می شوند و علاوه بر عطر و بوی قوی، دارای ترکیبات مختلفی هستند که می توانند خواص گیاه مورد نظر را در خود داشته باشند. اسانس های گیاهی دارای اثرات مفیدی نظیر افزایش اشتها، تقویت معده، کاهش نفخ و تمدد اعصاب می باشند و در صنایع غذایی به عنوان چاشنی، طعم دهنده، نگهدارنده و آنتی اکسیدان استفاده گسترده ای دارند. با توجه به خصوصیات دارویی ذکر شده، استفاده از این ترکیبات طبیعی منجر به تولید غذاهای فراویژه با اثرات درمانی و یا پیشگیری از بروز بیماری می گردد، به طوری که مطابق گفته سازمان کشاورزی و صنایع غذایی کانادا، بیشترین بهره وری در زمینه غذاهای عملگر بر اساس استفاده های دارویی از گیاهان معطر است.

یکی از موارد استفاده از اسانس های گیاهی در فراورده قنادی آدامس است. آدامس فراورده ای است جویدنی که ماده اصلی آن صمغ پایه مصنوعی و یا صمغ طبیعی  است و بر اساس نوع آن، سایر مواد از جمله شکر و گلوکز مایع و یا شیرین کننده ها و مواد افزودنی مجاز، تحت شرایط بهداشتی به نسبت های مشخص به آن افزوده می شود.

نارنج با نام علمی Citrus aurantium از جمله درختان دارویی و پرمصرف و بومی کشور ایران است. درختی است به ارتفاع 4 تا 5 متر با برگ های براق و معطر و طعمی تلخ و گل هایی معطر و سرشار از اسانس که بهارنارنج نامیده می شوند. پوست درخت، گل ها، برگ ها و میوه آن در طب سنتی و نوین چینی در مواردی از قبیل مکمل غذایی، برطرف کردن ناراحتی معده، تحریک اشتها، درمان عفونت های قارچی، درمان کبودی پوست و درمان درد ماهیچه به کار می رود. اخیراً از نارنج و مشتقات آن برای افزایش اثرات داروهای ضد اضطراب، کلسترول، حساسیت، بیماری های قارچی و ایدز، داروهای ضدتهوع، استروئیدها و داروهای کاهش وزن استفاده می شود. استفاده از نارنج در مقادیر کم به عنوان عامل عطر و طعم زا به تصویب مدیریت غذا و دارو رسیده است و در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اسانس بهارنارنج که به روش تقطیر با بخار استخراج می گردد، به طور طبیعی مایعی روان و شفاف است. رنگ آن زرد روشن مایل به کهربایی با ذرات آبی فلورسانس بنفش است. بوی آن مانند بهارنارنج تازه است و طعم آن شیرین است که پس از چشیدن کمی تلخی نیز به همراه دارد. رنگ این اسانس در مجاورت هوا و نور، قرمز مایل به قهوه ای می شود.

امروزه افزایش جمعیت و نیاز مبرم صنایع داروسازی به گیاهان دارویی به عنوان مواد اولیه و همچنین اهمیت مواد مؤثره گیاهان دارویی در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی سبب شده کشت، تولید، مصرف و تجارت این گیاهان از اهمیت خاصی برخوردار باشد. آمارهای منتشره نشان دهنده این است که با وجود پیشرفت های جدید در علوم شیمی و داروسازی  عرضه مصنوعی مشابه مواد مؤثره گیاهی، نه تنها از میزان کشت و تولید گیاهان دارویی کاسته نشده بلکه تولید و مصرف آنها افزایش نیز یافته است.

روش کار:

ابتدا اسانس بهارنارنج طبیعی استخراج شده به روش تقطیر استخراج می شود یا می توانید آن را از شرکت های دارویی تهیه نمایید. سپس صمغ و شربت گلوکز را نیز تهیه می کنید. برای تهیه آدامس نواری، در ابتدا صمغ پایه آدامس درون مخلوط کن به مدت 30 دقیقه در دمای 50 درجه ورز داده می شود تا خمیر بسیار چسبنده و نرمی به دست آید. سپس شربت گلوکز به همراه پودر شکر، اسانس و نرم کننده به تدریج به مخلوط اضافه می شوند. پس از کمی ورز دادن، خمیر را روی سطح صافی پهن کرده و با چاقو به قطعات کوچک مستطیلی به وزن تقریبی 2 گرم تقسیم می کنید. سپس آدامس ها را درون کیسه های پلاستیکی و بهداشتی بسته بندی کنید. طعم و عطر این آدامس خانگی بسیار خوب می باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.