فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

فسفر از جمله مواد معدنی ضروری و لازم برای گیاهان است که به رشد بهتر، سلامت بیشتر و مقاومت آن ها کمک می کند.
جایگزین هایی برای کود فسفات
جایگزین هایی برای کود فسفات

فسفر از جمله مواد معدنی ضروری و لازم برای گیاهان است که به رشد بهتر، سلامت بیشتر و مقاومت آن ها کمک می کند. این ماده معدنی معمولا از طریق کود دهی به خاک اضافه می شود تا تعادل ترکیبات شیمیایی برقرار گردد. البته آلاینده هی شیمایی هم غنی از ترکیبات فسفر هستند و این میزان فسفر به حدی است که نه تنها به درختان و گیاهان کمکی نمی کند، بلکه باعث آسیب رسیدن به آن ها هم می شود. به همین دلیل است که به طور کلی می توان گفت استفاده از کود های حاوی فسفات باید به شدت محدود شده و تنها در موارد خاصی انجام گیرد.

به دلیل آلودگی بالای آب ها، پیش از انتخاب کود حاوی فسفات، باید حتماً وضعیت ترکیبات شیمیایی خاک را به طور دقیق بررسی کرد. برای این کار می توان از کیت های تست ترکیب شیمایی استفاده کرد. پس از مشخص شدن درصد ترکیبات خاک، باید طبق تحلیل انجام شده و دستوری که برای بازگرداندن تعادل شیمایی به خاک داده می شود، عمل کرد.

در صورتی که خاک از نظر میزان فسفات دچار فقر بود، می توان از ترکیبات طبیعی حاوی فسفر، مثل کود های حیوانی استفاده کرد. کود خرگوش، مرغ و اردک غنی از فسفر هستند و میزان فسفر در آن ها به اندازه همان کود های شیمیایی است. میزان فسفر موجود در کود این حیوانات البته بستگی به غذای آن ها دارد. کود حیواناتی که غذاهای سرشار از فسفر بخورند طبیعتا فسفر بیشتری هم خواهد داشت. کود حیوانی بهتر است همراه با خاک استفاده شود.

پودر استخوان گزینه دیگری است که برای غنی سازی خاک از آن استفاده می شود. پودر استخوان از قرار دادن استخوان در معرض بخار و سپس آسیاب کردن آن به دست می آید. پودر استخوان اگرچه یک کود کامل محسوب نمی شود ولی می توان آن را منبعی غنی از فسفر دانست چرا که 10 تا 13 درصد از کل حجم آن را فسفر تشکیل می دهد. پودر استخوان یک کود طبیعی با آزاد سازی کند محسوب می شود که تجزیه و اثر گذاری آن بر روی گیاهان چند مدت زمان می برد.

در نهایت به عنوان یک کود متعادل می توان از کمپوست استفاده کرد. کمپوست از نظر میزان فسفات چندان غنی نیست ولی کربن و نیتروژن زیادی در خود دارد. کمپوست همچنین با بهبود بافت خاک باعث تخلخل آن شده و هوا دهی و فعالیت ریشه گیاهان را بهبود می دهد. در صورتی که نتیجه آزمایش خاک عدم فقر فسفر را نشان می دهد، می توان از کمپوست به عنوان یک متعادل کننده استفاده کرد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.