فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

نه تنها کاشت و رشد گیاه گل زنگوله ای چینی آسان است، بلکه مراقبت از آن نیز زحمت چندانی ندارد.
مراقبت از گل و گیاه: نکات مهم برای پرورش گل زنگوله ای چینی
مراقبت از گل و گیاه: نکات مهم برای پرورش گل زنگوله ای چینی

گل زنگوله ای چینی یا پلاتیکدن گراندیفلوروس (با نام علمی Platycodon Grandiflorus ) یکی از گیاهان جالبیست که میتوانید از کاشت و پرورش آن در باغچه لذت ببرید. به واسطه ظاهری که غنچه های باز نشده گل زنگوله ای چینی ایجاد میکنند و پیش از باز شدن باد میکنند، در زبان انگلیسی به آن گل بالنی نیز اطلاق میشود. کودکان با دیدن این گلها عاشق آن میشوند و ممکن است غنچه های آن را با دست فشار بدهند و بترکانند.

گلهای باز شده این گیاه شبیه گل زنگوله ای است که از خویشاوندان نزدیک آن می باشد. اگر چه اکثرا گلهای این گیاه به رنگ آبی یا بنفش هستند اما انواع سفید و صورتی آن نیز وجود دارد. بسته به محل زندگی تان ممکن است به گل زنگوله ای چینی اسامی دیگری اطلاق شود.

کاشت و پرورش گل زنگوله ای چینی

این گیاه به راحتی رشد میکند و در بسیاری از مناطق مقاوم است. شرایط نور مناسب برای آن آفتابی یانیمه سایه است. این گیاه به خاک خوب زهکشی شده و کمی اسیدیعلاقه دارد. با این که گل زنگوله ای چینی شرایط خشک و بی آبی را تحمل میکند اما به مقدار زیادی رطوبت نیاز دارد. این گیاه به سرما مقاوم است و شرایط خنک را در تابستان ترجیح میدهد بنابراین بهتر است اگر در نواحی گرمسیری زندگی میکنید این گیاه را در جایی قرار دهید که بعد از ظهر ها سایه باشد.

بذر این گیاه را مستقیما میتوانید در باغچه بکارید و یا این که ابتدا آن را در اوایل بهار در داخل خانه در گلدان بکارید و بعدا به باغچهانتقال دهید. لازم نیست بذرها را بپوشانید بلکه تنها کافیست محیط آن را مرطوب کنید تا ظرف چند هفته شاهد جوانه زدن آنها باشید. معمولا گل زنگوله ای چینی در همان فصلی که کاشته شده، گل میدهد.

نکاتی برای مراقبت از گل زنگوله ای چینی

نه تنها کاشت و رشد این گیاه آسان است، بلکه مراقبت از آن نیز زحمت چندانی ندارد. اگر بخواهید میتوانید در بهار کود آهسته رهش به آن بدهید.

آفت گل زنگوله ای چینی به جز این که گاهی ممکن است لیسه یا حلزون به آن حمله کند، زیاد نیست. در اصل تنها کاری که برای مراقبت از این گیاه باید انجام دهید این است که بنشینید و از شکوفه ها و گلهای بادوام گیاه در تابستان لذت ببرید.

البته در صورتی که گیاه سنگین شده و خم شود، باید با تیرچه یا میله به ساقه آن کمک کنید بار گیاه را نگه دارد. همچنین میتوانید آن را با چیدن برخی گلها و شاخه ها آراسته و سبک کنید. از آنجایی که احتمال دارد از ساقه های آبدار آن شیره ای خارج شود، باید پس از قطع کردن گل و شاخه ها، انتهای محل برش را با یک شمع یا کبریت فورا کمی بسوزانید تا عمرشان افزایش پیدا کند.

balloon-flowersballoon-flowers

در زمستان یک لایه کامل و زیاد مالچبر روی خاک آن بریزید تا از سرما زدگی گیاه در زمستان محافظ شود.

گیاه گل زنگوله ای چینی دوست ندارد مزاحمتی برایش ایجاد شود. اگر چه میتوان آن را به روش تقسیم ریشه تکثیر کرد، اما اغلب این کار دشوار است. بنابراین برای این گیاه روش تکثیر به صورت بذر و قلمه در بهار بهتر است. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.