فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱         
  

باقالا سبز گیاهی بومی نواحی مدیترانه است که هم مصرف خوراکی دارد و هم به افزایش نیتروژن خاک کمک می کند
آفت های باقالا سبز
آفت های باقالا سبز

باقالا سبز گیاهی بومی نواحی مدیترانه است که به دلیل سازگاری بالا اکنون در نقاط مختلف جهان از جمله کشور ما پرورش داده می شود. باقالا سبز به طور کلی در مناطقی با تابستان های خنک رشد می کند و پس از رشد کامل ارتفاع آن ها به نیم متر هم می رسد. باقالا سبز علاوه بر آن که محصولی خوراکی دارد، به افزایش نیتروژن به خاک نیز کمک می کند. ولی برای برداشت محصول سالم باید باقالا سبز را از شر چند آفت دور نگه داشت.

 

شته ها

شته ها که جزو مزاحم ترین و البته سازگار ترین و رایج ترین آفت های انواع گیاهان هستند، می توانند مواد غذایی مورد نیاز خود را از این گیاه تهیه کنند. شته های باقالا سبز کوچک، سیاه رنگ و براق، گلابی شکل، دارای شاخک هایی کوتاه و پاهایی زرد رنگ هستند. شته ها همچنین از خود عسلک بر جای می گذارند که باعث ایجاد کپک دوده ای بر روی گیاه می شود. شته ها همچنین می توانند باعث انتقال ویروس ها میان گیاهان شوند. این موارد به علاوه رشد سریع جمعیت آن ها از دلایل مهم جدی گرفتن خطر شته هاست. از شکارچیان طبیعی این حشره می توان به کفشدوزک اشاره کرد که جمعیت آن ها را به طور طبیعی کنترل می کند.

در صورت نیاز همچنین می توان از پاشش آب با فشار بالا به طور مستقیم بر روی شته ها برای جدا کردن آن ها از گیاه استفاده کرد. استفاده از سموم باید گزینه آخر باشد چرا که این کار همچنین باعث مرگ حشرات مفید نیز می شود.

 

سوسکچه های خرطوم دار

سوسکچه های خرطوم دار کمتر از نیم سانتی متر طول دارند و به رنگ خاکستری هستند. سوسکچه های بالغ معمولاً در غلاف باقالا تخم گذاری می کنند که باعث می شود لارو های این حشره پس از خروج از تخم به راحتی از باقالا تغذیه کند. سوسکچه های خرطوم دار هم برای گیاه باقالا سبز و هم برای باقالای خشک شده مشکل محسوب می شود. به همین دلیل توصیه می شود حتماً پیش از کاشت بذر ها آن ها را به دقت بررسی کرده و از عدم وجود لارو سوسکچه خرطوم دار اطمینان حاصل کنید.

همچنین پس از برداشت باقالا به سرعت باقی مانده گیاه را قطع کرده تا از انتشار آفت های احتمالی جلوگیری شود.

 

سن بدبو

سن بدبو حشره ای بیضی شکل است که انتهای بدنش باریک شده و مثلث مانند است. سن بدبو معمولاً قهوه ای یا سبز رنگ است و مناطقی که علف زیادی وجود دارد را برای زیست ترجیح می دهد. البته وقتی شرایط مناسب زیست برای آن ها از بین رود، به نواحی دیگر مهاجرت کرده و برای گیاهان دیگر مزاحمت ایجاد می کنند. سن بدبو از برگ باقالا سبز می تواند تغذیه کند که باعث تغییر رنگ و بد شکلی   آن می گردد. برای مقابله با این حشره بهتر است فضای اطراف گیاه را تمیز و خالی از علف های هرز نگه داشت. همچنین در صورت مشاهده، بهتر است تا حد امکان به صورت دستی آن را از گیاه جدا کرد.

 

نماتد ها

نماتد های گره ریشه کرم هایی میکروسکپی هستند که باعث ایجاد گال در بخش ریشه های باقالا سبز می شوند. این بخش های متورم شده باعث عبور مشکل آب و مواد غذایی و در نتیجه ضعیف شدن گیاه می شود. نشانه های حضور نماتد های زرد و پژمرده شدن برگ ها و از بین رفتن نشاط گیاه است. متأسفانه برای این آفت هیچ سم یا آفت کشی وجود ندارد و کاشت گل همیشه بهار در کنار باقالا سبز می تواند به دور شدن و سرکوب این آفت کمک کند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.