فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

بسیاری از افراد نمی دانند که بذر خیار را حتی در تراس، بالکن و پشت پنجره هم می توان پرورش داد و سپس آن را به باغچه منتقل کرده یا در همان جا نگه داشت
چطور در تراس خانه خیار پرورش دهیم؟
چطور در تراس خانه خیار پرورش دهیم؟

شاید برای برخی عجیب باشد که بدانند خیار را حتی در تراس، بالکن و پشت پنجره هم می توان پرورش داد و نیازی به محوطه بزرگ یا باغچه نیست. البته برای آن که نتیجه کار از نظر زیبایی شناختی جالب باشد بهتر است گونه هایی از خیار که انبوه تر و برای نگهداری در گلدان و محیط های کوچک مناسب هستند را انتخاب کنید. در غیر این صورت مجبور هستید فکری برای شاخه و برگ های گیاه که به همه طرف پخش می شوند، کنید.

خیار معمولاً از بذر آن پرورش داده می شود. بنابراین مرحله اول آماده سازی بذر برای کاشت است. برای این کار 3 تا 4 هفته قبل از آخرین موج سرمای زمستانی (در صورتی که قرار است خیار را در محیط باز پرورش دهید) در گلدان بکارید. در هر گلدان کافی است تنها یک بذر کاشته شود. بذر باید در عمق 1 سانتی متری خاک قرار داده شود.

بذر برای تحریک شدن باید مدتی مرطوب (نه خیس) بماند. این شرایط تا زمان جوانه زنی باید ادامه یابد. در حالت معمولاً بذرها حدود 6 تا 8 روز طول می کشد تا بذرها جوانه بزنند.

پس از گذشت 3 الی 4 هفته پس از جوانه زنی و در دمای محیطی حدود 18 تا 23 درجه می توانید آن ها را جا به جا کرده و یا در خاک بکارید.

برای کاشت نهایی در باغچه، باید از ترکیب مساوی کمپوست گلدان، پرلیت و پیت ماس استفاده کنید. ظرفی انتخاب کنید که حداقل 4 سوراخ در انتخاب آن وجود داشته باشد و عمق آن دست کم 25 سانتی متر باشد. همچنین 2 سانتی متر سطح خاک باید با خاک گلدان پوشیده شود.

پس از آماده سازی گلدان،   یک گودال در باغچه حفر کنید به اندازه ای که بتوان گلدان حاوی خیار را در آن قرار داد. عمق این گودال به اندازه ای باید باشد که سطح گلدان حدود 1 سانتی متر از سطح خاک پایین تر باشد. فضای خالی میان گلدان و گودال و همچنین اختلاف سطح گلدان و سطح خاک را با خاک گلدان پر کنید. پس از اتمام کار، گیاه را آبیاری کنید. همچنین بهتر است در ابتدای کار از کود سبزیجات با فسفات بالا استفاده کنید. پس از آبیاری در صورت نیاز مجدد کمی خاک اضافه کنید.

در صورتی که قصد نگهداری گلدان در تراس یا خانه دارید، باید گلدان را جایی قرار دهید که به طور کامل (حداقل 8 ساعت در روز) آفتاب دریافت کند. در صورت نیاز گلدان را در طول روز طوری جا به جا کنید که میزان نور مورد نیازش را دریافت کند. همچنین فراموش نکنید که خیار مانند بسیاری از سبزیجات دیگر به آبیاری مربت نیاز دارد. برای بررسی میزان خشکی خاک کافی است یک خودکار یا مداد را در کناره های گلدان که ریشه های گیاه حضور ندارند فرو کنید. اگر خاک به آن چسبید یعنی رطوبت کافی است و در غیر این صورت باید آن را به میزانی آبیاری کنید که آب از زیر گلدان خارج شود. یک هفته پس از گلدهی از کود غنی از فسفات سبزیجات استفاده کنید. همین کار را مجدداً پس از 3 هفته تکرار کنید. اگر همه چیز خوب پیش رود، گیاه شما در طی 50 تا 70 روز محصول خواهد داد و می توانید آن را برداشت کنید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.