فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

جوانه زنی حبوبات بسیار آسان است و اغلب در آزمایش های علمی دانش آموزان در مدرسه در مورد جوانه زنی و رشد گیاهان استفاده می شود. گیاه لوبیا به تغذیه زیادی نیاز ندارد ولی در عوض برای گلدهی به گرما و نور خورشید احتیاج دارد. برای رشد لوبیاهای قوی و پر محصول و برای گلدهی و تولید بذر به خاک غنی، بسیار زهکشی شده و کوددهی زیادی نیاز است.
گیاه لوبیا به چه مواد مغذی نیاز دارد؟
گیاه لوبیا به چه مواد مغذی نیاز دارد؟

جوانه زنی حبوبات بسیار آسان است و اغلب در آزمایش های علمی دانش آموزان در مدرسه در مورد جوانه زنی و رشد گیاهان استفاده می شود. گیاه لوبیا به تغذیه زیادی نیاز ندارد ولی در عوض برای گلدهی به گرما و نور خورشید احتیاج دارد. برای رشد لوبیاهای قوی و پر محصول و برای گلدهی و تولید بذر به خاک غنی، بسیار زهکشی شده و کوددهی زیادی نیاز است.

خاک:

برای اینکه لوبیای شما بهترین جوانه زنی و شروع رشد را داشته باشند، بذرها را مستقیماً در باغچه در خاک با کود کمپوست پوسیده یا کود قدیمی مخلوط شده با خاک و بذر بکارید. این خاک اصلاح شده باید دارای تعادل مناسبی از عناصر غذایی مورد نیاز لوبیا مانند فسفر ، پتاسیم و کلسیم باشد. عناصر ریز مغذی مانند آهن و روی نیز به همان اندازه برای رشد و باردهی لوبیا مورد نیاز می باشند. خاک های کمی اسیدی برای این گیاه بهتر است و مناسب ترین pH برای این گیاه 6 تا 6.5 است. لوبیا سبز به نمک حساس است و کاشت دانه نباید نزدیک زمان کوددهی زمین باشد.

 


نیتروژن:

همه گیاهان برای افزایش فتوسنتز سالم و رشد زیاد برگ به نیتروژن نیاز دارند. لوبیا مانند سایر حبوبات، از بین برنده نیتروژن است ، به این معنی که ازت خود را از هوا گرفته و به خاک اضافه می کند. این بدان معنی است که کوددهی لوبیا با نیتروژن اضافی ضروری نیست. هنگام خرید بذر لوبیا، دانه هایی را که با باکتری های ریزوبیوم  تلقیح شده اند را انتخاب کنید. این باکتری رابطه همزیستی با لوبیا دارد که به جذب نیتروژن جو در ریشه کمک می کند. یکی از مزایای حبوبات نسبت به سایر گیاهان همین غنی سازی خاک با ازت برای فصول آینده می باشد.



فسفر:

فسفر مورد نیاز گیاهان است زیرا از فتوسنتز پشتیبانی می کند و گلدهی و رشد دانه را افزایش می دهد. طبق گفته وزارت کشاورزی و خدمات مصرفی آمریکا، اگر گیاهان لوبیای شما به آرامی رشد می کنند یا برگ های چرمی با نوک بنفش دارند، این امر می تواند نشان دهنده کمبود فسفر در گیاه باشد. قبل از شروع شکوفه دادن گیاهان لوبیا ، با پاشیدن مقداری کنجاله استخوان در زیر پایه گیاهان و آبیاری آنها، باعث افزایش میزان فسفر خاک شوید.



پتاسیم:

گیاهان برای تولید بذرهای سالم و پرپشت و افزایش مقاومت در برابر بیماری به پتاسیم نیاز دارند. اگر گیاهان لوبیای شما کمی زرد به نظر می رسند، یک دوز وعده غذای دریایی باید به برگرداندن آنها کمک کند. کلم دریایی منبع غنی از پتاسیم است و همچنین حاوی تعادل خوبی از سایر ریز مغذی های مفید است. کنجاله سبزیجات را در خاک مخلوط کرده و یا آنرا مستقیماً روی برگ ها به صورت محلول پاشی اسپری کنید.



فلز روی:

از نشانه های کمبود روی در لوبیا می توان به زرد رنگ شدن برگ های بالایی و قهوه ای رنگ شدن برگ های پایینی و همچنین رشد کوتاه و کم گیاه اشاره کرد. با افزودن مقداری کمپوست پوسیده و قدیمی می توان مقدار روی را در خاک افزایش داد. همچنین می توان از سولفات روی در خاک و یا به صورت محلول پاشی برگی بر روی گیاه استفاده کرد.



به طور کلی، مقدار کود شیمیایی برای لوبیای پاکوتاه با توجه به مقدار مواد غذایی زمین معمولاً حدود 40 کیلوگرم ازت، 60 کیلوگرم فسفات و 120 کیلوگرم کودهای پتاسه در هر هکتار است. برای لوبیای پابلند مقدار کود ازته بیشتر بوده (حدود 80 کیلوگرم) و نیز 80 کیلوگرم کود فسفاته و حدود 160 کیلوگرم کود پتاسه بسته به نوع زمین و مواد موجود در آن در هر هکتار در نظر می گیرند. همچنین باید توجه داشت که زمین مورد نظر باید از نظر میزان منیزیم نیز غنی باشد.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.