فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱         
  

پیچ انگلیسی همیشه سبز و چند ساله است و در مقابل بیشتر آفت ها مقاوم است.
آفت های پایتال یا پیچ انگلیسی
آفت های پایتال یا پیچ انگلیسی

پیچ انگلیسی (هدرا هلیکس) مانند از انواع پیچ های همیشه سبز، چند ساله و با رشد بسیار سریع است. ظاهر و زیبایی این گیاه بیشتر به شرایط محیطی آن بستگی دارد ولی به طور کلی برگ های چرمی و براق و کلفت و سبز تیره آن جلوه زیبایی به محیط می دهد. پیچ انگلیسی در خاک غنی رشد بهتری دارد و رفتاری تهاجمی دارد. پایتال برای دریافت نور بیشتر و رسیدن به ارتفاعات بالاتر خود را به درختان چسبانده و بالا می رود که عملاً باعث کاهش میزان نور دریافتی دیگر گیاهان و جلوگیری از رشد آن ها می شود.

این گیاه در اغلب مواقع به غیر از موارد خاص در سلامتی کامل است و آفت های زیادی به آن علاقه ندارند. با این حال سیر تحول و تکامل چند میلیون ساله باعث شده این گیاه در ایمنی کامل به سر نبرد. در ادامه با برخی از آفت های رایج این گیاه آشنا می شویم.

 

برگ خواران

Omnivorous loopers که نوعی شب پره هستند یکی از دشمن های اصلی پیچ انگلیسی محسوب می شوند. این حشرات معمولاً زمانی که هنوز به شکل لارو هستند به گیاه آسیب وارد می کنند. لارو این حشرات 5 تا 7 سانتی متر طول دارد و بدنی به رنگ سبز، صورتی، سفید یا سیاه دارند. این آفت از بافت های نرم گیاه تغذیه می کند که نتیجه آن باقی ماندن اسکلت، آوند ها و باقی بخش های سخت تر گیاه است.

علاوه بر این، حلزون ها هم می توانند باعث آسیب رسیدن به گیاه شوند. حلزون قهوه ای باغچه و حلزون سفید باغچه علاقه زیادی به این گیاه دارند و ایجاد سوراخ در برگ ها از مهم ترین نشانه های حضور آن هاست. این حلزون ها همچنین از خود مایع مخاطی به جای می گذارند که با کمی دقت بر روی برگ ها قابل مشاهده خواهد بود.

 

شیره خواران

شته ها، مگس های سفید و شپشک ها مثل همیشه در فهرست آفت های شیره خوار قرار دارند. این حشرات از شیره گیاه تغذیه در بخش های نرم تر تغذیه می کنند. شته ها بدنی شفاف، گلابی شکل، کوچک و نرم دارند که رنگ آن ها بسته به گونه آن می تواند سبز، قرمز، قهوه ای یا سیاه باشد. اثر تغذیه بلند مدت تعداد زیادی از شته ها از گیاه زرد شدن برگ ها و توقف رشد است.

مگس سفید هم که حشره ای کوچک و سفید رنگ و با بالهای براق و بدنی سفید رنگ است عملی مشابه شته ها انجام می دهد. البته این حشرات ترجیح می دهند به صورت گروهی و در تعداد زیادی پشت برگ ها پنهان شوند. هجوم سنگین این آفت هم می تواند منجر به زرد شدن برگ ها و توقف رشد شود.

و در نهایت شپشک ها حشراتی با طول بدن تقریباً نیم سانتی متر هستند با بدنی خاکستری، براق و گرد هستند که به صورت گروهی از گیاه تغذیه می کنند و باعث آسیب دیدن به برگ ها و از بین رفتن گیاه می شوند.

هر سه این حشرات از خود ماده ای به نام عسلک به جای می گذارند که محیطی مناسب برای رشد کپک دوده ای و جلوگیری از رسیدن نور خورشید به گیاه ایجاد می کند.

 

آفت ساقه و شاخه ها

شپشک های فلسی حشراتی از خانواده Coccoidea  محسوب می شوند. این حشرات غیر معمول به دلیل ظاهرشان گاهی تشخیص داده نمی شوند و معمولاً با بخشی از خود گیاه اشتباه گرفته می شوند. نوع ماده و جوان این حشره پا، بال، سر یا هیچ بخش متحرک دیگری ندارد! بدن این حشره نیز به صورت بیضی یا گرد است که در واقع یک سپر بر روی بدن اصلی نرم زیر آن است. این آفت از ساقه ها و شاخه ها تغذیه می کند و شیره گیاه را می مکد. شپشک های فلسی از خود عسلک بر جای می گذارند که همان طور که پیش تر توضیح داده شد باعث آسیب بیشتر به گیاه می شود. البته نوع سپر دار این آفت هیچ عسلکی تولید نمی کند. بنابراین تولید عسلک را نمی توان به عنوان شاخص اصلی تشخیص این آفت در نظر گرفت.

 

بندپایان آسیب زای دیگر

مایت های عنکبوتی   اگرچه از نظر زیست شناختی جزو حشرات محسوب نمی شوند ولی به همان اندازه آسیب زا هستند. بدن این حشره تنها در حدود 10 میلی متر طول دارد و با چشم غیر مسلح به سختی دیده می شود. این حشره با ایجاد گروه های بزرگ در زیر برگ ها شروع به تغذیه زا شیره گیاه کرده و باعث ایجاد رگه ها و لکه های زرد رنگ کوچک بر روی گیاه می شود. این حشرات همچنین تارهایی بسیار نازک دور برگ ها و ساقه ها می تنند که می تواند نشانه خوبی برای تشخیص این آفت باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.