فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱         
  

اگرچه تحقیقات شواهدی در مورد ضرر ترکیب کود ارگانیک و شیمایی نشان نمی دهد ولی همچنان توصیه می شود تا حد امکان این دو کود با یکدیگر ترکیب نشوند.
آیا می توان کود ارگانیک را با کود معمولی مخلوط کرد؟
آیا می توان کود ارگانیک را با کود معمولی مخلوط کرد؟

طبق تحقیقاتی که تا به امروز انجام شده، شواهد زیادی مبنی بر مضر بودن ترکیب کود معمولی با کود ارگانیک وجود ندارد. با این حال همیشه توصیه می شود که تا باغچه و شرایط آن را طوری آماده کنید که بتوان تا حد امکان از کود ارگانیک استفاده کرد که آسیب کمتری به طبیعت وارد می کند. همچنین هنوز هم توصیه کلی آن است که ترجیحاً از ترکیب کود های شیمیایی با کود های هرگانیک خود داری شود چرا که ممکن است ترکیباتی در کود های وجود داشته باشد که در کنار هم محصول مخرب و آسیب زایی تولید کنند. این مسئله در مورد کود شیمیایی به تنهایی وجود ندارد چرا که ترکیبات و اثرات استفاده از آن به صورت منفرد شناخته و تجربه شده است.

 

کود ارگانیک

منظور از کود ارگانیک در واقع هر نوع کود یا ماده تقویت کننده خاک است که از گیاهان، حیوانات، مواد معدنی و ... به دست آمده باشد و حاصل فرآوری ترکیبات شیمیایی در صنایع و آزمایشگاه ها نباشد. البته کود هایی که به عنوان کود طبیعی   و ارگانیک فروخته می شوند (مانند کمپوست و ....) ممکن است چندان هم ارگانیک نباشند چرا که نظارت کامل و دقیقی بر نحوه تولید آن ها وجود ندارد. به علاوه اینکه با توجه به استاندارد ها و قوانین، ممکن است حتی یک کود تایید شده با برچسب ارگانیک آن چنان که ما تصور می کنیم هم ارگانیک نباشد و صرفاً استاندارد ها را رعایت کرده باشد. بنابراین کود های تجاری با برچسب ارگانیک در صورتی که محصول یک شرکت معتبر و شناخته شده نباشند، چندان از نظر ارگانیک بودن و میزان آن قابل اطمینان نیستند. به طور مثال معمولا محصولاتی که جزئیات بیشتری در مورد محصول خود منتشر می کنند (مثل اشاره به آزاد سازی سریع یا کند یا سریع)، اعتبار بیشتری دارند.

البته مضرات احتمالی ترکیب کود ها با یکدیگر تنها محدود به ترکیب کردن کود ارگانیک و غیر ارگانیک ندارد. این مسئله حتی در مورد ترکیب مواد ارگانیک هم صادق است چرا که ترکیبات این کود ها ممکن است با یکدیگر واکنش داده و مواد نامطلوب و مضر تولید کند. به طور مثال کودی که حاصل نیترات آمونیوم است می تواند در شرایط خاصی باعث تولید مواد قابل انفجار شود. اگرچه هیچ باغچه ای تا به حال به خاطر کود دارای آمونیوم نیترات منفجر نشده است ولی به خصوص زمانی که در کنار چوب و کاه قرار گیرد می تواند زمینه خوبی برای آتش سوزی، فراهم کند. در نتیجه ترکیب کردن آمونیوم نیترات با کمپوست توصیه نمی شود.

مسئله محدودیت و حساسیت ترکیب انواع کودها شامل مواد تقویتی و کمکی به خاک هم می شود. به طور مثال ممکن است برای بالا بردن PH خاک نیاز به افزودن ترکیبات آهکی و کودهای دیگر مانند کود متعادل 10-10-10 یا کود ارگانیک مانند کمپوست باشد. ولی باید توجه داشت که برای انجام این کار باید ابتدا ترکیب آهکی در فصل های سرد تر انجام شود که گیاهان خزان کرده اند. به این شکل خاک تا پیش از آغاز فعالیت مجدد آن ها به خوبی به تعادل شیمیایی می رسد. سپس در فصل بهار کود ارگانیک یا معمولی به آن اضافه می شود.

یکی دیگر از جنبه های منفی ترکیب کود معممولی با کود ارگانیک آن است که در اثر این ترکیب ممکن است اثرات مثبت کود ها از بین رود. به طور مثال کمپوست به تنهایی برای خاک بسیار مفید است و می تواند مواد مغذی زیادی به گیاهان برساند ولی زمان نسبتاً زیادی می طلبد. در طرف مقابل کود های شیمیایی به سرعت جذب گیاه شده و باعث رشد و تقویت آن می شوند ولی این به معنی تقویت بافت خاک و تغذیه آن نیست چرا که میکرو ارگانیسم ها و حشرات داخل خاک که نقش مهمی در بهبود و حفظ کیفیت خاک دارند، تغذیه نمی شوند. در واقع این کودها نه تنها به حفظ بافت خاک کمک نمی کنند بلکه با دور کردن و از بین بردن موجودات داخل آن، باعث بر هم خوردن اکوسیستم خاک می شوند. حال اگر کود ارگانیک با کود شیمیایی مخلوط شود، عملاً اثر کود ارگانیک بر بهبود کیفیت خاک بسیار کم خواهد شد. در واقع هدف از کود دهی فقط تغذیه گیاه نیست، بلکه تغذیه خاک و ایجاد محیطی با ثبات و با کیفیت برای رشد گیاه باید هدف اصلی باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.