فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱         
  

گیاه مارانتا که به آن گیاه دعا یا گیاه نماز نیز گفته می شود، به این دلیل به این نام، نامگذاری شده است که برگ های آنها اغلب شب ها تا می شوند ، مانند دست هایی که در نماز جمع می شوند. این گیاهان برگ زینتی و گرمسیری به دلیل داشتن برگ های رنگارنگ و متنوع در بین باغبانان خانگی و علاقمندان به گیاهان آپارتمانی محبوب هستند.
واریته های مختلف گیاه مارانتا
واریته های مختلف گیاه مارانتا

گیاه مارانتا که به آن گیاه دعا یا گیاه نماز نیز گفته می شود، به این دلیل به این نام، نامگذاری شده است که برگ های آنها اغلب شب ها تا می شوند ، مانند دست هایی که در نماز جمع می شوند. این گیاهان برگ زینتی و گرمسیری به دلیل داشتن برگ های رنگارنگ و متنوع در بین باغبانان خانگی و علاقمندان به گیاهان آپارتمانی محبوب هستند. مارانتاها مقاوم هستند و می توانند سال ها در فضای داخل خانه با الگوی کشت مناسب زندگی کنند. بر اساس نظر متخصصان این رشته، ده ها نوع مارانتا وجود دارد، اما گونه های M. erythrophylla و . kerchoveana   M محبوب ترین آنها هستند. بقیه موارد نادر است و یافتن آنها نیز دشوار می باشد.

1- مارانتا سه رنگ  (M. leuconerura Erythrophylla)

همانطور که از نام آن پیداست ، این گونه از گیاهان مارانتا دارای برگ های قابل توجه و سه رنگ هستند. شاخ و برگ آن به رنگ سبز تیره بوده و دارای رگبرگ های قرمز مایل به زرد و لکه هایی به رنگ کرم روشن یا زرد است.



2- مارانتا ردپای خرگوش (M. leuconerura "Kerchoviana")

این گونه از مارانتاها دارای الگوی منحصر بفردی بر روی برگ های خود هستند که بسیار مورد پسند باغبانان خانگی قرار دارد. برگ های پهن و سبز روشن در وسط و با لکه هایی از سبز تیره یادآور ردپای خرگوش بر روی این گیاه می باشد.



3- مارانتای بال   نقره ای (M. leuconeura "Leuconerura")

طبق گفته دانشگاه فلوریدا ، این گونه از مارانتا بسیار نادر است ، اما دارای ظاهری بسیار زیبا و دلفریب است. این گونه ی مارانتا دارای برگ هایی با یک مرکز خاکستری روشن و حاشیه سبز تیره است. شعاع های مرکزی نیز دارای رگبرگ های نقره ای رنگ می باشند.



4- مارانتای دو رنگ "Bicolor") (M. leuconerua   

مارانتای دورنگ نیز یکی دیگر از انواع نادر مارانتا است. این گیاه دارای برگ های فوقانی به رنگ سبز تیره است که قسمت های زیرین آن به رنگ بنفش تیره دیده می شود. برخی از برگ ها نیز دارای لکه هایی به رنگ سبز روشن می باشد.



روش های نگهداری از گونه های مختلف مارانتا:

مارانتا گیاهی با رشد بسیار آهسته است و برای نگهداری در فضاهای کوچک بسیار مناسب است. این گیاه محیط های گلخانه ای را می پسندد. محیطی که گرم، مرطوب، با تهویه مناسب و کوددهی عالی باشد. گیاهی که در محیطی بیش از حد خشک یا سرد قرار گیرد برگ هایش را از دست می دهد و دچار بیماری های قارچی خواهد شد که در نهایت به مرگ گیاه منجر می شود. از سوی دیگر گیاهی که بیش از حد در معرض نور خورشید باشد دچار سوختگی برگ ها می شود و لکه های قهوه ای بر روی برگ ها گسترش پیدا می کند.

مارانتا به نور زیاد ولی غیر مستقیم نیاز دارد. هیچگاه نباید این گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد زیرا باعث سوختگی برگ هایش می شود یا ممکن است لکه هایی را بر روی خود پدیدار کند و برگ ها رنگ خود را از دست دهند. این گیاه می تواند شرایط نور کم را تحمل کند ولی در زمستان به استراحت می رود و باید در محیطی نورگیر قرار گیرد.

مارانتاها به خاک های اسیدی علاقه دارد. یک ترکیب خاک خوب برای این گیاه شامل ترکیبی از دو قسمت پیت ماس، یک قسمت خاک رسی و یک قسمت پرلیت یا شن درشت است. همچنین می توان از خاک معمولی گلدان استفاده کرد به شرطی که زهکشی مناسبی داشته باشد. اگر حس می‌کنید زهکشی خاک شما مناسب نیست می توانید با اضافه کردن پرلیت یا شن درشت به خاک آن را بهتر کنید. مطمئن شوید که گلدان سوراخ های تخلیه آب داشته باشد.

در طول مدت فصل رشد یعنی از بهار تا اوایل پاییز بهتر است به صورت مرتب به مارانتا آب بدهید و اجازه ندهید که خاک گیاه خشک شود. هر زمان که سطح خاک در حال خشک شدن بود زمان آب دادن به آن است و نباید اجازه دهید حتی سطح خاک به صورت کامل خشک شود. این گیاه به سرعت تشنه می شود و به آب نیاز دارد اما از سوی دیگر باید مراقب بیماری ها و قارچ ها نیز بود به همین خاطر نباید اجازه دهید برگ ها خیس بمانند یا خاک آن بیش از حد خیس باشد. کم آبی و آبدهی بیش از حد باعث آسیب به گیاه و زرد شدن یا ریزش برگ‌ها می‌شود. بهتر است از آبی استفاده کنید که دمای اتاق را داشته باشد و سرد نباشد. همچنین در زمستان میزان آبدهی را کمتر کنید.

گیاه مارانتا ترجیح می دهد در دمایی بین 15 الی 18 درجه سانتیگراد زندگی کند و دمای کمتر از این مقدار می تواند به برگ ها آسیب بزند. این گیاه محیطی به شدت مرطوب را می پسندد که معمولاً در داخل خانه تأمین نمی شود. می توانید با برخی اقدامات این رطوبت را برای گیاه تأمین کنید. استفاده از دستگاه بخور یا کتری آب در نزدیکی گیاه یا ریختن سنگ و آب در سینی زیر گلدان به صورتی که آب با گیاه تماس پیدا نکند، رطوبت خوبی را فراهم می کند. همچنین می توانید برگ ها را با آبی که دمای اتاق را دارد مرطوب کنید.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.