فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز دوشنبه ۱۴۰۳/۲/۱۰         
  

برای حفظ گیاه پیچ امین الدوله (که با نام یاس هم شناخته می شود) در بهترین شرایط سلامتی مراقبت و استفاده از کود مناسب لازم است
کود مناسب پیچ امین الدوله
کود مناسب پیچ امین الدوله

پیچ امین الدوله که در ایران با نام یاس نیز شناخته می شود، از خانواده پیچ هاست که گل هایی بسیار معطر و خوش بو تولید می کند. این گیاه عمدتاً به همین منظور کاشته می شود. البته مقاومت خوب پیچ امین الدوله در برابر گرما و بی آبی هم می تواند دلیل دیگری برای محبوبیت این گیاه در ایران باشد. هر چند رشد سریع و حفظ گیاه در بهترین شرایط سلامتی نیازمند مراقبت و استفاده از کود مناسب است تا در فصل گل دهی گیاه بتواند مثل همیشه پر نشاط بوده و گل هایی زرد و سفید و خوش بو بدهد.

برای تقویت بافت خاک بهتر است یک لایه 5 سانتی متری از کمپوست بر روی خاک و در اطراف پایه گیاه ایجاد کنید. این کار هم باعث بهبود کیفیت و بافت خاک شده و هم مواد ارگانیک داخل خاک را که پیچ عاشق آن است، افزایش می دهد.

بر روی لایه کمپوست می توانید یک لایه مالچ با ضخامت 5 سانتی متر قرار دهید. این لایه می تواند از پوسته تنه درختان و شاخ و برگ ها و چوب های خورد شده و کوچک درست شود. این کار هم علاوه بر آن که به افزایش مواد مغذی در خاک کمک می کند، باعث حفظ رطوبت خاک و همچنین جلوگیری از رشد علف های هرز می شود. با توجه به این خاک ایده آل پیچ امین الدوله خاک مرطوب است، این کار می تواند به نزدیک شدن شرایط خاک به حالت دلخواه گیاه کمک کند.

برای تقویت بیشتر خاک می توان از کود استفاده کرد. کود متعادل 10-10-10 را می توان در فصل بهار برای افزایش رشد استفاده کرد. کافی است به ازای هر متر از ارتفاع گیاه، یک قاشق غذاخوری کود استفاده کنید. به طور مثال یک پیچ جوان یک متری تنها 3 قاشق غذاخوری کود نیاز خواهد داشت.

فراموش نکنید که پس از کود دهی پیچ امین الدوله، فورا آن را آبیاری کنید تا خاک کاملا مرطوب شده و حداقل تا عمیق 20 الی 30 سانتی متری کاملا خیس باشد. این کار به انتقال بهتر مواد مغذی داخل کود به خاک و رساندن آن به ریشه ها کمک می کند. علاوه بر این که آبیاری مناسب باعث می شود احتمال سوختگی ریشه که بر اثر رسیدن نیتروژن بیش از حد به ریشه ها اتفاق می افتد، به حداقل برسد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.