فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

استفاده از پد گرمایشی می تواند روش خوبی برای کنترل و حفظ دمای محیط در یک مقدار مشخص باشد
پد حرارتی جوانه زنی برای چه گیاهانی مفید است؟
پد حرارتی جوانه زنی برای چه گیاهانی مفید است؟

http://tempuri.org/tempuri.html به طور کلی مزایای استفاده از پد حرارتی با کاهش دما افزایش می یابد. به طور مثال هندوانه که به طور ایده آل در دمای 35 سانتی گراد جوانه می زند ممکن است هنگام جوانه زنی در دمای محیطی ایده آل خود قرار نگرفته باشد که باعث کاهش سرعت جوانه زنی خواهد شد. به علاوه معمولاً این دما زمانی در محیط به صورت طبیعی ایجاد می شود که دیگر فرصت زیادی برای جوانه زنی و رشد هندوانه وجود ندارد. یا در بسیاری موارد هنگامی دمای هوا به این مقدار می رسد که نور خورشید بسیار شدت یافته و دمای واقعی دریافتی توسط جوانه بسیار بیشتر از 35 درجه خواهد بود.

در این شرایط استفاده از پد گرمایشی یا حرارتی می تواند روش خوبی برای کنترل و حفظ دمای محیط در یک مقدار مشخص باشد. گیاهانی مثل فلفل، گوجه، کدو، خیار و هندوانه از جمله گیاهانی هستند که دمای بالاتر محیط را برای جوانه زنی ترجیح می دهند.

البته استفاده از پد های گرمایشی زمانی مفید و به صرفه خواهد بود که این پد قابلیت گرمایش خاک و محیط اطراف را تا دمای مورد نظر داشته باشدو ترجیحاً دمای آن قابل تنظیم باشد. به طور مثال پد حرارتی که تنها قادر است دمای خاک را 5 درجه افزایش دهد، کارایی چندانی نخواهد   داشت و تنها برای پرورش چند گونه بذر ممکن است استفاده داشته باشد.

صرف نظر از نوع پد حرارتی که استفاده می کنید بهتر است همیشه از یک دما سنج برای نظارت بر دمای حقیقی خاک و آن چه گیاه و بذر تجربه می کند استفاده کنید. البته باید توجه داشت که بذرها در دماهای مختلف قابلیت جوانه زنی دارند و تنها زمان جوانه زنی در آن ها متفاوت خواهد بود. به طور معمول دمای محیط خانه برای پرورش و جوانه زنی بیشتر بذر ها مناسب است. در صورتی که جوانه زنی قرار است در محیط خارج از خانه انجام گیرد استفاده از پد حرارحتی می تواند مفید باشد.

یکی از اشتباهات رایج مردم آن است که تصور می کنند گیاهانی که به محیط گرم برای پرورش و رشد نیاز دارند، محیط گرم در دوران جوانی زنی را هم می پسندند در صورتی که این دو مورد مستقل از یکدیگرند. به طور مثال گوجه فرنگی هوای نسبتاً گرم را برای رشد دوست دارد ولی جوانه زنی آن نیازمند گرمای زیادی نیست. به طور کلی بذر هر گیاهی یک بازه دمای مشخص برای کوتاه ترین زمان جوانه زنی را ترجیح می دهد ولی بذر ها با قرار گرفتن در خارج از این بازه نیز می توانند جوانه زنی کنند.

زمانی که بذر جوانه زد، باید از روی پد حرارتی برداشته شود. تقریباً تمام جوانه ها در دمای کمتری نسبت به دمای ایده آل جوانه زنی را دوست دارند.

به طور کلی بهتر است از پد های گرمایشی تنها برای جوانه زنی استفاده شود و نه پرورش بذرها. به همین دلیل استفاده از پد های گرمایشی در باغچه چندان رایج نیست.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.