فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۱۴         
  

بیشتر باغ ها و مناظر دارای حداقل یک یا دو منطقه سایه دار هستند، مانند فضای زیر درخت یا گوشه ای خلوت از باغ که در زیر سایه خانه قرار دارد. خبر خوب این است که گیاهان زیادی وجود دارند که در سایه رشد می کنند و خبر بهتر اینکه برخی از این گیاهان حتی در برابر خشکی مقاوم هستند.
گیاهان سایه دوستِ متحمل به خشکی
گیاهان سایه دوستِ متحمل به خشکی

هوستاها

هوستا گیاهی مقاوم و زیبا و انتخابی هوشمندانه برای یک باغ سایه دار و کم آب (سایه-خشک) است. با وجود اینکه این گیاهان برای جوانه زنی به آب نیاز دارند ولی در مرحله بلوغ عملکرد خوبی در خاک های کم آب خواهند داشت. فقط برای رشد بهتر در فصل بهار به کمی مالچ نیاز دارند.



رز کریسمس ( Hellebores )

رز کریسمس، خربق یا کنگرگون، گیاهی چند ساله گلدار است که در سایه و حتی در شرایط خشکسالی رشد می کند. این گلهای شکوفه دار اوایل بهار دارای شکوفه های کوچک و زنگوله ای هستند. در تابستان که گلها کمرنگ شده اند، شاخ و برگهای همیشه سبز و جذاب آن خودنمایی می کنند. این گیاه همچنین دارای خواص دارویی زیادی است.



توت فرنگی وحشی

توت فرنگی وحشی ( Fragaria virginiana ) خاک مرطوب را که با دوره هایی از خاک خشک آمیخته باشد ترجیح می دهد و می تواند دوره های طولانی خشکسالی را به خوبی کنترل کند. این توت فرنگی رشد کمی دارد و به سرعت پخش می شود. در بهار با گلهای سفید شکوفا می شود و در تابستان، میوه های کوچک و خوراکی تولید کرده و پس از آن خواب می رود.



گل میخک یا قرنفل

Dianthus  ، گل میخک یا قرنفل، گیاهی فوق العاده محبوب است. دارای تنوع بسیاری است. هر ساله نیز انواع بیشتری از آنها معرفی می شوند. اگرچه این گل های چند ساله در طیف گسترده ای از رنگ ها وجود دارند ولی یکی از جذاب ترین رنگ های آن رنگ صورتی است، به همین دلیل در برخی مناطق به گل صورتی ( Pink ) معروف است. این گیاهان برای رشد در مناطق سایه بسیار مقاوم هستند و حتی می توانند در دوره های طولانی خشکسالی مقاومت کنند. این گلها در بهار شکوفا می شوند و اگر گلهای پژمرده بریده شوند، دوباره در اواخر تابستان شکوفا خواهند شد.



گیاهان بسیار سایه دوست

در بیشتر باغ ها حداقل چند نقطه سایه دار وجود دارد که برخی از گیاهان برای رشد و نمو در آن تلاش می کنند. برخی باغبانان ممکن است این مناطق را نادیده گرفته و برای راحتی کار خود فقط محل سایه دار را با چند لایه مالچ تزئینی بپوشانند. کلید رشد گیاهان در مناطق بسیار سایه این است که مطمئن شوید گیاهانی را انتخاب می کنید که نه تنها از قسمت تاریک باغ لذت ببرند بلکه در آن رشد خوبی نیز دارند.

درختچه ها

درختچه های شناخته شده و زیبایی وجود دارد که در مناطق بسیار سایه دار رشد می کنند. شمشاد به دلیل شکل ظاهری درخت مانند و این واقعیت که به راحتی می توان یک درختچه زیبا ایجاد کرد، درختچه ای محبوب است. بوته های درختچه خاس یا ایلکس نیز عاشق سایه هستند و توت ها نیز در سایه به طرز چشمگیری برجسته می شوند. زغال اخته یک گیاه بوته ای و پوششی است که در مکان های تاریک زیر درختان رشد می کند. همچنین انواع مختلفی از رودودندرون وجود دارد که در مناطق سایه دار عملکرد بسیار خوبی دارند.







گیاهان چند ساله

گیاهان چند ساله گیاهانی هستند که هر ساله طی فصول خاصی، شکوفا شده و برخی از آنها در پاییز و زمستان نیز خزان می کنند و مجدداً در فصل بهار جوانه های گل و برگ تولید می کنند. گیاهان چند ساله که در مناطق بسیار سایه دار رشد می کنند، اغلب آنهایی هستند که در جنگل های انبوه کوهستانی که نور خورشید بسیار کمی به زمین می رسد، به صورت وحشی رشد می کنند. هوستاها شاید محبوب ترین این گیاهان چند ساله باشند. آنها در طیف گسترده ای از رنگ ها و شکل ها وجود دارند. قلب خونین، با شکوفه های شکیل و سرخ خود، در بسیاری از باغ های سایه دار نیز بسیار محبوب هستند. زنجبیل وحشی و زنجبیل برگ پیکان از دیگر گیاهان چندساله سایه دوست رایج می باشند. انواع سرخس ها نیز در مناطق کاملاً سایه دار رشد می کنند، به خصوص اگر خاک مرطوب باشد.





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.