فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۱۴         
  

اگر تاکنون گیاهی یا مکانی به سایه انداختن متهم کرده اید، می دانید که این سایه در بسیاری از روزها مفید است. به مکان های سایه دار روی چمن ها فکر کنید، همانجا که در گرمای روز تابستان به آن پناه می برید. سایه جای خود را دارد و با کمی تلاش می توانید آن مکان را با گیاهان زیبا و سایه دوست پُر کنید.
بهترین گیاهان برای باغ های سایه دار
بهترین گیاهان برای باغ های سایه دار

سایه های خاکستری:

قبل از شروع به ایجاد لیست گیاهان سایه پسند، سایه را بررسی کنید. سایه هایی با عمق های مختلفی وجود دارد، از نور آفتاب گرفته تا مناطق سایه عمیق. سپس به محاسبه میزان آفتاب منطقه و اینکه چه زمانی (صبح یا عصر) سایه دار می شود، بپردازید.

هنگام برنامه ریزی باغ-سایه خود نیز باید آب و هوا و نوع خاک خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر در یک منطقه خشک زندگی می کنید یا خاک شما خاک رس است، باید این را در محاسبات خود لحاظ کنید.

گیاهان مناسب برای سایه های بزرگ و پررنگ:

اگرچه یافتن گیاهان برای یک باغ سایه دار می تواند چالش برانگیز باشد، اما شما فقط به رونده ها محدود نمی شوید. بعضی از بوته ها سایه را به هوای گرم تابستانی ترجیح می دهند. ما در این مقاله به چند مورد از این گیاهان اشاره می کنیم که شما نیز می توانید آنها را امتحان کنید.

·        گیاه هورتانسای برگ های بزرگ (Hydrangea macrophylla) با آن گلهای انتهایی و زیبا در مکان های سایه-روشن به خوبی رشد می کنند .



·        هاستاها (Hosta spp.) گلهای ظریف و کوچک اما برگهای چشمگیری دارند و در یک منطقه سایه دار مرطوب رشد می کنند.



·        افرا ژاپنی (Acer palmatum) ، این درختان، تمام تابستان برگهای ظریف و لوب دار خود را ارائه می دهند، سپس فصل را با رنگ آتشین پاییز به پایان می رسانند. ارقام "Emperor" ، "Okushimo" ، "Orido Nishiki" یا "Aka Shigitatsu Sawa" را امتحان کنید .

·        افرا ژاپنی توری (Acer palmatum dissectum) ، با شاخ و برگ زیبا و دارای زائده گیاهان مناسبی برای مکان های سایه دار می باشند. دو انتخاب خوب، ارقام Inaba shidare یا Viridis هستند.



گیاهان پوششی و پرکننده:

گیاهان بزرگ به خوبی به عنوان عناصر بنیادی باغ-سایه شما مورد استفاده قرار می گیرند. گیاهان بعدی برای انتخاب، گیاهانی هستند که قسمت عمده ای از منطقه را پر می کنند، گیاهان پرکننده در اندازه متوسط ​​ که می توانند رنگ زیبایی را ایجاد می کنند. مواردی از این گیاهان شامل:

·        زوفا (Agastache foeniculum)   یک گیاه چند ساله ایستاده است که تا 4 فوت رشد می کند، بوته ای با برگ های معطر و گلهایی شبیه به اسطوخودوس که پرندگان شهدخوار را به خود جلب می کند .



·        گیاه آستیلبه (Astilbe x arendsii) دارای گلها و شاخ و برگ خوشرنگی است که جلوه زیبایی به باغ-سایه شما می دهد.



·        سرخس نیویورک (Thelypteris noveboracensis) ، دارای برگهای قائم تا ارتفاع 2 فوت و شاخه هایی نرم است.



·        سرخس شترمرغ (Matteuccia struthiopteris) به سایه های زیادی برای برگهای پرمانند خود احتیاج دارد .



·        مهر سلیمان (Polygonatum biflorum) ، گیاهی است که گلهای خود را به شکل زنگوله عاجی از ساقه های ظریف قوسی آویزان می کند. در پاییز، پرندگان میوه های تیره و گیلاسی این گیاه را می چینند.



·        گل شمعدانی بزرگ (Geranium macrorrhizum) باغ سایه شما را در بهار با گلهای روشن خود روشن می کند، و برخی از ارقام نیز رنگ جذاب پاییزی را ارائه می دهند .



گیاهان سایه پسند جالب و خاص:

گاهی اوقات، چشم نوازترین گیاهان در یک منطقه سایه دار، گیاهان کوچک و غیرمعمول لهجه می باشند. گونه هایی که به ندرت کشت می شوند. اغلب این گیاهان بومی هستند که پس از استقرار در باغ-سایه شما، به حداقل زحمت برای پرورش نیاز دارند. در اینجا بخش به چند مورد از این گیاهان اشاره می کنیم:

·        گیاه سیر عسل (Nectaroscordum siculum) گیاه بهاره و پیازی است که بسیار شبیه به سیر خوراکی است که در آشپزخانه نگهداری می کنید. اما ساقه های سوزنی این سیر به 4 فوت می رسد و شکوفه های کوچک مانند زنگوله از آنها آویزان می شوند .



·        گیاه عنکبوتی (Tradescantia virginiana) گیاهی است با شاخ و برگهای نیزه ای شکل که چند فوت طول دارد، همچنین دارای ساقه هایی با خوشه های گلهای روشن به رنگ های بنفش، آبی، سفید یا قرمز است.



·        سوسن وزغی (Tricyrtis spp.) علی رغم نام مشترک زشت آنها واقعاً گیاهان خنک و سایه دوست هستند. آنها در اواخر پاییز گلهای زیبایی مانند ارکیده تولید می کنند که تا اولین سرما حفظ می شوند .



·        قلب خونریزی شده (Dicentra spectabilis) باغ گل سایه را در اواخر بهار و اوایل تابستان با شکوفه های آویزان به شکل قلب ارائه می دهد .



·        (Lamium) با داشتن برگهای آغشته به نقره در تمام طول سال طرفداران خود را به دست می آورد. این گل همچنین در تمام تابستان نیز گل های زیبای صورتی یا سفید ارائه می دهد .



·        زنجبیل وحشی (Asarum canadense) گیاهی کوچک است، اما علی رغم داشتن برگهای نرم و لطیف، یکی از گیاهان بسیار سایه دوست است .



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.