فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۱۴         
  

باغچه کشت سبزی ها باید از ردیف های مرتب در حیاط خانه برخوردار باشد. بذرها و نشاهای این گیاهان بسیار مستعد جوانه زنی و رشد می باشند و تقریباً در هر بخشی از حیاط خانه یا گلدان که دارای خاک مناسبی باشد، رشد می کنند. بهتر است در مورد طراحی باغچه سبزیجات بسیار خلاق باشید تا باغچه ای منحصر به فرد و متناسب با روحیه خود و اطرافیانتان داشته باشد. در این مقاله چند ایده جالب برای احداث باغچه خانگی سبزیجات به شما ارائه می دهیم.
5 ایده سبزیکاری در خانه
5 ایده سبزیکاری در خانه

1- کشت سبزیجات در سبدهای آویز:

آیا شما عاشق سبزیجات خانگی هستید ولی به دلیل فضای کم، نمی توانید آنها را کشت کنید؟ با کاشت سبزیجات در سبدهای آویز می توانید باغچه خود را به ارتفاعاتی از خانه بکشانید. اگرچه بیشتر سبدهای حصیری، سفالی یا پلاستیکی که در پاسیو می بینید پر از گل هستند، اما سبزیجات نیز به همین خوبی می توانند در فضای منزل مورد استفاده قرار گیرند. شما می توانید در هر گوشه ای از خانه از ایوان آفتابگیر گرفته تا پاسیو، سبدهایی را آویزان کنید. کشت در ارتفاع، علاوه بر جنبه کاربردی و زیباسازی سبب حفظ سبزیجات از حمله حلزون ها، مورچه ها و سایر آفات می شود.

بیشتر سبزیجات کوچک به خوبی در سبدهای آویز رشد می کنند اما برخی از آنها رشد بهتری از سایرین دارند. کاهو یکی از از سبزیجات است. شما به راحتی می توانید برگ های سالاد روزانه خود را بدون خم شدن از سبدها و گلدان های آویز، بچینید. گوجه های گیلاسی و توت فرنگی نیز به خوبی با این روش رشد می کنند و همچنین پس از میوه دهی، جلوه زیبایی به گلدان داده و بسیار جذاب به نظر می رسند. یا می توانیم گلدان ها یا سبدهای مختلفی از گیاهان دارویی نظیر ریحان، جعفری، مریم گلی، آویشن و پیاز کوهی را در کنار هم قرار دهیم.


2- کشت سبزیجات در ظروف دور ریختنی

امروزه بسیاری از خانه ها فاقد حیاط می باشند اما مناطقی مانند پاسیو، استخر یا راهروهایی دارند که می توان از آنها استفاده کرد. برای این کار می توانید سبزیجات را در ظروف مختلفی کشت کنید. شما در انتخاب ظروف محدودیتی نداری. قابلمه های بزرگ، سطل های پلاستیکی، قوطی های رب یا روغن، شیشه های مختلف، جعبه های چوبی یا حتی وان ها را در مورد استفاده قرار دهید. ته هر ظرف چندین سوراخ تخلیه ایجاد کرده و آن را خاک خوب پر کنید و در معرض نور خورشید قرار دهید.

تقریباً تمامی سبزیجات را می توان با این روش پرورش داد از جمله فلفل سبز، چغندر، گوجه فرنگی، لوبیا و غیره. شاخ و برگ هویج و تربچه جوان و روشن در جعبه های چوبی از جذابیت خاصی برخوردا است.



3- کشت سبزیجات روی پالت ها

هنگامی که برای اولین بار این موضوع را می شنوید، گیج کننده به نظر می رسد، اما پرورش یک باغ سبزیجات روی یک پالت چوبی در سراسر کشور رواج دارد. طرح این باغ سبز می تواند به صورت افقی یا عمودی باشد. برای چیدمان افقی، پالت را روی خاک فشار دهید تا پایدار شود، سپس برای کاشت اقدام کنید. آنها ساده ترین باغ سبزیجات هستند که تاکنون ساخته شده اند.

برای چیدمان عمودی ، پالت را به دیواره تکیه دهید یا آن را با براکت های L به دیوار وصل کنید. اما ابتدا پارچه یا لایه ای از فیبر را محکم در قسمت پشتی پالت قرار دهید، سپس تخته سه لا نازک به آن متصل کنید تا از امنیت بیشتری برخوردار شود. ردیف های باز جلوی پالت را با خاک با کیفیت پر کنید. نهال ها را اضافه کنید، پیازها یا ریشه آنها را بین لت ها قرار دهید و خاک را محکم در اطراف آنها جمع کنید.





 

 4-  کشت سبزیجات آمیخته با گل

بسیاری از باغبانان باغ گل و باغ سبزیجات خود را جدا نگه می دارند، اما هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید شما نمی توانید این دو را با هم ترکیب کنید. باغ مختلط از یک باغ تک کاربری معمولی، زیباتر و رنگارنگ تر خواهد بود، اما این تنها مزیت نیست. کارشناسان اتفاق نظر دارند که کشت گل ها به صورت مختلط با سبزیجات به رشد بهتر سبزیجات کمک می کند.

شاید بپرسید چگونه این امر امکان پذیر است؟ بدین صورت که کاشت سبزیجات به همراه گل ها، به کنترل حشرات کمک می کند و باعث گرده افشانی می شود. دلیل آن این است که شکوفه های درخشان گل ها به طور طبیعی برای جذب حشرات مفید و گرده افشان طراحی شده اند. به عنوان مثال ، اگر گل همیشه بهار را بکارید، سوسکهای ژاپنی به جای سبزیجات به سمت گلها سرازیر می شوند. صبح سوسک ها را از گل همیشه بهار جدا کرده و درون آب صابون بیندازید.




5- کاشت سبزیجات در طبقات جا کفشی یا جاجورابی

گاهی ممکن است جاجورابی ها، طبقات جاکفشی یا شلف ها در کمد شما به خوبی مورد استفاده قرار نگیرند، اما در استفاده از آنها به عنوان یک باغچه خانگی بسیار عالی است. از شلف های مناسب استفاده کنید و آن را به یک حصار آفتابی یا دیوار رو به جنوب در حیاط خانه یا بالکن یا پاسیو آویزان کنید. درون آنها را با استفاده از گلدان های کوچک (جیفی پات) پر کنید. سه چهارم هر گلدان را پر از خاک خوب کنید، سپس بذور یا نشای گیاهان را در داخل آنها کشت کنید. نخود فرنگی، گوجه گیلاسی و توت فرنگی به خصوص با شاخ و برگ برگشته در بالای هر گلدان بسیار زیبا هستند.





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.