فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

استفاده از قرنقل در طراحی باغچه به سبک کاشت متراکم زیبایی باغچه را دو چندان میکند. این گیاه را می توان به عنوان گیاهی حاشیه ای برای مشخص کردن مرز ها استفاده کرد یا که پرورش قرنقل را در داخل خانه و در تراس در گلدان انجام داد.
نگهداری و پرورش قرنقل
نگهداری و پرورش قرنقل
استفاده از گل قرنقل در طراحی باغچه به سبک کاشت متراکم می تواند زیبایی باغچه را دو چندان کند. این گیاه را می توان به عنوان گیاهی حاشیه ای برای مشخص کردن مرز ها استفاده کرد یا که آن را در داخل خانه و در تراس در گلدان پرورش داد. قرنقل که در زبان انگلیسی با نام سوییت ویلیام ( Sweet William ) شناخته می شود، معمولا به عنوان یک گل یک ساله مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند که در شرایط آب و هوایی بهتر می توان از آن به عنوان گیاهی چند ساله یا دو ساله استفاده کرد. مهم ترین مشخصه گیاه قرنقل گل های خوش رنگ و لعاب آن است که به رنگ های قرمز، صورتی، سفید و دو رنگی دیده می شوند. گل های قرنقل معمولا به صورت 5 گلبرگی با لبه های اره مانند هستند. با کمی دقت و مراقب به راحتی می توان  در خارج یا داخل خانه پرورش قرنقل را انجام داد  و از گل های بهاری آن که تا پاییز حفظ می شوند، لذت برد.

پرورش قرنقلپرورش قرنقل

خاک مخصوص قرنقل

اول از همه آن که قرنقل به خاکی غنی و پر کود نیاز دارد. خاک مناسب برای قرنقل همچنین باید نفود پذیری خوبی داشته باشد تا از پوسیدگی ریشه ها و تاج گیاه جلوگیری شود. از آن جا که قرنقل گیاهی آفتاب دوست است محلی را برای کاشت یا نگهداری آن باید در نظر بگیرید که در طول روز به اندازه کافی آفتاب بگیرد و ترجیحا هنگام عصر در سایه باشد. اگر قصد کاشتن چند گل قرنقل در کنار هم در باغچه را دارید بهتر است میان آن ها حداقل 30 سانتی متر فاصله بگذارید. برای غنی سازی خاک می توانید لایه سطحی خاک را با لاشبرگ ، کمپوست ، برگ های ریخته شده، انواع کود و ... مخلوط کنید.

بهتر است یک لایه مالچ گیاهی در سطح خاک و در اطراف گیاه ایجاد کنید. این کار از رشد علف های هرز جلوگیری کرده، ریشه ها را در فصل سرما حفظ می کند و به ماندگاری رطوبت در خاک کمک می کند.

آبیاری قرنقل

قرنقل به خاک مرطوب علاقه دارد. بنابراین آبیاری باید به میزانی باشد که خاک را مرطوب کرده ولی آن را خیس و گل نکند. آبیاری عمیق به صورت هفتگی برای گل قرنقل مناسب است. البته در فصول گرم تر سال لازم است دو بار در هفته آبیاری انجام شود. برای آبیاری، آب را اطراف پایه گیاه بریزید و از ریختن آب روی برگ ها خود داری کنید چرا که این کار ممکن است باعث مشکلات مختلف از جمله پوسیدگی شود.

استفاده از کود برای قرنقل

برای غنی سازی خاک همچنین می توان از کود های محلول در آب (به طور مثال 10-10-10) استفاده کرد. هر دو تا چهار هفته یک بار بهتر است به این شکل خاک غنی سازی شده تا گیاه به خوبی رشد کند. کود پس از ترکیب کردن با آب طبق دستور العملی که بر روی بسته بندی ذکر شده است باید روی خاک اطراف پایه گیاه ریخته شود. همچنین می توان از کود های طبیعی جایگزین مثل کمپوست، کود امولسیون ماهی، پودر خون یا پودر استخوان نیز استفاده کرد.

برای تحریک گیاه به رشد بیشتر می توانید گل هایی که عمرشان تمام می شود را زود جدا کرده تا گیاه برای گل دهی مجدد تحریک شود. قرنقل در فصل رشد می تواند تا 1 متر ارتفاع رشد کرده و شاخ و برگ های خود را تا 1 متر به اطراف بگستراند. همچنین اگر قرنقل را به عنوان گیاهی چند ساله می کارید، می توانید بلافاصله پس از اتمام گل دهی آن را هرس کنید تا برای رشد سال آینده آماده باشد.

نگهداری پرورش قرنقلنگهداری پرورش قرنقل

وجود آفات

به علاوه همیشه به نشانه های مختلفی که می تواند به معنی حال ناخوش گیاه باشد دقت کنید. پوسیدگی و پژمردگی شاخ و برگ ها، وجود هر نوع آفت مثل کرم، حشرات، حلزون و ملخ از جمله مواردی هستند که نسبت به حضور آن ها حساس باشید. البته پژمردگی و گندیدگی گیاه ممکن است به دلیل آبیاری یبش از حد باشد که در این صورت باید مقدار و تعداد دفعات آبیاری کاهش یابد. در صورت مشاهده آفت می توانید آن را از گیاه جدا کنید تا از آسیب دیدن گیاه یا استفاده بالاجبار از سموم آفت کش پیش گیری کرده باشید.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.