فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

زنبور انگلی یکی از گونه های زنبور است که از جثه نسبتاً کوچک تر از زنبورهای دیگر بوده ولی برای مقابله با آفت ها با زنبور انگلی بسیار مفید است.زنبور انگلی طعمه های خود را از میان حشراتی که در لا به لای شاخ و برگ های گیاهان زندگی می کنند انتخاب می کند. این حشرات شامل شته ها، انواع سوسک ها، کرم های پیله ساز، مگس ها، اره مگس و شپشک ها می شوند.
استفاده از زنبور انگلی برای مقابله با آفت ها
استفاده از زنبور انگلی برای مقابله با آفت ها

زنبور انگلی

زنبور انگلی یا parasitic wasp یکی از گونه های زنبور است که از جثه نسبتاً کوچک تر از زنبورهای دیگر بوده ولی برای مقابله با آفت ها با زنبور انگلی  بسیار مفید است. زنبور انگلی طعمه های خود را از میان حشراتی که در لا به لای شاخ و برگ های گیاهان زندگی می کنند انتخاب می کند. این حشرات شامل شته ها، انواع سوسک ها، کرم های پیله ساز، مگس ها، اره مگس و شپشک ها می شوند.

اگر با شکل و شمایل زنبور انگلی آشنا نباشید، ممکن است در ابتدا آن را با حشرات دیگر اشتباه بگیرید. طول کم بدن این زنبور معمولاً تشخیص آن را دشوار می کند. طول بدن این زنبور ممکن است از 2 میلی متر تا 2 سانتی متر باشد. شکل و رنگ بدن آن ها هم متفاوت است. شاید بارز ترین مشخصه زنبور های انگلی باریک شدن بخش میانی بدن آن ها که در واقع فاصله میان سینه و شکم است، باشد. همچنین شاخک های این زنبور بلند تر از زنبور های دیگر است.  به مقابله با آفت ها با زنبور انگلی فکر کنید.

مقابله با آفت ها با زنبور انگلیمقابله با آفت ها با زنبور انگلی

اوج دوران فعالیت زنبور انگلی


اوج دوران فعالیت زنبور انگلی، در مرحله آغازین زندگی آن است که در آن مرحله زنبور در واقع یک لارو محسوب می شود. لارو زنبور برای رشد به شدت به غذا نیاز دارد و بیشترین آسیب را به حشرات و آفت های اطراف خود وارد می کند. لارو ها به طور خاص به کرم شاخ‌دار گوجه فرنگی علاقه دارند. لارو برای تغذیه از این کرم به سمت آن حرکت کرده، بر پشت آن سوار می شود و به آرامی از آن تغذیه می کند. زمانی که کرم توسط لارو زنبور انگلی شکار شد دیگر قادر به ادامه فعالیت نخواهد بود و خطری نخواهد داشت.

جذب زنبور انگلی

برای جذب زنبور انگلی بهتر است در محیط برای آن ها به اندازه کافی آب فراهم کنید. یک گودال آب برای این کار کافی است. به غیر از آب، این حشره به شهد گل هم نیاز دارد. بنابراین کاشت گیاهانی مثل قدومه، شوید ، گشنیز، جعفری، بومادران توصیه می شود. همچنین بد نیست تعدادی حشره آماده برای تغذیه در اختیار آن ها قرار دهید تا فرآیند رشد جمعیت ان ها تسریع شود .

 

گونه های زنبور انگلی

زنبور انگلی خود سه گونه دارد که شامل زنبور براکونید، کالسید و ایکنیومون می شود. زنبور براکونید بیشتر به شته ها، کرم های تننده تار، کرم شاخ دار گوجه فرنگی، کرم برگخوار، کرم حلقه کننده برگ توت فرنگی و کرم صد پای پیله ساز علاقه مند است. طول بدن این زنبور 15 تا 80 میلی‌متر است و مشخصه ظاهری آن بدن قرمز و قهوه ای رنگش است.

زنبور کالسید از شب پره ها و لارو پروانه ها از جمله کرم کلم ، کرم شاخ دار گوجه فرنگی، کرم ذرت، کرم برنده (طوقه بر) ، کرم برگخوار،   کرم شب پره تار تننده، کرم حلقه ای کلم، کرم ساقه خوار ذرت و همچنین شته ها و شپشک آرد آلود تغذیه می کند. این زنبور 4 میلی‌متر تا 80 میلی‌متر طول دارد و رنگ بدن آن سیاه متالیک یا طلایی است.

زنبور ایکنیومون بیشتر از همه از کرم های برنده، کرم ذرت، کرم سفید ریشه و کرم های پیله ساز تغذیه می کند. طول بدن این زنبور 31 میلی متر تا 3.8 سانتی متر است.

 
مقابله با آفت ها با زنبور انگلی -مقابله با آفت ها با زنبور انگلی -

مزایای حضور زنبور براکونید در باغچه

از نظر دسته بندی علمی، خود زنبور براکونید به بیش از 50 تا 150 هزار گونه تقسیم بندی می شود. این زنبور در مناطق مختلف کره زمین حضور دارد. معمولاً در هر سال چند نسل از زنبور براکونید تولید شده و از بین می روند. بیشتر این گونه ها به عنوان یک لارو زندگی خود را شروع کرده یا آن که به شکل یک شفیره بر روی میزبان خود فعالیت را آغاز می کنند. در حالت دوم معمولاً تخم ها توسط زنبور ماده در داخل بدن حشره میزبان قرار می گیرند که این حشره معمولاً کرم یا لارو حشره دیگر است. پس از باز شدن تخم ها، لارو در داخل بدن میزبان رشد کرده و آن را ضعیف و ضعیف تر می کند. معمولاً این فرآیند نهایتاً باعث مرگ میزبان می شود. برای سادگی بیشتر کار، گاهی حشره مادر میزبان را فلج کرده و قدرت هر گونه حرکت را از آن می گیرد و پس از آن اقدام به تخم گذاری می کند.

تشخیص لارو این زنبور کمی دشوار است چرا که شباهت زیادی به کرم دارد و رنگ آن کرمی رنگ است. لارو پس از تکمیل رشد و بلوغ به خوردن شهد و گرده گل های کوچک روی می آورد. البته همچنان بخشی از غذای این زنبور ها را شته ها، شب پره ها، سوسک خیار، کرم برنده، کرم کلم، کرم صد پای پیله ساز و کرم های شاخ‌دار گوجه فرنگی تشکیل خواهند داد.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.