فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

رز آبشار طلایی یا لیدی بانکس رز بومی کشور چین است که قادر است برگ های خود را در تمام طول سال حفظ کند.
چطور رز آبشار طلایی بکاریم؟
چطور رز آبشار طلایی بکاریم؟

رز آبشار طلایی یا لیدی بانکس رز ( lady banks rose ) گیاهی چند ساله و بومی کشور چین است. آبشار طلایی یکی از گونه های رز بالا رونده همیشه سبز و البته بزرگ ترین آن ها محسوب می شود چرا که این گیاه قادر است شاخ و برگ های خود را تا 6 متر به اطراف گسترش دهد. حداقل دمای قابل تحمل آبشار طلایی 4 تا 3- درجه سانتی گراد است. در صورتی که این گیاه در مناطق سرد تر پرورش داده شود، برگ های آن در طول زمستان خواهد ریخت و مشابه باقی گیاهان رفتار خواهد کرد.

رز آبشار طلایی سال‌هاست که در کشور چین پرورش داده می شود و این در حالی است که گونه های اصیل و وحشی این گیاه در طبیعت دیگر موجود نیستند. باور بر این است که رنگ گل های رز آبشار طلایی گونه های اصلی سفید رنگ بوده است، ولی به دلیل کاشت و پرورش مداوم گونه زرد رنگ آن که « lutea » نام دارد، امروزه این گونه به گونه برتر رز آبشار طلایی تبدیل شده است.

 

نحوه کاشت آبشار طلایی

پرورش آبشار طلایی نیازمند رعایت چند نکته است. مثل تمام گیاهان دیگر، نیازهای این گیاه چارچوب اصلی شرایط مناسب برای کاشت را مشخص می کنند. مشابه تمام رز ها، آبشار طلایی هم گیاهی بسیار آفتاب دوست است و در نتیجه باید جایی کاشته شود که بتواند در طول روز آفتاب کامل دریافت کند. از آن جا که آبشار طلایی از گونه رز بالا رونده محسوب می شود، بهتر است آن را به کمک داربست به جهت دلخواه هدایت کرد یا آن را در کنار دیوار کاشت.

خوشبختانه این گیاه تاب تحمل انواع مختلف خاک را دارد به شرط آن که نفوذ پذیری آن خوب باشد. روش رایج تکثیر این گیاه قلمه گرفتن است. قلمه گیری به صورت چوب نرم (یا چوب سبز، یعنی زمانی که گیاه فعال و در حال رشد است) انجام می شود. پس از ریشه زدن، قلمه در گلدان کاشته می شود و نهایتاً در فصل پاییز یا اواخر بهار جا به جا می شود.

البته قلمه گیری را فصل زمستان و زمانی که گیاه خواب و غیر فعال است هم می توان انجام داد. این قلمه ها را می توان در اوایل فصل بهار به صورت مستقیم در محل مورد نظر کاشت. 

 

نگهداری و مراقبت از آبشار طلایی

نگهداری از آبشار طلایی به نسبت ساده تر از گونه های دیگر رز است. به طور مثال آبشار طلایی نیازی به کود دهی زیاد ندارد و فقط کافی است از کودهای معمولی به صورت دوره ای برای غنی سازی خاک استفاده شود. هرس کردن آبشار طلایی هم ساده تر از هرس گونه های دیگر رز است. البته به دلیل رشد سریع این گیاه رونده، لازم است تدابیری برای هدایت و محدود کردن فضای اشغال شده توسط آن، اندیشیده شود.

رز آبشار طلایی از نظر بیماری و آفت هم مقاومت بیشتری نسبت به سایر اعضای خانواده خود دارد. همچنین تحریک به رشد و گل دهی در آبشار طلایی به هیچ وجه نیازی به آبیاری عمیق ندارد. معمولاً پس از چند سال، ساقه های آبشار طلایی بر هم پیچیده و ساختاری شبیه به تنه درخت ایجاد می کنند که آن را از تکیه کردن بر گیاهان دیگر بی نیاز خواهد کرد. البته رشد و بلوغ آبشار طلایی کمی زمان می برد و معمولاً این گیاه در سال اول و گاهی سال دوم، گل دهی ندارد.

یکی از نقاط ضعف آبشار طلایی، عدم تحمل بی آبی و گرمای زیاد است. بنابراین در مناطق گرمسیری و در فصل تابستان باید آب مورد نظر این گیاه را در اختیارش گذاشت. آبشار طلایی فقط در بهار گل می دهد. برای افزایش گل دهی گیاه، باید آن را بلافاصله پس از گل دهی، که معمولاً خرداد و تیرماه است،  هرس کرد.

آبشار طلایی یکی از بهترین گزینه ها برای تزیین باغچه و طراحی محوطه است که می تواند با پوششی از گل های ریز تک یا دو تایی به رنگ های زرد و سفید محیط را شاداب و زیبا کند. اگرچه گل دهی این گیاه محدود به فصل بهار می شود، ولی در فصول دیگر سال هم می توان از برگ های همیشه سبز آن ها لذت برد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.