فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

ریحان از پرطرفدار ترین سبزی های خوردنی در ایران است.ریحان گیاهی خوش طعم است ولی اینکه چطور ریحان تازه و با طراوت بچینیم نیازمند رعایت چند اصل و قانون ساده است.برداشت ریحان زمانی باید انجام گیرد که گیاه در حال رشد باشد.
چطور ریحان تازه و با طراوت بچینیم و از آن نگهداری کنیم؟
چطور ریحان تازه و با طراوت بچینیم و از آن نگهداری کنیم؟

گیاه ریحان

ریحان یکی از پر طرفدار ترین سبزی های خوردنی رایج در ایران است. این گیاه گرما دوست، برای رشد به آفتاب زیاد نیاز دارد تا بتواند برگ های خوش طعم و پر عطر خود را گسترش دهد. ریحان با برگ های سبز روشن و شکوفه ای تابستانی سفید و بنفش رنگش شناخته می شود. معمولاً ریحان به عنوان یک گیاه یک ساله در فصل های خنک ترکاشته می شود هر چند که اگر زمستان چندان سخت و سرد نباشد، این گیاه می تواند بیشتر از یک سال هم عمر کند. در هر حال برداشت به موقع ریحان تأثیر گذار ترین عامل در طعم و عطر نهایی آن است.

کاشت ریحانکاشت ریحان

برداشت ریحان زمانی باید انجام گیرد که گیاه در حال رشد باشد. هرس کردن مرتب گیاه می تواند رشد دائم و سریع گیاه و همچنین حفظ سلامت و شادابی آن را تضمین کند. بهترین زمان در طول روز برای برداشت ریحان هم پیش از ظهر است، زمانی که موج گرمای روزانه هنوز گیاه را تحت تأثیر قرار نداده است.

برداشت ریحان

چیدن ریحان تازه  شاخه و برگ های ریحان باید از بالا به پایین باشد. این کار را با استفاده از قیچی تمیز می توانید انجام دهید و یک سوم بالای گیاه را قطع کنید. ساقه را از فاصله نیم سانتی متری از برگ پایینی قطع کنید. از آن جا که ساقه ریحان نسبتاً نرم و نازک است، می توانید برای چیدن از ناخن ها هم استفاده کنید.

به طور کلی بهتر است از هرس کردن نوک شاخه ها به عنوان روش برداشت ریحان استفاده کنید تا به طور هم زمان گیاه را به رشد بیشتر و طعم قوی تر در گیاه تشویق کنید.

حفظ تازگی و طراوت ریحان

برای حفظ تازگی و طراوت ریحان چیده شده، بهتر است آن را در یک ظرف آب خنک قرار دهید. همچنین بهتر است ریحان را با استفاده از پلاستیک بپوشانید تا آب کمتری از دست دهد. البته پلاستیک نباید به طور کامل ارتباط گیاه با اطراف را محدود کند چرا که گیاه همچنان به تبادل اکسیژن و رطوبت با محیط نیازمند است.

ظرف آب (مثلاً ظرف شیشه ای) را در محیطی با دمای متعادل قرار دهید. بر خلاف گذشته، حالا باید گیاه را دور از نور زیاد خورشید نگه دارید. در صورتی که گیاه قطع شده در معرض گرما یا نور زیاد قرار گیرد به سرعت پژمرده شده و از بین می رود. برخی هم ممکن است برای حفظ بهتر طراوت سبزی، آن را در یخچال نگه داری کنند در صورتی که این کار فقط باعث نازک و پژمرده شدن گیاه و سیاه شدن برگ ها می شود.

پیش از استفاده از ریحان، آن را از آب خارج کنید و خوب بشویید. توجه داشته باشید که بهتر است پیش از استفاده نهایی برگ ها را همچنان خشک نگه دارید. شستن و خیس کردن برگ ها باعث کاهش عمر گیاه چیده شده می شود و خیلی سریع باعث گندیدگی آن می شود.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.