فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

شب پره یکی از آفت های رایج سبزیجاتی مثل کلم، گوچه و کاهو است. یکی از روش های طبیعی دفع این حشرات استفاده از عطر قوی نعناع است.روغن نعنای دشتی ( Mentha Spicata ) و نعناع فلفلی ( Mentha piperita ) عطر و بوی قوی و زیادی دارد که هم می تواند برای دور کردن شب پره ها به کمک نعناع موثر باشد.
دور کردن شب پره ها به کمک نعناع
دور کردن شب پره ها به کمک نعناع
روغن نعنای دشتی ( Mentha Spicata ) و نعناع فلفلی ( Mentha piperita ) عطر و بوی قوی و زیادی دارد که هم می تواند برای بهبود طعم و عطر غذا استفاده شود و هم به عنوان یک راهکار طبیعی رفع حشرات از جمله شب پره. معمولاً در اطراف گیاهان شب پره وجود دارد. اگر گیاهان را سم پاشی نکرده باشید، با کمی دقت احتمالاً متوجه حضور آن ها در باغچه خود می شوید. برخی از این شب پره ها بر روی برگ های گیاهان تخم گذاری می کنند. این تخم ها پس از شکسته شدن  تعداد زیادی لارو را در باغچه شما آزاد می کنند که خوراک آن ها برگ های گیاهان است. بنابراین بر خلاف پروانه ها، حضور شب پره در باغچه ترجیح داده نمی شود چرا که می تواند به معنی آسیب رسیدن به شاخ و برگ گیاهان باشد.


در این میان برخی گیاهان بیشتر از بقیه در معرض آسیب هستند. کلم، گوجه، تربچه، چغندر، کاهو و بروکلی از جمله این گیاهان هستند که معمولاً هدف حمله شب پره ها ، به خصوص شب پره کلم قرار می گیرند.

دور کردن شب پره ها به کمک نعناعدور کردن شب پره ها به کمک نعناع

رفتار نسبتا تهاجمی نعناع

 نعناع از جمله گیاهانی است که به دلیل عطر و بوی خود می تواند شب پره ها را از محوطه دور نگه دارد. البته از آن جا که نعناع رفتاری نسبتاً تهاجمی دارد ، بهتر است آن را در گلدان پرورش داده و در محل مناسب برای دور کردن شب پره ها به کمک نعناع قرار دهید.

انتخاب گلدان

برای این کار یک گلدان سفالی با کیفیت و با دیواره های ضخیم انتخاب کنید. این کار برای محافظت از گیاه در برابر دما محیطی و همچنین جلوگیری از انبساط و انقباض آن در دماهای مختلف، توصیه می شود. به طور کلی بهتر است گلدانی که انتخاب می کنید بین 25 تا 30 سانتی متر قطر داشته باشد.

گلدان ها را با خاک گلدان پر کرده و با دقت نعناع را در داخل آن قرار دهید. اطراف آن را با خاک پر کرده طوری که ریشه های گیاه به طور کامل در خاک قرار گیرد. بهتر است پای گیاه را با یک لایه 3-5 سانتی متری از مالچ ارگانیک (پوسته خشک شده گیاهان و ...) بپوشانید تا هم رطوبت بهتر حفظ شود و هم ریشه ها در فصل های سرد تر سال، گرم بمانند.

کاشتن گیاه در زمین

برای دور کردن شب پره ها به کمک نعناع باید بهتر است یا گلدان را در یک لایه محافظ گرمایی قرار دهید یا آن که زمین را چال کرده و آن را در زمین قرار دهید. گودالی که در زمین می کنید باید به اندازه ای عمیق باشد که بیشتر گلدان را در خود جای داده و 3-5 سانتی متر سر گلدان بیرون باقی بماند. مراقب باشید که گودالی که حفر می کنید بیش از حد به گیاهان دیگر نزدیک نباشد چرا که ممکن است در این فرآیند به ریشه ها آسیب وارد کنید. البته لزومی ندارد گلدان را حتماً در وسط باغچه و میان گیاهان دیگر قرار دهید. می توانید گلدان های نعناع را در اطراف باغچه قرار دهید تا خیال تان بابت آسیب رسیدن به ریشه گیاهان مجاور راحت شود. اثر گذاری هر دو روش تقریباً به یک میزان است.

آبیاری

نعناع را بلافاصله پس از کاشت آبیاری کنید. همچنین هر زمان که سطح خاک خشک شد به آن آب دهید چرا که نعناع ترجیح می دهد همیشه خاکی مرطوب داشته باشد. البته آبیاری بیش از حد آن توصیه نمی شود.

کوددهی

برای دور کردن شب پره ها به کمک نعناع باید نعناع را با کود عمومی و متعادل 5-5-5 یا 10-10-10 کود دهی کنید. نصف قاشق چای خوری از کود محلول در آب را در 3-4 لیتر آب مخلوط کنید. هر دو هفته یک بار گلدان های نعناع را به این روش کود دهی کنید.

هرس کردن

هر از گاهی لازم است نعناع را هرس کنید. این کار بیشتر در فصل رشد آن برای جلوگیری از انتشار کنترل نشده به اطراف و رفتار تهاجمی آن انجام می گردد. حتماً پیش از هرس قیچی یا ابزار هرس خود را به طور کامل ضد عفونی کنید. برای این کار تیغه های آن را به مدت دو دقیقه در محلول 1 به 9 وایتکس و آب قرار دهید.

 

بهتر است نعناع را در فصل تابستان یا بهار بکارید. اگر در منطقه ای با آب و هوای معتدل یا گرم زندگی می کنید که در طول سال دمای هوا به زیر 0 درجه نمی رسد، می توانید نعناع را در فصل پاییز هم بکارید.

فراموش نکنید که نعناع گیاهی آفتاب دوست است و باید آن را در محلی قرار دهید که در طول روز به اندازه کافی آفتاب دریافت کند. به علاوه توجه داشته باشید که پس از گذشت چند سال نعنای شما بزرگ شده و احتمالاً لازم باشد آن را از گلدان در آورده و تقسیم کنید.

شب پرهشب پره

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.