فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

گیاه نعناع چند ساله است که برگ های خوش بوی آن برای معطر کردن غذاها استفاده می شود و به همین دلیل ترجیح داده می شود گیاه تا حد امکان به متراکم کردن نعنا اهمیت داده شود.نعناع گیاهی چند ساله است که برگ های خوش بوی آن به طور رایج برای معطر کردن غذاها و نوشیدنی ها یا استفاده از خواص آن استفاده می شود. این در حالی است که نگهداری آن نیاز به مراقبت زیادی ندارد.
چطور نعناع را متراکم تر کنیم؟
چطور نعناع را متراکم تر کنیم؟

گیاه نعناع

نعناع گیاهی چند ساله است که برگ های خوش بوی آن به طور رایج برای معطر کردن غذاها و نوشیدنی ها یا استفاده از خواص آن استفاده می شود. این در حالی است که نگهداری آن نیاز به مراقبت زیادی ندارد. بسیاری از افراد این گیاه را برای استفاده از برگ های خوش بو و خوش طعم آن پرورش می دهند. به همین دلیل ترجیح می دهند نعناع تا حد امکان پر شاخ و برگ و متراکم باشد و بیشترین رشد ممکن را تجربه کند. به این شکل نه تنها گیاه زیبایی بیشتری پیدا می کند، بلکه طعم و عطر آن هم بهتر می شود. معمولاً گیاهان تیره نعنا تمایل دارند به سرعت رشد کرده و شاخ و برگ های خود را توسعه دهند. این مسئله باعث می شود این گیاه معمولاً شاخ و برگ های ضعیف داشته باشد. به همین دلیل داشتن نعناع متراکم و قوی علاوه بر کود دهی مناسب، نیازمند هرس کردن به موقع و کنترل کردن اندازه و ابعاد آن است.

متراکم کردن نعنامتراکم کردن نعنا

پرورش نعناع

به طور کلی نعناع باید در محلی پرورش پیدا کند که بتواند روزانه حداقل 6 ساعت از نور آفتاب استفاده کند و کاشت آن در گلدان یا باغچه از این نظر تفاوتی ندارد. یکی از مهم ترین عواملی که باعث نازک شدن و از بین رفتن تراکم شاخ و برگ های نعناع می شود، کمبود آفتاب است چرا که در این حالت گیاه تلاش می کند شاخ و برگ های خود را گسترش داده و خود را به محلی که نور بیشتری دریافت می کند، برساند. بنابراین اصل اول برای متراکم کردن و قوی کردن نعناع، تأمین نور کافی است.

آبیاری نعناع

نعناع آب زیادی احتیاج ندارد. هر زمان که سطح خاک خشک شد، به آن آب دهید. در باغچه، این آب می تواند توسط خود شما یا باران تأمین شود. اگر نعنای خود را در گلدان کاشته اید، در هر بار آبدهی آنقدر به آن آب دهید که آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود. با رعایت فاصله زمانی میان آبیاری و همچنین حجم آبی که به آن می دهید  می توانید تراکم بالای نعناع را تا حدی تضمین کنید. آبیاری به موقع و درست در کنار کود دهی به موقع و به اندازه به همراه نور کافی، تمام نیازهای گیاه راه برطرف کرده و گیاه نیازی به گسترش شاخ و برگ های خود نخواهد داشت.

کود دهی نعناع

کود دهی باید به صورت سالانه انجام شود. معمولاً نعناع در فصل بهار کود داده می شود. در این فصل نعناع مجدداً شروع به رشد می کند و به مواد مغذی بیشتری نیاز خواهد داشت. برای این کار کافی است 1 قاشق کود متعادل با ترکیب 16-16-16 در اطراف هر گیاه ریخته و آن را آبیاری کنید. این کار باعث تجدید مواد مغذی خاک شده و رشد سالم و مناسب نعناع را تضمین می کند.

هرس نعناع

اقدام موثر دیگر برای متراکم و قوی تر کردن نعناع، هرس به موقع و درست است. هر دو تا سه هفته یک بار در طول فصل رشد، سر ساقه هایی که رشد سریع و زیاد دارند را بزنید. همچنین زمانی که ارتفاع گیاه از 15 سانتی متر بیشتر شد، آن را تا برگ های دوم یا سوم از پایین کوتاه کنید. کوتاه کردن مکرر برگ ها باعث متعادل شدن رشد گیاه شده و آن را متراکم تر و پر تر می کند.

نکته مهم دیگر برای افزایش طعم و قدرت نعناع که باید رعایت کنید، قطع کردن گل های آن است. زمانی که نعناع غنچه می دهد، باید آن ها را پیش از باز شدن از گیاه جدا کنید. در صورتی که به نعناع اجازه گل دهی داده شود، گیاه گسترش پیدا کرده و قدرت خود را تا حدی از دست می دهد.

اگر نعنای شما بیش از حد بزرگ شده و شاخ و برگ های آن نازک و کم جان شده است، می توانید آن را از ارتفاع 5 سانتی متری از سطح خاک قطع کنید. این کار باعث تحریک گیاه شده و آن را قوی تر و متراکم تر می سازد.

همان طور که پیش تر گفته شد، نعناع گیاهی نسبتاً تهاجمی است و تمایل دارد خود را در محیط پراکنده کرده و حتی ممکن است مانع رشد گیاهان دیگر در آن حوالی گردد. بنابراین توصیه می شود نعناع را در گلدان یا فضایی محدود پرورش دهید تا از انتشار ناخواسته آن جلوگیری شود.



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.