فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

زنبور های حشراتی سخت کوش و مفید هستند که اغلب اهمیت حضور آن ها در سلامت و رشد گیاهان نادیده گرفته می شود.زنبور ها بزرگ ترین گرده افشان ها در جهان محسوب می شوند.ویژگی های جلب زنبور گل ها به محوطه کار چندان دشواری نیست. شهد گل، گرده و رنگ گل از جمله عوامل جذاب برای زنبور ها هستند.
کدام ویژگی های گل ها توجه زنبور را جلب می کند؟
کدام ویژگی های گل ها توجه زنبور را جلب می کند؟
زنبور ها بزرگ ترین گرده افشان ها در جهان محسوب می شوند و بسیاری از گل ها و گیاهان بخش بزرگی از استراتژی تکثیر خود را بر اساس حضور این حشرات طرح ریزی کرده اند. 80 درصد از گل هایی که در اطراف خود می بینید و یک سوم غذایی که می خوریم به طور مستقیم و غیر مستقیم حاصل کار و فعالیت همین زنبورهاست. جذب کردن این حشرات به محوطه کار چندان دشواری نیست. کافی است از عواملی که باعث جذب آن ها می شوند اطلاع داشته باشید تا حضور آن ها در باغچه شما به یک عادت تبدیل شود. عوامل مختلفی هستند که از نظر یک زنبور، گل را جذاب جلوه می دهد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.

 

ویژگی های جلب زنبور گل ها

شهد گل

شهد گل ماده ای شیرین و یکی از اصلی ترین منابع تغذیه و تأمین انرژی زنبورهاست. بخشی از شهد گل ها توسط خود زنبور مصرف شده و بخش دیگر به کندو برده می شود تا برای مصارف دیگر ذخیره گردد. این مرحله برای زنبور های عسل به معنی تولید عسل خواهد بود. وجود شهد گل در تمام فصول سال برای زنبور ها لازم است. ولی فصل بهار زنبورها به وجود مقادیر زیادی شهد گل در محیط نیاز دارند تا انرژی از دست رفته خود در زمستان را جبران کرده و کندوی خود را مجدداً پر کنند. از جمله گل ها چند ساله که در فصل بهار گل دهی می کند گل پنتسمون است که گل هایی در رنگ های متنوع مثل آبی روشن و قرمز تولید می کند. گیاه دیگری که در بهار گل می دهد، مریم گلی است که شکوفه های آن در فصل بهار به رنگ آبی، بنفش و قرمز دیده می شود. شاه‌پسند هم با گل های خوشه ای بنفش و صورتی خود که از اوایل فصل بهار تا اواخر پاییز باقی می مانند، می تواند یکی از گزینه های جذاب دیگر برای زنبور ها باشد.

 

گرده

گرده گل  در واقع همان ماده پودری مانندی است که روی گل های ماده دیده می شود. گرده حاوی مقادیر زیادی پروتئین و انواع ویتامین هایی است که زنبور ها برای تغذیه و حفظ سلامت جوان تر ها نیاز دارند. برخی از گل ها گرده بیشتری نسبت به سایرین دارند که از جمله می توان به بومادران اشاره کرد. این گیاه در فصل بهار و تابستان گل هایی در رنگ های زرد و صورتی تولید می کند. گل آفتابگردان هم می تواند در جذب زنبور ها نقش مؤثری داشته باشد. گل های آفتاب گردان معمولاً یک فصل کامل دوام می آورند که حاوی شهد و گرده هستند. گیاهان پر گرده دیگر شامل کوکب کوهی (با گل دهی در تابستان) و گل مکزیکی (گل دهی در تابستان با گل هایی به رنگ صورتی، بنفش، آبی، قرمز یا نارنجی) هستند.

 
ویژگی های جلب زنبور گل هاویژگی های جلب زنبور گل ها




رنگ گل

باغچه ای که گل های رنگارنگ داشته باشد قطعاً از نظر زنبور جذاب تر به نظر می رسد. زنبور ها معمولاً گل هایی با رنگ های بنفش و آبی بیشتر را بیشتر دوست دارند. گل های زرد هم از نظر زنبور ها آبی رنگ به نظر می رسند و در نتیجه به همان اندازه جذاب هستند. اگرچه زنبور ها کور رنگ نیستند، ولی قادر به مشاهده رنگ قرمز نیستند. البته بسیاری از گل های قرمز شهد یا گرده زیادی در خود دارند که به این طریق زنبور ها را به خود جذب می کنند. ولی به هر حال میزان جذابیت گل های قرمز برای زنبور به اندازه گل های آبی و زرد نیست.

 
انواع ویژگی های جلب زنبور گل هاانواع ویژگی های جلب زنبور گل ها




جذاب کردن باغچه برای زنبور ها

اگر جذب کردن زنبور ها به باغچه جزو اولویت های شماست، بهتر است حداقل 10 گونه گل مختلف در محوطه داشته باشید. این گل ها به خصوص در دوران رشد خود که معمولاً بهار و تابستان است، تعداد زیادی زنبور را به باغچه شما می کشانند.

برای گرده افشانی بهتر، ترجیح داده می شود که گل ها را به صورت گروهی و در فواصل 1-2 متری از هم بکارید. زنبور ها فقط قادرند گرده های یک گل را جمع آوری کنند. برای افزایش گل دهی بهتر است گل های پژمرده شده که عمر آن ها تمام شده است را قطع کنید. گل های پژمرده شده باعث می شوند گیاه زودتر وارد دوران استراحت و خواب شود. به علاوه بهتر است محلی را تعیین کنید و در آن مقداری آب برای زنبور ها بگذارید. این آب برای آب تنی و نوشیدن آب استفاده می شود و ویژگی های جلب زنبور گل ها در بالا گفته شد.

از سم استفاده نکنید

از همه مهم تر اینکه اگر به دنبال جذب زنبور در باغچه خود هستید، به هیچ وجه از سم استفاده نکنید.  سموم آفت کش علاوه بر از بین بردن آفت ها، تمام  حشره های مفید باغچه  از جمله زنبور ها و کفشدوزک ها را از بین می برند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.