فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

افرادی که از سیر در سس و ادویه و چاشنیهای خود استفاده میکنند میدانند که طعم و بوی سیر تازه هیچ جایگزینی ندارد. با یاد گرفتن کاشت سیر در باغچه کوچک خود میتوانید همیشه از مزیت سیر تازه بهره مند شوید.گیاه سیر از جمله گیاهانی است که برای پرورش در باغچه بسیار عالی است. اگر سیر در باغچه خود داشته باشید میتوانید از مزایای سیر تازه برای استفاده در چاشنیها و سسها بهره ببرید.
کاشت سیر: چگونه سیر در باغچه پرورش دهیم؟
کاشت سیر: چگونه سیر در باغچه پرورش دهیم؟

گیاه سیر از جمله گیاهانی است که برای پرورش در باغچه بسیار عالی است. اگر سیر در باغچه خود داشته باشید میتوانید از مزایای سیر تازه برای استفاده در چاشنیها و سسها بهره ببرید. در اینجا یاد میگیرید چگونه سیر بکارید و بزرگ کنید:

کاشت سیرکاشت سیر

کاشت و پرورش سیر

کاشت و پرورش سیر  نیاز به هوای خنک دارد. گیاه سیر طوقه سخت ( hard-neck ) را در پاییز بکارید. طوقه سخت به سیرهایی گفته میشود که در مرکز هر غوزه آن طوقه سفتی وجود دارد (شکل بالا). در نواحی که زمستانها سرد است، میتوان سیر را چهار تا شش هفته پیش از یخ زدن زمین کاشت. در نواحی که زمستانهای معتدلتری دارند، در تمام طول زمستان ممکن است بتوان سیر کاشت.

چگونه سیر بکاریم؟

1- اگر خاکتان شل نیست، مقدار زیادی مواد آلی مانند کمپوست یا کود حیوانی کهنه به آن اضافه کنید تا از سفتی در بیاید.

2- پیاز (ریشه) سیر را به حبه  (سیرچه) های جداگانه تقسیم کنید (درست همانند زمانی که آنها را برای پختن آماده میکنید اما نباید پوست آنها را جدا کنید).

3- حبه های سیر را در چاله هایی با عمق حدود 2.5 سانتیمتر بکارید. راس بزرگتر حبه که در ته پیاز قرار داشته، باید در ته حفره و نوک تیز تر آن به سمت بالا قرار بگیرد. اگر زمستانهای ناحیه شما سردتر است میتوانید قطعات سیر را در عمق بیشتر بکارید.

4- بین حبه هایی که میکارید 5 تا 10 سانتیمتر فاصله بدهید. ردیفهای کاشت باید 30 تا 45 سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند. اگر میخواهید غوزه های بزرگتری به دست بیاورید باید حبه هایی که میکارید به صورت شبکه ای با ابعاد 15 در 30 سانتیمتر، کاشته شوند.



کود

5- در حالی که گیاه سیر سبز شده و رشد میکند، به آن کود بدهید اما پس از این که گیاه شروع به رشد غوزه کرد، کود دهی را متوقف کنید. اگر کود دهی را خیلی دیر انجام دهید سیر نمیتواند به خواب زمستانی برود.

6- اگر منطقه شما بارندگی زیادی ندارد، در دوران رشد به گیاه سیرتان همانند هر گیاه دیگر در باغچه، آب بدهید.

7- همین که برگهای سیر رو به قهوه ای شدن میروند، آماده برداشت میشود. میتوانید هنگامی که پنج یا شش برگ سبز بر روی گیاه باقی ماند، آن را بررسی و برداشت کنید.

8- سیر را پیش از ذخیره سازی در هر جایی، ابتدا باید آماده کنید. مجموعه های هشت تا دوازده تایی سیر را با برگهایشان دسته کنید و آنها را در جایی آویزان کنید تا خشک شوند.

اکنون که یاد گرفتید چگونه سیر بکارید و برداشت کنید، میتوانید از سیرهای تازه باغچه خود لذت ببرید. 


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.