فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

خانواده نعناعیان همگی عطر و بوی قوی دارند در پخت غذاهای مختلف، به خصوص در غذاهای مدیترانه ای، به کار می روند.انواع نعناع برای آشپزی سنتی و حتی مدرن در کشور ما استفاده می‌شود. کمتر کسی هست که با این گیاه و خانواده بزرگش آشنا نباشد.خانواده نعناعیان همگی عطر و بوی قوی دارند در پخت غذاهای متنوعی به کار می‌روند.
بهترین گیاهان تیره نعناع برای آشپزی
بهترین گیاهان تیره نعناع برای آشپزی
انواع نعناع برای آشپزی  در تمام سبک‌های آشپزی سنتی و حتی مدرن در کشور ما استفاده می‌شود. کمتر کسی هست که با این گیاه و خانواده بزرگش آشنا نباشد. خانواده نعناعیان همگی عطر و بوی قوی دارند در پخت غذاهای متنوعی به کار می‌روند. به‌علاوه اینکه گیاهان این خانواده همگی نسبت به شرایط محیطی مقاومت خوبی دارند که باعث می‌شود افراد زیادی در سراسر جهان به پرورش این گیاه به‌صورت صنعتی یا در حد خانگی، بپردازند. تنها نکته مهمی که هنگام کاشت این گیاهان این خانواده باید در نظر گرفته شود، رفتار نسبتاً تهاجمی آن‌هاست که ممکن است باعث مزاحمت برای گیاهان دیگر شود.

گیاهان تیره نعناعیان عمدتاً همیشه سبز، مقاوم و بدون نیاز به نگهداری و مراقبت زیاد هستند. از بهترین گزینه‌ها برای آشپزی می‌توان نعناع فلفلی، نعناع دشتی، نعناع سیب، نعناع زنجبیلی و نعناع پرتقالی هستند که البته بیشتر در آشپزی مدیترانه‌ای کاربرد دارند.

 

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی یا  Mentha x piperita  برای طعم دادن به نوشیدنی‌های گرم، سرد، سالادها، دسر و حتی گوشت استفاده می‌شود. نعناع فلفلی تا 1 متر رشد می‌کند و برگ‌های سبز تیره دارد که گاهی به رنگ بنفش تیره تغییر رنگ می‌دهد.گل‌های نعناع فلفلی کوچک و باریک بوده و به رنگ بنفش هستند. نعناع فلفلی خود گونه‌های مختلفی مثل نعناع شکلاتی و نعناع پرتقالی است که هر دو برای تهیه نوشیدنی استفاده می‌شوند.

انواع نعناع برای آشپزیانواع نعناع برای آشپزی


نعناع دشتی

نعناع دشتی ( Mentha spicata ) دارای گل‌هایی به رنگ آبی کم رنگ و باریک است و برگ‌هایی به رنگ سبز تیره و کمی کوچک‌تر از نعناع فلفلی دارد. نعناع دشتی می‌تواند از 40 سانتی متر تا 1 متر رشد کند. این گیاه برای طعم دادن به گوشت، ماهی، تهیه سس، آب میوه و حتی ژله استفاده می‌شود.

 

نعناع سیب

نعناع سیب ( Mentha suaveolens ) به نسبت نعناع فلفلی عطر کمتری دارد و بوی آن ترکیبی هم به سیب و هم به نعناع شباهت دارد. این گیاه می‌تواند 30 تا 60 سانتی متر رشد کند. نعناع سیب برگ‌هایی خاکستری-سبز دارد و گل‌های آن به رنگ سفید- بنفش هستند. از گونه‌های نعناع سیب می‌توان به نعناع آناناسی اشاره کرد ( Mentha suaveolens Variegata ) که بویی شبیه به آناناس داشته و برگ‌هایی سبز رنگ با لکه‌های سفید دارد. هر دو گونه نعناع برای تهیه سالاد، سس، غذاهای گیاهی و تهیه ژله استفاده می‌شوند.

 

نعناع زنجبیلی

نعناع زنجبیلی که با نام نعناع قرمز هم شناخته می‌شود ( Mentha x gracilis ) دارای ساقه‌ای قرمز رنگ و کمی چروکیده بوده که به‌صورت مستقیم به سمت بالا رشد می‌کند. شکوفه‌های این گیاه به‌صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند به رنگ بنفش کم رنگ هستند. برگ‌ها طعمی شبیه به میوه جات دارند و در تهیه غذاهای گیاهی، سوپ‌ها، سالاد، غذاهای پخته و در کنار میوه‌های تازه استفاده می‌شود. نعناع زنجبیلی بالغ می‌تواند 60 تا 100 سانتی متر ارتفاع داشته باشد.

انواع نعناع برای آشپزی - نعناع زنجبیلیانواع نعناع برای آشپزی - نعناع زنجبیلی



 

نعناع پرتقالی

نعناع پرتقالی ( Mentha aquatica ) یک گیاه نیمه آبی است که برگ‌هایی به رنگ سبز تیره و گل‌هایی کوچک شبیه به اسطوخودوس دارد. از آن جا برگ‌های این گیاه طعمی شبیه به مرکبات دارند، نام نعناع پرتقالی بر روی آن گذاشته شده است. این گیاه برای تقویت طعم و عطر میوه‌هایی مثل زردآلو، هلو، شلیل، نوشیدنی‌ها و دسرها استفاده می‌شود. از آن جا که عطر این گیاه بسیار قوی است، معمولاً مقادیر کمی از آن در آشپزی استفاده می‌شود. نعناع پرتقالی 60 تا 100 سانتی متر رشد می‌کند و مانند گیاهان دیگر تیره نعناعیان می‌تواند در باغچه پرورش داده شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.