فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

زوفا درای گلی سفید یا صورتی است و با جذب حشرات مختلف از جمله پروانه به باغچه سود می رساند. زوفا به مراقبت زیادی نیاز ندارد و در مقابل کم آبی مقاوم است.
پرورش و مراقبت از گل زوفا (Hyssop)
پرورش و مراقبت از گل زوفا (Hyssop)

زوفا گیاهی با شاخ و برگ های سبز و با طراوت در تمام طول سال است. زوفا که یکی از گیاهان همیشه سبز محسوب می شود در تابستان شکوفه داده که رنگ آن صورتی، بنفش یا سفید رنگ است. ویژگی های زوفا باعث شده که این گیاه یکی از بهترین گزینه ها برای زیباسازی محوطه و باغچه باشد. این گیاه در فصول گرم تر سال با جذب حشرات مختلف از جمله پروانه ها، هم فضا را زیباتر می کند و هم برای محیط و باغچه مناسب است.

پرورش زوفا نیاز به مراقبت زیادی ندارد. زوفا در مقابل بیشتر آفت ها مقاوم است. پرورش و مراقبت از زوفا به طور کلی شامل این موارد می شود:

زوفا باید در خاکی با نفوذ پذیر مناسب کاشته شود. از آن جا که این گیاه آفتاب دوست است، بهتر است آن را در محلی بکارید که به طور کامل در معرض نور آفتاب قرار گرفته یا بعد از ظهر شرایط نیمه سایه را تجربه کند. از نظر شرایط خاک، زوفا محدودیت خاصی ندارد و می تواند ریشه های خود را در انواع خاک ها بگستراند. حتی غنی بودن خاک هم برای زوفا چندان اهمیتی ندارد و در نتیجه نیازی به کود دهی مرتب و زیاد نیست. در صورت نیاز می توانید پیش از اقدام به کاشت، خاک را کمپوست تغذیه کرده تا زوفای شما رشد بهتری داشته باشد.

زوفا به هفته یک یا دو بار آب دهی نیاز دارد که البته در محیط های گرم سیر این مقدار بیشتر خواهد بود. آبیاری باید به اندازه ای باشد که 15 سانتی متر بالای خاک به طور کامل مرطوب گردد ولی به قدری نباشد که آب بر روی خاک تجمع کرده و باعث خاک را گلی و شل کند. یکی از ویژگی های مثبت زوفا مقاومت آن در برابر کم آبی است. این گیاه می تواند کم آبی در حد متوسط را تحمل کند.

برای محافظت بهتر از زوفا، بهتر است سطح خاک را به اندازه 5 سانتی متر با مالچ بپوشانید. فاصله این لایه مالچ از پایه گیاه باید بیشتر از 8 سانتی متر باشد. هر سال هنگام بهار مالچ سطح خاک را تجدید کنید تا ضخامت 5 سانتی متری آن حفظ گردد. این کار به حفظ رطوبت و جلوگیری از رشد علف های هرز کمک می کند.

ساقه های آسیب دیده یا آن هایی که بیش از حد رشد کرده و به اطراف پراکنده شده اند را هرس کنید. بهترین زمان برای هرس کردن فصل تابستان و هنگام رشد این گیاه است که باعث می شود زوفا شکل دلخواه و مناسب خود را حفظ کند. در اواخر فصل زمستان یا اوایل پاییز باید زوفا را از ارتفاع 10 سانتی متری از زمین قطع کنید.

شاخ و برگ های زوفا را بررسی کنید و در مورد شاخ و برگ پژمرده یا زرد شده هشیار باشید. توجه داشته باشید که پژمرده یا زرد شدن شاخ و برگ ها می تواند نشانه وجود نماتد ها باشد. در صورت مشاهده این علائم، حتما ریشه های گیاه را هم بررسی کنید. اگر برآمدگی یا آسیب دیدگی مشکوکی در ریشه ها مشاهده کردید، احتمالا گیاه شما مورد حمله نماتد قرار گرفته است.

اگر این علائم وجود دارند، بهتر است زوفای خود را از بین برده و یک زوفای جدید بکارید. زوفای جدید را در محل دیگری در باغچه بکارید. برای کنترل نماتد ها سمی وجود ندارد ولی می توان با تمیز کردن ابزار پس از قطع کردن گیاهان آلوده، از انتشار این آفت به نقاط دیگر (از جمله زوفای جدید) جلوگیری کنید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.