فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

نعناع کره ای یا Agastache rugosa که با نام زوفای بزرگ هم شناخته می شود. این گیاه به دلیل ویژگی هایی که دارد با کمی رسیدگی به راحتی در محیط خانه هم قابلیت نگهداری و پرورش دارد.این گیاه بر خلاف گونه های اصلی نعناعیان رفتار تهاجمی ندارد و به می تواند زنبورها، پروانه ها و پرنده ها را به خود جذب کند.
پرورش نعناع کره ای در داخل خانه
پرورش نعناع کره ای در داخل خانه

نعناع کره ای یا Agastache rugosa که با نام زوفای بزرگ هم شناخته می شود، یک گیاه بوته ای چند ساله است که ارتفاع آن به 120 سانتی متر رسیده و تا 45 سانتی متر پهن می شود. برگ های تقریباً سبز آن ها مانند برگ های نعناع کوچک بوده و بویی قوی مانند نعناع دارند.در اواسط فصل تابستان سر برگ ها سنبله هایی لوله ای شکل و به رنگ آبی تیره (مشابه استوقدوس) ایجاد می شود که تا اوایل فصل پاییز باقی می مانند. این گیاه بر خلاف گونه های اصلی نعناعیان رفتار تهاجمی ندارد و به می تواند زنبورها، پروانه ها و پرنده ها را به خود جذب کند. این گیاه به دلیل ویژگی هایی که دارد با کمی رسیدگی به راحتی در محیط خانه هم قابلیت نگهداری و پرورش دارد.

 

نعناع کره اینعناع کره ای

کاشت بذر

بذرهای نعناع کره ای معمولاً اواخر زمستان یا اوایل بهار آماده می شوند. زمانی که بذر ها در   خانه پرورش داده می شوند، باید در سال اول دائماً تحت مراقبت باشند. بنابراین زمان دقیق کاشت بذر ها چندان اهمیتی ندارد. برای این کار باید یک ظرف کم عمق انتخاب کنید و آن را با خاک اولیه آماده شده برای پرورش بذر پر کنید. از آن جا که بذر ها برای جوانه زدن به نور خورشید نیاز دارند، باید دانه ها را بر روی خاک بریزید. مراقب باشید که بذر ها به صورت جزئی زیر خاک رفته باشند و بیشتر از چند میلیمتر روی آن ها خاک قرار نگرفته باشد.

 

جوانه زدن

برای آبیاری بذر ها، می توانید از آب هم دما با دمای اتاق استفاده کنید. خاک باید همیشه مرطوب باشد. نسبت به دمایی که بذر ها در آن قرار دارند حساس باشید. آب سرد می تواند باعث تأخیر در جوانه زدن گیاهان شود. از طرف دیگر آب گرم می تواند پخته شدن بذر ها و از بین رفتن آن ها گردد.  

بهترین شرایط برای جوانه زدن بذر ها محیط هایی با رطوبت بالاست. بنابراین بهتر است روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید تا رطوبت در آن حفظ گردد. همچنین دقت داشته باشید که پلاستیک تمیز باشد و ظرف در جایی قرار داده شود که نور آفتاب به اندازه کافی به آن برسد. دمای مناسب برای جوانه زدن 10 تا 20 درجه سانتی گراد است. اگر این شرایط ایدئال را بتوانید حفظ کنید، بذر های شما در مدت 1 هفته باید جوانه بزنند.

 

مراقبت


خاک حتی پس از جوانه زدن بذر ها باز هم باید مرطوب باقی بماند. نعناع کره پرورش داده شده از بذر بسیار حساس است. از آن جا که ریشه های آن بسیار کوچک و ظریف هستند، این گیاه در مقابل کم آبی نمی تواند مقاومت کند. زمانی که جوانه ها به اندازه کافی بزرگ شده و برگ های اصلی آن ها رشد کرد، توان تحمل شرایط کم آبی را هم خواهند داشت. پس از آن می توان بذر ها را از هم جدا کرده و در گلدان هایی با قطر 8 تا 10 سانتی متر کاشت. برای برداشتن بذر ها می توانید از یک قاشق استفاده کنید تا مطمئن شوید به ریشه گیاه آسیبی وارد نشود. گیاه را در وسط گلدان بکارید و تا یک سال در محلی با نور کافی و دمای مناسب قرار دهید.

 

انتقال به محیط خارج از خانه

اگر قصد دارید نهایتاً نعناع کره ای را به باغچه منتقل کنید، باید فرآیند انتقال را به تدریج انجام دهید. به این طریق که روزانه چند ساعت گیاه را در محیط خارج از خانه قرار دهید تا با محیط خارج آشنا شود. مقدار زمانی که گیاه در خارج از خانه است را به تدریج افزایش دهید تا در نهایت گیاه بتواند به صورت تمام وقت در خارج از محیط خانه قرار بگیرد. این فرآیند ممکن است چند هفته به طول انجامد. محل کاشت را محلی با نور کامل و با خاک خشک یا نیمه مرطوب در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که نعناع کره ای در سایه یا خاک رسی نمی  تواند رشد کند. زمان انتقال نعناع کره ای به محیط بیرون بهتر است اواخر فصل بهار یا اوایل فصل تابستان و زمانی که هوا متعادل است، باشد. به این طریق گیاه مدت زمان کافی برای تطابق کامل با شرایط، رشد دادن ریشه ها و برگ ها و آماده شدن برای زمستان را خواهد داشت.


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.