فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

یوکا تقریباً در هر شرایطی می توان پرورش داد ولی باید به هرس کردن آن هم توجه داشت.یوکا تنها یک بار در سال نیاز به هرس کردن یوکا پس از گلدهی است.بنابراین در هر جا که هستید می توانید محوطه و باغچه خود را با این گیاه تزیین کنید.
هرس کردن یوکا پس از گلدهی
هرس کردن یوکا پس از گلدهی
یوکا را تقریباً در هر شرایطی می توان پرورش داد. بیشتر شهر های کشورمان شرایط مساعد برای رشد این گیاه را دارند. بنابراین در هر جا که هستید می توانید محوطه و باغچه خود را با این گیاه تزیین کنید. در فصل گل دهی،  یوکا دسته ای از گل ها را بالای سر خود می فرستد و همین مسئله باعث می شود که این گل ظاهری متفاوت نسبت به گل های رایج دیگر داشته باشد. البته یوکا همیشه به طور مرتب گل نمی دهد. برخی از یوکاها ممکن است چندین سال را بدون گل بگذرانند .

اگر تصمیم گرفته اید یوکا بکارید، باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید. گل های زیبای یوکا شما را مسحور می کند، ولی نباید از واقعیت غافل شوید.هرس کردن یوکا پس از گلدهی است. در واقع یوکا تنها یک بار در سال نیاز به هرس دارد که آن هم پس از گلدهی است.

هرس کردن یوکا پس از گلدهیهرس کردن یوکا پس از گلدهی

هرس کردن یوکا

برای هرس کردن اول از همه لباس و تجهیزات مناسب بپوشید. لباسی نسبتاً ضخیم با آستین و پاچه های بلند بپوشید. بهتر است از عینک محافظ و دستکش هم استفاده کنید. برگ های یوکا به شدت تیز هستند و خیلی ساده می توانند به پوست و بخش های دیگر بدن آسیب برسانند.

زمان هرس کردن یوکا

هرس کردن یوکا معمولاً در اواخر تابستان انجام می شود. زمانی که گیاه به پایان دوره گل دهی خود رسیده و تمام گل های آن پژمرده شده و از بین رفته اند. همان طور که گفتیم، یوکا در طول سال تنها یک بار به هرس کردن نیاز دارد که البته در صورتی نیاز خواهد بود که گیاه در آن سال گل داده باشد.

با استفاده از قیچی مخصوص، ساقه گل های مرده را قطع کنید. محل قطع کردن تا حد امکان باید نزدیک به پایه (از ته) باشد. برای این کار راحت تر است که از قیچی های هرس دسته بلند باغبانی استفاده کنید تا برگ های تیز یوکا مزاحم کارتان نشوند.

در صورتی که یوکا برگ زخمی، آسیب دیده یا خراب دارد آن را قطع کنید. برگ ها را هم مانند گل ها باید از انتهای آن قطع کنید. برگ هایی که سالم و بدون اشکال هستند، نیازی به رسیدگی ندارند.

اگر دسترسی به انتهای ساقه گل مرده امکان پذیر نیست، می توانید هرس کردن را کمی به تعویق بیندازید تا ساق و گل هر دو از بین بروند. وقتی گل و ساقه از بین رفته و خشک شدند، جدا کردن آن از پایه بسیار ساده تر خواهد بود و حتی نیازی به قیچی هم وجود نخواهد داشت. البته این فرآیند ممکن است تا زمان گل دهی در فصل بهار طول بکشد!

نکته مهم

هنگام هرس کردن یوکا باید در ذهن داشته باشید آن است که چنانچه به جای قطع کردن گل های یوکا، کل گیاه را از پایه قطع کنید، در آینده به جای یک گیاه یوکا، چندین گیاه مجزا خواهید داشت و در واقع فرآیندی شبیه به تقسیم ریشه (ولی به صورت طبیعی) اتفاق می افتد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.