فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

توسکای زرد یک درختچه همیشه سبز است و معمولاً به طول 60 سانتی متر تا 1 متر رشد می کند، گل های زرد رنگی دارد و قادر است برگ های سبز خود را حتی در زمستان هم حفظ کند.این گیاه رونده است و بدلیل مقاومت زیاد میتوان پرورش توسکای زرد را در همه شرایط انجام داد.
پرورش توسکای زرد
پرورش توسکای زرد

توسکای زرد یکی از درختچه های همیشه سبز است. این گیاه رونده است و و بدلیل مقاومت زیاد میتوان پرورش توسکای زرد را در همه شرایط انجام داد. تا حدی که برخی حتی آن را یک علف هرز خودرو می دانند! البته زمانی که گل های زیبای دایره ای شکل آن ها در تابستان از راه برسد، دیگر نمی توان به آن به عنوان یک علف هرز نگاه کرد! توسکای زرد معمولاً به طول 60 سانتی متر تا 1 متر رشد می کند و قادر است برگ های سبز خود را حتی در زمستان هم حفظ کند .

محیط ایده آل برای توسکای زرد، خاک نفوذ پذیر، مغذی و پر کود با آفتاب زیاد است. البته مقاومت توسکای زرد آنقدر بالاست که با شرایط مختلف سازگار خواهد شد، از جمله اینکه این گیاه با دریافت نور کم در طول شبانه روز، انواع مختلف خاک (در صورتی آب به خوبی در آن نفوذ کند) و حتی آب و هوا، مشکلی ندارد.

اگر قصد پرورش تعداد زیادی توسکای زرد دارید، بهتر است آن ها را در فاصله 45 سانتی متری از هم بکارید.

پرورش توسکای زردپرورش توسکای زرد

رطوبت  خاک

زمانی که گیاه را در خاک می کارید، تا مدتی خاک را مرطوب نگه دارید تا شرایط مناسب برای تطابق گیاه با محیط فراهم باشد. خاک باید در فصل اول رشد گیاه دائماً مرطوب باشد که این رطوبت می تواند توسط باران یا آبیاری دستی انجام شود. در محیط های گرم تر لازم است آبیاری با فواصل کمتر انجام شود تا خاک بتواند رطوبت خود را حفظ کند. پس از عبور از اولین فصل رشد، می توانید بر روی مقاومت بالای توسکای زرد در مقابل کم آبی، حساب کنید و فقط در ماه های بسیار گرم و خشک به آن آب دهید.

آماده سازی خاک

برای آماده سازی خاک، کود کند کار 10-10-10 استفاده کنید. کود را در فصل بهار به طور یکپارچه در اطراف گیاه پخش کنید. کود دهی باید از فاصله 15 سانتی متری از پایه گیاه به بعد انجام گیرد و تا دو تا سه برابر اندازه شاخه ها ادامه داده شود. مراقب باشید که کود با هیچ وجه به شاخه و برگ ها تماس پیدا نکند چرا که باعث سوختن و آسیب دیدن آن می شود. پس از کود دهی تو آماده سازی خاک، بهتر است آن را کمی آبیاری کنید تا کود اضافه شده خوب نشست کرده و با خاک آمیخته شود. در اواسط فصل تابستان هم یک بار دیگر به همین شکل گیاه را کود دهی کنید. البته برای کود دهی تابستانی در سال اول باید صبر کنید تا رشد سریع گیاه آغاز شود و سپس اقدام به کود دهی کنید.

هرس توسکای زرد

توسکای زرد را اواخر پاییز یا ابتدای بهار و زمانی که گیاه هنوز به گل دهی نرسیده است، هرس کنید. برای این کار با استفاده از یک قیچی باغبانی شاخه های قهوه ای رنگ یا بیش از حد بلند را از سر تکمه برگ هایی که در محدوده تاج گیاه است تا شمایل کروی شکل گیاه حفظ شود. توسکای زرد برای گل دهی یا شکوفایی گل ها نیازی به هرس کردن ندارد، هر چند که این کار می تواند به متراکم شدن و جذاب تر شدن آن کمک کند.


آفت  مینوز توسکای زرد

مراقب آفت  مینوز برگ  باشید. این حشره ممکن است برگ ها را سوراخ کرده و به آن آسیب بزند. به طور کلی توسکای زرد آفات و بیماری های کمی دارد ولی به هر حال باید مراقب آن باشید. در صورت مشاهده آفت، برگ های آسیب دیده را جدا کنید. مینوز برگ عمر کوتاهی دارد چرا که شکارچیان طبیعی آن زیاد هستند. بنابراین این آفت بیشتر زیبایی گیاه را خراب می کنند و آسیب جدی به آن نمی رساند. استفاده از حشره کش تأثیر زیادی بر روی این آفت ندارد چرا که شکارچیان آن ها را هم از بین می برد.

 
پرورش توسکای زرد - آفت مینوز توسکای زردپرورش توسکای زرد - آفت مینوز توسکای زرد


اگر به هر دلیل فراموش کردید در زمان مقرر خاک را کود دهی کنید، اشکالی ندارد. همان طور که گفتیم این گیاه نسبتا مقاوم است و می تواند مدتی را با مواد غذایی اندکی که در اختیار دارد، سپری کند.

همچنین برای گیاه فضای کافی در نظر بگیرید چرا که این گیاه بذر زیادی تولید می کند. اگر قصد دارید از گسترش توسکای زرد خود جلوگیری کنید، جوانه های آن را باید به طور مرتب از زمین بیرون بکشید.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.